SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

O 21 proc. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną

Wartość polskiego rynku reklamy zewnętrznej wyniosła w III kw. br. 134 mln zł, czyli o 21 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Najczęściej na outdoorze reklamowały się sieci handlowe i operatorzy komórkowi.

O 21 proc. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną

Wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły w I kwartale bieżącego roku dokładnie 134 539 942 zł , z czego 3,8 proc. stanowiła reklama tranzytowa. Tym samym wartość branży zmniejszyła się rok do roku o 21 proc. - Przełomu w reklamie out of home nie było, ponieważ nie nastąpiło spodziewane uruchomienie "rezerw" z pierwszego półrocza - wyjaśnia Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Natomiast w minionych trzech kwartałach b.r. wydatki na reklamę zewnętrzną były mniejsze o prawie 13 proc. niż w tym samym okresie ubiegłego roku. - Nie oznacza załamania branży, bo w porównaniu do całości rynku reklamowego jest to nadal spowolnienie, które nie może być uznawane za sytuację kryzysową - komentuje Lech Kaczoń. - Duże znaczenie będą mieć wyniki ostatniego kwartału, a przy dalszym ewentualnym ograniczaniu wydatków na reklamę out of home możemy spodziewać się zmian własnościowych na rynku. W przyszłym roku dla firm z branży liczyć się będą: znaczące ograniczenie kosztów, zmiana procesów inwestycyjnych oraz poszukiwanie rozwiązań jakościowych. Wedle posiadanych przez nas informacji, wszystkie firmy przygotowały już kryzysowe warianty dalszego funkcjonowania na rynku - dodaje.


Udział poszczególnych sektorów w wielkości sprzedaży reklamy out of home w III kw. b.r.

1. Sprzedaż 22,36%
2. Rozrywka/Kultura 20,13%
3. Telekomunikacja 13,56%
4. Żywność 12,08%
5. Finanse/Marketing 4,54%

igzr1

- Znaczne osłabienie zanotowaliśmy w sektorze "motoryzacja/transport" oraz "środki osobistej pielęgnacji ciała", co wskazuje na liczenie się reklamodawców związanych z tymi sektorami z oszczędnościami klientów w zakresie pozyskiwania dóbr proponowanych przez te sektory. Do pierwszej piątki awansują po dłuższej przerwie "finanse/marketing", co świadczy o odzyskiwaniu przez ten sektor zaufania społecznego, niezaprzeczalnie także dzięki akcjom promocyjnym i reklamowym - opisuje Lech Kaczoń.

Udział poszczególnych kategorii produktów w wielkości sprzedaży reklamy out of home w III kw. b.r.

1. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 18,98%
2. Systemy telefonii komórkowej 12,43%
3. Stacje TV 4,56%
4. Napoje 4,07%
5. Akcje społeczne 3,99%

igraz2

- Daleko w tyle pozostają "samochody" oraz "odzież/obuwie", które w poprzednich okresach odnotowywały wzrosty. Wydaje się, że ogólna sytuacja kryzysowa dotknęła w znaczący sposób "magazyny" i "gazety codzienne", które stanowią niewielki procent sprzedaży branży out of home. Po raz pierwszy w zestawieniu pierwszej piątki produktów znalazły się "akcje społeczne", co może świadczyć o "ratunkowych" działaniach firm dbających o zabezpieczenie ekspozycji na swoich nośnikach - zauważa Lech Kaczoń.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: O 21 proc. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl