O 21 proc. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną

Wartość polskiego rynku reklamy zewnętrznej wyniosła w III kw. br.134 mln zł, czyli o 21 proc. mniej niż w tym samym okresieubiegłego roku - wynika z danych Izby Gospodarczej ReklamyZewnętrznej. Najczęściej na outdoorze reklamowały się siecihandlowe i operatorzy komórkowi.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły w I kwartale bieżącegoroku dokładnie 134 539 942 zł , z czego 3,8 proc. stanowiła reklamatranzytowa. Tym samym wartość branży zmniejszyła się rok do roku o21 proc. - Przełomu w reklamie out of home nie było, ponieważ nienastąpiło spodziewane uruchomienie "rezerw" z pierwszego półrocza -wyjaśnia Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej ReklamyZewnętrznej.

Natomiast w minionych trzech kwartałach b.r. wydatki na reklamęzewnętrzną były mniejsze o prawie 13 proc. niż w tym samym okresieubiegłego roku. - Nie oznacza załamania branży, bo w porównaniu docałości rynku reklamowego jest to nadal spowolnienie, które niemoże być uznawane za sytuację kryzysową - komentuje Lech Kaczoń. - Duże znaczenie będą mieć wyniki ostatniego kwartału, a przy dalszymewentualnym ograniczaniu wydatków na reklamę out of home możemyspodziewać się zmian własnościowych na rynku. W przyszłym roku dlafirm z branży liczyć się będą: znaczące ograniczenie kosztów,zmiana procesów inwestycyjnych oraz poszukiwanie rozwiązańjakościowych. Wedle posiadanych przez nas informacji, wszystkiefirmy przygotowały już kryzysowe warianty dalszego funkcjonowaniana rynku - dodaje.

Udział poszczególnych sektorów w wielkości sprzedażyreklamy out of home w III kw. b.r.

1. Sprzedaż 22,36%2. Rozrywka/Kultura 20,13%3. Telekomunikacja 13,56%4. Żywność 12,08%5. Finanse/Marketing 4,54%

- Znaczne osłabienie zanotowaliśmy w sektorze"motoryzacja/transport" oraz "środki osobistej pielęgnacji ciała",co wskazuje na liczenie się reklamodawców związanych z tymisektorami z oszczędnościami klientów w zakresie pozyskiwania dóbrproponowanych przez te sektory. Do pierwszej piątkiawansują po dłuższej przerwie "finanse/marketing", co świadczy oodzyskiwaniu przez ten sektor zaufania społecznego,niezaprzeczalnie także dzięki akcjom promocyjnym i reklamowym -opisuje Lech Kaczoń.

Udział poszczególnych kategorii produktów w wielkościsprzedaży reklamy out of home w III kw. b.r.

1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 18,98%2. Systemy telefonii komórkowej 12,43%3. Stacje TV 4,56%4. Napoje 4,07%5. Akcje społeczne 3,99%

- Daleko w tyle pozostają "samochody" oraz "odzież/obuwie",które w poprzednich okresach odnotowywały wzrosty. Wydaje się, żeogólna sytuacja kryzysowa dotknęła w znaczący sposób "magazyny" i"gazety codzienne", które stanowią niewielki procent sprzedażybranży out of home. Po raz pierwszy w zestawieniu pierwszej piątkiproduktów znalazły się "akcje społeczne", co może świadczyć o"ratunkowych" działaniach firm dbających o zabezpieczenieekspozycji na swoich nośnikach - zauważa Lech Kaczoń.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Więcej kanałów w Play. Niebawem kolejne nowości

Więcej kanałów w Play. Niebawem kolejne nowości

Zmiany w marketingu Unilever. Leandro Barreto nowym szefem

Zmiany w marketingu Unilever. Leandro Barreto nowym szefem

Roman Młodkowski żegna się z Biznes24. Podał przyczyny

Roman Młodkowski żegna się z Biznes24. Podał przyczyny

Kolędowanie na antenach TVP. Cztery premiery na Boże Narodzenie

Kolędowanie na antenach TVP. Cztery premiery na Boże Narodzenie

Była dziennikarka TVN i TVN24 rzeczniczką nergetycznego giganta

Była dziennikarka TVN i TVN24 rzeczniczką nergetycznego giganta

TVP cyfryzuje archiwa oddziałów. 150 tys. taśm do 2031 roku

TVP cyfryzuje archiwa oddziałów. 150 tys. taśm do 2031 roku