SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nowy szef UOKiK chce dbać o różnorodność na rynku mediów. „Brzmi jak groźba decentralizacji mediów”

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zapowiedział, że kierowanej przez niego instytucji zależy, by zapewnić odpowiednią różnorodność na rynku medialnym. - Można przypuszczać, że to zapowiedź decentralizacji mediów, lecz trudno powiedzieć, na ile realna - komentuje dla Wirtualnemedia.pl medioznawcza Maciej Myśliwiec.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK Article

Tomasz Chróstny udzielił wywiadu Polskiej Agencji Prasowej, w którym powiedział, że obowiązkiem prawnym UOKiK-u, wynikającym ze szczególnej delegacji  ustawowej, jest dbanie o odpowiednią różnorodność na rynku, w tym na rynku medialnym. Zapewnił też, że kierowana przez niego instytucja systematycznie przygląda się rynkom medialnym i ma pełną świadomość tego, co na nich się dzieje. - Badamy nie tylko ich strukturę horyzontalną, ale również wertykalną - stwierdził prezes Tomasz Chróstny.

Skomentował także, że na jego biurko nie spłynął żaden wniosek w sprawie sprzedaży tytułów prasowych z grupy Polska Press czy portalu Interia.pl. Dlatego można obecnie te sytuacje rozpatrywać wyłącznie hipotetycznie. Nieoficjalna informacja, że Grupa Bauer Media zamierza sprzedaż Interię, pojawiła się pod koniec grudnia.

- Zaakceptowanie przejęcia portalu, który ma trzecią pozycję na rynku przez podmiot, który już teraz ma silną pozycję w tym samym segmencie może być niezwykle trudne, bowiem mogłoby prowadzić do powstania oligopolu i znaczącego utrudnienia konkurencji, na przykład poprzez nadużywanie pozycji dominującej - stwierdził prezes Tomasz Chróstny.

Medioznawca Maciej Myśliwiec w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl komentuje, że zapowiedź „zapewnienia różnorodności na medialnym rynku” można traktować z jednej strony jako groźbę decentralizacji mediów. - Lecz z drugiej strony trudno powiedzieć, na ile można traktować ją poważnie. Trzeba pamiętać, że nowy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów musi zawsze określić, jakie ma plany na najbliższe miesiące. A plany te powinny być zbieżne z planami tych, którzy go nominowali - mówi Myśliwiec.

Podkreśla też, ze w kwestii decentralizacji mediów brakuje jeszcze jakichkolwiek rozwiązań legislacyjnych. – Dajmy czas nowemu prezesowi, aby pokazał co chce zrobić, a nie tylko mówił o tym. Szczerze mówiąc ja bym się nie obawiał decentralizacji mediów. To ogromny, żmudny i złożony proces. Nie da się go przeprowadzić ot, tak – kończy Maciej Myśliwiec.

Rząd zawiesił plany dekoncentracji mediów

Plany dekoncentracji mediów zawieszono w 2018 roku, ale latem 2019 roku wicepremier Jarosław Gowin nieoczekiwanie stwierdził, że repolonizacja mediów to jedno z zadań na drugą kadencję Zjednoczonej Prawicy. - Szanujące się państwo i szanujący się naród nie może dopuszczać do tego, żeby większość mediów znajdowała się w cudzych rękach. I to jest pewne zadanie, które stoi przed naszym rządem, jeżeli będziemy nadal sprawować władzę w następnej kadencji - powiedział Gowin. Wiceminister kultury Paweł Lewandowski komentował tę wypowiedź wówczas: - Wicepremier Gowin wypowiedział się jako polityk, natomiast nie było to stanowisko rządu. W tej chwili nie są prowadzone jakiekolwiek prace związane z repolonizacją mediów, zresztą nigdy nie były prowadzone.

W styczniu br. premier Mateusz Morawiecki postawił sprawy jeszcze inaczej. W wywiadzie dla tygodnika „Do Rzeczy” powiedział: - Repolonizacja musi mieć zawsze charakter rynkowy - ktoś chce sprzedać, ktoś chce kupić. Dekoncentracja, czyli regulacje dotyczące tego, ile dopuszcza się kapitału krajowego, a ile zagranicznego w mediach… cóż - tu jesteśmy kilka dekad za wieloma państwami Europy. Jednak aktualnie na naszej desce kreślarskiej nie zajmujemy się tym tematem.

Tomasz Chróstny został mianowany przez premiera na prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec stycznia br. Zastąpił na tym stanowisku Marka Niechciała, który wszedł w skład zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Nowy szef UOKiK wcześniej pracował w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a następnie w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, gdzie był dyrektorem departamentu analiz gospodarczych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nowy szef UOKiK chce dbać o różnorodność na rynku mediów. „Brzmi jak groźba decentralizacji mediów”

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ariadna
Wygląda jak zapowiedź pozaustawowej próby uderzenia w media niezależne od rządu?
71 7
odpowiedź
User
Zaorski
Będą dzielić TVP? Toż to oni mają chyba ze 20 kanałów!
7 4
odpowiedź
User
Roman W
Mam nadzieje że nie dojdzie do całkowitego przejęcia Eurozetu przez Agorę. Gdyby UOKiK zgodził się na tą transakcję to byłaby porażka tego urzędu. Tu widać zbyt dużą koncentrację mediów i słowa nowego szefa UOKiK napawają optymizmem, zwłaszcza w tej kwestii :-)
Eurozet NIE dla Agory!
10 9
odpowiedź
User
Jaro
Mam nadzieje że nie dojdzie do całkowitego przejęcia Eurozetu przez Agorę. Gdyby UOKiK zgodził się na tą transakcję to byłaby porażka tego urzędu. Tu widać zbyt dużą koncentrację mediów i słowa nowego szefa UOKiK napawają optymizmem, zwłaszcza w tej kwestii
Eurozet NIE dla Agory!


A dlaczego nie? Bo pisuary rozp... polski radio i nikt już nie słucha ich propagandy? dlatego marzy się zetka dla Karnowskich?

Jedynym podmiotem o naprawdę dominującej pozycji na rynku jest TVP i to trzeba rozbić i sprywatyzować...
4 2
odpowiedź