SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Orange Polska: 145 mln zł więcej na światłowody, mniej na pozyskanie i utrzymanie abonentów (analiza)

W ub.r. Orange Polska o 145 mln zł zwiększył inwestycje w rozbudowę sieci światłowodowej, natomiast znacząco ograniczył nakłady na sieć mobilną i sprzęt dla klientów. Firma bardzo mocno zmniejszyła wydatki na pozyskanie i utrzymanie klientów ofert abonamentowych.

Article

W 2017 roku przychody Orange Polska wyniosły 11,381 mld zł, po spadku o 157 mln zł (czyli 1,4 proc.) rok do roku. Firma zanotowała 2,807 mld zł zysku EBITDA (po spadku w skali roku o 11,3 proc.) i 60 mln zł straty netto (wobec 1,75 mld zł straty rok wcześniej).

Z czego wynika tak duża różnica miedzy wynikiem EBITDA a netto? Głównie z dużej wartość amortyzacji - w ub.r. wyniosła ona 2,57 mld zł, wobec 2,75 mld zł rok wcześniej.

Głównym źródłem przychodów telekomu są detaliczne usługi mobilne, przy czym wpływy z nich zmalały w skali roku z 4,3 mld zł (to wartość raportowana, po skorygowaniu zmniejszyła się do 4,24 mld zł) do 3,79 mld zł. Znacząco spadły też wpływy firmy ze stacjonarnych usług głosowych (z 1,53 do 1,33 mld zł), natomiast wzrosły - z internetu stacjonarnego, telewizji i VoIP (z 1,49 do 1,62 mld zł), sprzedaży sprzętu do usług mobilnych (z 1,09 do 1,2 mld zł) i mobilnych usług hurtowych (z 1,04 do 1,15 mld zł).

Po stronie wydatków najważniejsze są te związane ze sprzedażą (zmalały z 2,84 do 2,54 mld zł), na rozliczenia międzyoperatorskie (zwiększyły się z 1,51 do 1,78 mld zł), na świadczenia pracownicze (wzrosły z 1,64 do 1,69 mld zł) oraz na pozostałe usługi obce (wzrost z 1,41 do 1,44 mld zł).

Wydatki inwestycyjne Orange Polska w ub.r. wyniosły 1,93 mld zł, wobec 2 mld zł rok wcześniej. W 2016 roku firma przeznaczyła też dodatkowo 3,17 mld zł na zakup częstotliwości (m.in. do internetu LTE).

Telekom mocno zwiększył nakłady na rozbudowę swojej sieci światłowodowej (z 528 do 673 mln zł), a mocno ograniczył inwestycje w sprzęt dla klientów (ze 162 do 117 mln zł) i sieć mobilną (z 360 do 240 mln zł).

Na koniec ub.r. Orange Polska miał 3,68 mln indywidualnych klientów stacjonarnych usług głosowych, wobec 3,93 mln rok wcześniej. Natomiast liczba klientów indywidualnych korzystających z internetu stacjonarnego wzrosła z 2,21 do 2,44 mln (tych używających łączy światłowodowych - z 88 do 214 tys., a tych korzystających z internetu bezprzewodowego - ze 191 do 433 tys.).

Przybyło też klientów usług telewizyjnych (z 766 do 848 tys.), użytkowników pakietu telewizyjnego z nc+ (ze 195 do 232 tys.) oraz abonentów korzystających z komórkowych ofert głosowych (z 6,85 do 7,27 mln).

Spadła natomiast liczba klientów usług hurtowych we wszystkich technologiach.


W ub.r. już 9 proc. klientów internetu w Orange korzystało ze światłowodów (rok wcześniej było to tylko 4 proc.). Natomiast odsetek użytkowników najstarszych technologii ADSL i CDMA zmalał z 69 do 54 proc.

W skali roku zmalały średnie miesięczne wpływy od użytkownika (ARPU) dla wszystkich typów usług Orange. Najbardziej ten wskaźnik zmalał w przypadku klientów mobilnych usług głosowych (z 45,6 do 40,8 zł) i internetu mobilnego (z 22,8 do 18,2 zł). Spadki nastąpiły też w przypadku stacjonarnych usług głosowych dla klientów indywidualnych (z 37,9 do 37,2 zł) oraz stacjonarnego internetu, telewizji i VoIP (z 59,2 do 57,7 zł)

Mocno wzrosły za to przeciętne przychody od użytkownika oferty prepaidowej - z 12,6 do 17,4 zł, co jednak wynika głównie z faktu, że wskutek obowiązku rejestracji numerów na kartę liczba takich klientów mocno zmalała, zniknęli ci nieaktywni.

Orange Polska bardzo mocno w ostatnich latach ograniczył średnie koszty pozyskania klienta abonamentowego (wskaźnik SAC) i utrzymania go (SRC).

Koszt pozyskania abonenta zmalał z 327,2 zł w 2015 do 101,2 zł w ub.r., a koszt utrzymania - z 260,2 do 49,1 zł

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Orange Polska: 145 mln zł więcej na światłowody, mniej na pozyskanie i utrzymanie abonentów (analiza)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
I bardzo dobrze, inwestycje w nowoczesną infrastrukturę zawsze się opłacą. Wymagający klient oczekuje jakości.
20 1
odpowiedź
User
pis
właśnie rozwiązałem dwie umowy .
5 4
odpowiedź
User
Darek
Nawet mnie to nie dziwi w Orange i w innych sieciach już dawno komórka to tylko dodatek, za który wszędzie płaci się tyle samo, różnice na poziomie ceny jednego browara to NIC. Sieci zarabiają na internecie stacjonarnym.
16 1
odpowiedź
User
Damian
Ja poczekam bo wiem że nastąpi nowa jakość. W przeciwieństwie do innych operatorów telekomunikacyjnych orange wysuwa się na prowadzenie.
3 0
odpowiedź
User
Wiktor
Kiedyś byłem, ale potem ceny dla stałych abonentów przestały być tak atrakcyjne jak dla tych, którzy dopiero się pojawili no i w związku z tym przyszedł czas na zmianę sieci, jak skończyła mi się umowa to starter z Virgin Mobile kupiłem i jak do tej pory (a jestem tam już ok. 1,5 roku) nie zanosi się na przeniesienie się, no ale na tyle są tam te oferty elastyczne, że nie ma się takiego poczucia stagnacji i braku alternatyw dla tego co już się ma
1 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing