SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nastroje konsumentów gorsze w maju

Indeks Konsumencki Forbesa (IKF) spadł w maju do 89,6 pkt z 90,4 pkt w kwietniu, wynika z badania instytutu badawczego IQS & Quant Group, przeprowadzonego w dniach 19-21 maja 2006 roku.

Z komunikatu wynika, że największe spadki optymizmu zanotowano wśród osób z niskimi dochodami (-8,1 pkt), mieszkańców dużych miast (-6,3), osób z wysokimi dochodami (-6,1), osób z wykształceniem podstawowym (-4,5 pkt) oraz kobiet (-3,2).

Największym wzrostem optymizmu wykazały się osoby z wykształceniem wyższym (+3,4 pkt) oraz osoby z wykształceniem zasadniczym i mężczyźni (po 1,5 pkt).

Ze stwierdzeniem, że sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy zgodziło się 28% badanych (tyle samo, co w kwietniu), a 10% zauważyło poprawę (wzrost o 2 pkt proc.).

W polepszenie się stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku wierzy 17% Polaków (wzrost o 2 pkt), pogorszenia obawia się 25% (bez zmian w porównaniu z kwietniem).

Instytut podał, że 19% badanych stwierdziło, iż sytuacja ich gospodarstwa domowego uległa w ostatnim roku pogorszeniu (wzrost o 3 pkt proc.), dla 71% sytuacja jest taka sama, a 10% zadeklarowało poprawę (w kwietniu – 74% i 11%).

Na pytanie, czy obecnie jest dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku twierdząco odpowiedziało 21% badanych (wzrost o 1 pkt proc.). 16 % Polaków twierdzi, że w ciągu najbliższego roku uda im się odłożyć jakieś pieniądze (spadek o 2 pkt proc.)

IKF jest konstruowany na podstawie siedmiu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu typu Omnibus, przeprowadzanym przez IQS and Quant Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat. Pytania dotyczą oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych i ekonomicznej państwa.

Indeks może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 – pełne zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych. Indeks Konsumencki Forbesa jest tworzony od sierpnia 1999 roku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nastroje konsumentów gorsze w maju

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl