SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP1 liderem oglądalności w I kwartale. TVN na czele w grupie komercyjnej

Liderem oglądalności rynku telewizyjnym w pierwszym kwartale br. była TVP1, a w grupie komercyjnej 16-49 pierwsze miejsce utrzymał TVN. Ratingowymi hitami miesiąca okazały się serial „M jak miłość”, „Teleexpress” i PŚ w skokach narciarskich.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w pierwszym kwartale 2019 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział tego kanału względem pierwszego kwartału 2018 roku zmniejszył się o 4,56 proc. i wyniósł 10,25 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

- W grupie 4+ pozycję lidera utrzymało w pierwszym kwartale 2019 roku TVP1. Z jednej strony jest to oczywiste ze względu na transmisje skoków narciarskich i meczów Reprezentacji Polski. Z drugiej natomiast wcale tak oczywiste nie jest, ponieważ nie powinniśmy zapominać o tym, że w analogicznym okresie ubiegłego roku na obu antenach TVP królowały zimowe Igrzyska Olimpijskie. Patrząc na rok 2019 przez pryzmat braku międzynarodowych wydarzeń podobnej rangi obrona pierwszej pozycji jest sporym sukcesem - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, tv director w Codemedia.

Wiceliderem był Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 4,91 proc. do 10,06 proc.

Podium uzupełnia TVN. Udział tej stacji w zeszłym miesiącu wyniósł 8,72 proc., po spadku względem pierwszego kwartału ub.r. o 8,69 proc.

Kolejną lokatę zajęła TVP2 (stacja ta miała 8,60 proc. udziału; do góry o 1,18 proc.).

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 39,37 proc. w pierwszym kwartale 2018 roku do 37,63 proc. w pierwszym kwartale 2019 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się kanał TVN24, który awansował z szóstej lokaty. Jego udział wyniósł 4,41 proc., po wzroście o 21,82 proc. - największym w top 10.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,64 proc.; spadek o 9,45 proc. - największy w top 10), TV Puls (3,50 proc.; + 4,17 proc.), TVP Info (3,30 proc.; - 3,79 proc.), TVN7 (3,23 proc.; - 2,12 proc.) i TTV (2,16 proc.; + 5,37 proc.).

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 11,36 proc., po spadku o 10,27 proc.

- Największy procentowy spadek udziału w obu grupach wśród tzw. „wielkiej czwórki” odnotował TVN - jest to prawdopodobnie efekt późniejszego startu ramówki. Pamiętajmy, że TVN przyzwyczaił nas do startu wiosennych premier od połowy lutego. W tym roku, jak podano w oficjalnym komunikacie, podjęto decyzję biznesową o późniejszym starcie niektórych formatów. Bez wątpienia znalazło to odbicie w niższych udziałach w widowni. Mimo to w grupie A16-49 TVN utrzymał pozycję lidera, natomiast różnica względem Polsatu stopniała do wręcz kosmetycznego poziomu - komentuje Baczyńska.

Drugi był Polsat. Jego wynik w pierwszym kwartale br. zmniejszył się o 5,63 proc. do 11,23 proc.

Podium uzupełnia Dwójka (+ 1,10 proc. do 7,36 proc.), a czwarta była Jedynka (- 7,85 proc. do 6,69 proc.).

W grupie wiekowej 16-59 liderem był Polsat (w dół o 4,55 proc. do 11,12 proc.).

Największą widownię w zeszłym kwartale zgromadził serial „M jak miłość” z 8 stycznia. Miał on średnio 5,81 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 37,06 proc.

Najchętniej oglądanym programem informacyjnym był „Teleexpress” Jedynki, który 3 lutego na antenie tej stacji obejrzało 5,42 mln widzów (35,38 proc. udziału). Była to druga topowa pozycja programowa w rankingu.

Drugie pod względem oglądalności dzienników były „Fakty” TVN, które zgromadziły 3,81 mln widzów (emisja 16 stycznia; 16. pozycja). Do zestawienia top 20 nie awansowały „Wiadomości” Jedynki oraz „Wydarzenia” Polsatu.

Na trzeciej pozycji uplasowała się transmisja konkursu PŚ w skokach narciarskich z 13 stycznia. Relację z zawodów z Val di Fiemme w samej TVP1 śledziło 5,37 mln osób (35,30 proc. udziału). Konkurs ten był również relacjonowany w TVP Sport oraz na Eurosport 1, gdzie oglądało go dodatkowe 910 tys. i 500 tys. osób (łącznie było to 6,78 mln widzów).

