SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najmniejsza penetracja płatnej telewizji od 1992 roku

Fatalne wyniki sieci kablowych, platform cyfrowych, dostawców OTT i IPTV w Stanach Zjednoczonych. Analitycy SVB MoffettNathanson szacują, że w I kwartale br. stracili oni 2,3 mln klientów. Penetracja płatnej telewizji w USA spadła do 58,5 proc. To najsłabszy wynik od 1992 roku, kiedy królował analogowy kabel.

Anteny do telewizji satelitarnej i naziemnej telewizji cyfrowejAnteny do telewizji satelitarnej i naziemnej telewizji cyfrowej

W pierwszych trzech miesiącach roku ubyło o 300 tys. klientów więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Na koniec marca 2023 roku dostawcy płatnej telewizji mieli 75,5 mln abonentów.

W ujęciu rocznym baza klientów zmniejszyła się o 7 proc.

W najgorszej sytuacji są platformy cyfrowe DirecTV i Dish Network, które straciły 13,4 proc.  abonentów w porównaniu do I kwartału 2022 roku.

Straty operatorów kablowych, którzy również oferują usługi internetowe są nieco mniejsze (9,9 proc.).  Comcast, właściciel największej sieci, stracił 614 tys. klientów wideo. Ma ich łącznie 15,53 mln. Szef firmy zapowiedział, że jej strategia polega na „niesubsydiowaniu nierentownych usług wideo”.

MoffettNathanson: Branża płatnej telewizji weszła w cykl zagłady

Nadzieją dla dostawców płatnej telewizji i innych firm miały być usługi OTT i vMVPD. Usługi takie jak Sling TV, Hulu TV, fuboTV i PlayStation Vue tylko w pierwszych trzech miesiącach br. straciły 264 tys. klientów, co jest jednym z najgorszych wyników w historii tego segmentu. Jedynie YouTube TV, który oferuje w USA setki kanałów telewizyjnych, pozyskał 300 tys. klientów i ma ich 6,3 mln.

Publikacja raportu zbiegła się z doniesieniami na temat Dish Network i jej siostrzanej usługi OTT Sling TV, które jedynie w I kwartale 2023 roku straciły 552 tys. abonentów. Dla porównania, w tym samym okresie 2022 roku baza klientów dostawcy płatnej telewizji skurczyła się o 462 tys. Analitycy MoffettNathanson uważają, że branża weszła w „cykl zagłady”. Jeszcze niedawno wydawało się, że liczba abonentów w USA nie spadnie poniżej 60-50 mln. Wiele wskazuje, że w najbliższych latach to jednak nastąpi.

Przyczyną są m.in. rosnące koszty licencji sportowych, które dostawcy płatnej telewizji przerzucają na abonentów. Ci rezygnują z tradycyjnych usług. Mają do dyspozycji serwisy streamingowe, z których mogą zrezygnować w dowolnym miesiącu. W Stanach Zjednoczonych kwitnie też piractwo IPTV. Pozwala osobom, które nie chcą płacić setek dolarów za subskrypcje filmowo-serialowe i sportowe, cieszyć się nielegalnymi treściami znacznie taniej.

Polskie platformy też zaczynają tracić abonentów

Na koniec zeszłego roku liczba usług płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu (RGU) zmalała z 5,26 do 5,05 mln. Liczba abonentów indywidualnych firmy zmniejszyła się z kolei z 6,047 do 5,934 mln. To spadek o 113 tys., spowodowany głównie segmentem płatnej telewizji. Firma twierdzi, że sytuacja jest związana z likwidacją iPli we wrześniu 2021 roku i uruchomieniem Polsat Box Go. Poprzedni serwis był oferowany wielu klientom promocyjnie.

- Nasze usługi telewizyjne są stabilne. Patrzymy na tę telewizję globalnie. Spadek satelity kompensujemy  telewizją przez internet, czyli IPTV i OTT – tłumaczył podczas konferencji prasowej Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu. Sprzedaż wzmacniać ma umowa Grupy Polsat Plus z serwisem streamingowym Disney+.

 Platforma Orange w 2022 roku straciła 151 tys. klientów satelitarnych i zyskała 111 tys. abonentów IPTV. Łączna baza klientów telewizyjnych firmy skurczyła się o 40 tys. i wynosiła 955 tys. W I kwartale br. operator stracił 35 tys. abonentów płatnej telewizji. Orange odchodzi od usług satelitarnych na rzecz IPTV, ale nie zdradza kiedy ostatecznie z nich zrezygnuje.

Firma świadczy je we współpracy z Canal+. Nie wiadomo jednak w jakiej kondycji jest ten dostawca płatnej telewizji. Platforma Canal+ w czerwcu 2020 roku miała 2,7 mln abonentów. Od tego czasu nie podaje aktualnej liczby klientów. Nie wiadomo też ile osób regularnie płaci za korzystanie z serwisu streamingowego Canal+ online.

Dołącz do dyskusji: Najmniejsza penetracja płatnej telewizji od 1992 roku

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
H
A za co tu płacić ? Za programy przerywane reklamami i same powtórki? Za nędzne reality zamiast muzyki (MTV) czy programów naukowych (Discovery) czy historycznych (History)? Nadawcy sami psują swoje kanały i odchodzą od pierwotnej, deklarowanej tematyki. Nic dziwnego, że PIKE (i inni lobbiści) tak nerwowo zareagowali na projekt wdrożenia modelu a’la carte (szybko zweryfikowano by istnienie wielu marnych kanalików).
odpowiedź
User
FD
Kablówka czy satelitarna telewizja w USA to miesięcznie wydatek około 150 dolarów.
Za jedną dziesiątą tej ceny można mieć jakiś streaming głównych nadawców.
odpowiedź
User
fgh
To prawdopodobnie najgorsze prognozy dla zawodowych lig sportowych w USA i spowoduje duży spadek rentowności tego biznesu.
odpowiedź