Piąta była transmisja eliminacyjnego meczu reprezentacji Polski do Euro 2020 z 24 marca, w którym nasza drużyna grała z Łotwą. Relację w samej TVP1 oglądało 5,11 mln widzów, co przełożyło się na 32,33 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów. Spotkanie to równolegle transmitowały jeszcze TVP Sport (miał on tam 1,24 mln oglądających) oraz Polsat Sport (620 tys.). Łącznie pojedynek na trzech antenach zgromadził 6,97 mln widzów.

Wśród 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 14 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należało do programów TVP2, a po jednej - do TVN i Polsatu.

20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-49.

20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-59.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Komentarz: Katarzyna Baczyńska, tv director w Codemedia

W grupie 4+ pozycję lidera utrzymało w pierwszym kwartale 2019 roku TVP1. Z jednej strony jest to oczywiste ze względu na transmisje skoków narciarskich (aż 6 pozycji spośród TOP 10 w analizowanym okresie) i meczów Reprezentacji Polski (eliminacje do Mistrzostw Europy 2020 - kolejne 2 pozycje spośród TOP 10). Z drugiej natomiast wcale tak oczywiste nie jest, ponieważ nie powinniśmy zapominać o tym, że w analogicznym okresie ubiegłego roku na obu antenach TVP królowały zimowe Igrzyska Olimpijskie. Patrząc na rok 2019 przez pryzmat braku międzynarodowych wydarzeń podobnej rangi obrona pierwszej pozycji jest sporym sukcesem. Gorsza wiadomość dla TVP1 jest natomiast taka, że w grupie komercyjnej A16-49 stacja zamyka stawkę „wielkiej czwórki” z dużym spadkiem względem roku ubiegłego, bo aż 8 proc. (więcej z B4 stracił jedynie TVN). Jest to dużo większy spadek względem wyniku 2018/2017 - wtedy wyniósł on tylko 2 proc. Oznacza to, że mimo świetnie oglądanych transmisji sportowych profil widza nadal jest mocno skrzywiony w stronę starszych przedziałów wiekowych. Warto zwrócić uwagę na TVP2 - tutaj w obu grupach referencyjnych widoczny jest lekki wzrost udziału w widowni, co jest sporym sukcesem (mimo niskiej bazy). Wszystkie inne stacje w obu grupach straciły po kilka procent względem pierwszego kwartału 2018 roku.

Największy procentowy spadek udziału w obu grupach wśród tzw. „wielkiej czwórki” odnotował TVN - jest to prawdopodobnie efekt późniejszego startu ramówki. Pamiętajmy, że TVN przyzwyczaił nas do startu wiosennych premier od połowy lutego. W tym roku, jak podano w oficjalnym komunikacie, podjęto decyzję biznesową o późniejszym starcie niektórych formatów. Bez wątpienia znalazło to odbicie w niższych udziałach w widowni. Mimo to w grupie A16-49 TVN utrzymał pozycję lidera, natomiast różnica względem Polsatu stopniała do wręcz kosmetycznego poziomu.

Polsat w obu grupach zajął mocną 2 lokatę. Mocną, bo zarówno w grupie A1649, jak i 4+ różnica względem lidera jest nieznaczna (-0,19 p.p. straty względem TVP1 w grupie A4+ i -0,13 p.p. straty względem TVN w grupie A16-49). Porównując te wyniki do pierwszego kwartału 2018 roku stacja straciła udział w widowni w obu grupach, jest to natomiast pochodna dywersyfikacji rynku. Na tle konkurencji wyniki są dobre - co istotne - przy braku tak dużego rozstrzału między grupami referencyjnymi (TVP1: skrzywienie widowni w stronę starszych przedziałów wiekowych; TVN: pozycja silna w grupie komercyjnej, natomiast w grupie A4+ dopiero na miejscu 3).

Dołącz do dyskusji: TVP1 liderem oglądalności w I kwartale. TVN na czele w grupie komercyjnej

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
055
Kiedy czytam takie "analizy" takich "ekspertów" jak pani Baczyńska zawsze zastanawiam się czy jakakolwiek poważna firma korzysta z takich przemyśleń? Bo jednak nie wierzę
odpowiedź
User
Szymon65h
Porażka seriale m jak miłość nie da się oglądać takie nudne jak flaszki olejem wszystkie wątki pokazują jak Na Wspólnej
odpowiedź
User
Antek28g
Teraz wszyscy już nie oglądają TVP bo siedzą na dworze
odpowiedź