SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orange Polska z niższymi wpływami i 60 mln zł straty. Więcej klientów internetu, telewizji i abonentów mobilnych, mniej prepaidowców

W 2017 roku Orange Polska zanotował przychody niższe rok do roku o 1,4 proc., a także roczną stratę w wysokości 60 milionów. O 8,7 procent spadła liczba użytkowników mobilnych usług telefonicznych, wzrosła za to grupa odbiorców korzystających ze stacjonarnego internetu oraz usług konwergentnych.

Przychody Orange Polska w 2017 r. wyniosły 11,381 mld zł i zmniejszyły się o 157 mln zł, tj. 1,4 proc. rok do roku. Jak zaznacza operator nastąpiła poprawa trendu przychodów z usług stacjonarnych, których spadek został ograniczony do 3,2 wobec 7,5 proc. w 2016 r. – mimo że spadek przychodów z tradycyjnych usług głosowych, wynikający z niekorzystnych czynników strukturalnych, utrzymał się na poziomie ok. 13 proc. Wzrosły natomiast przychody z usług stacjonarnego internetu: o 4,5 proc. w ub.r. wobec spadku o 3,9 proc. w roku 2016.

W raportowanym okresie Orange Polska wykazał wskaźnik EBITDA na poziomie 2,807 mld zł, co oznacza spadek o 11,3 proc. rok do roku. W ciągu roku zanotowano też stratę netto w wysokości 60 mln zł. Jak wyjaśnia spółka strata wynikała z zawarcia umowy społecznej na lata 2018-2019 w ramach której z dobrowolnych odejść będzie mogło skorzystać maksymalnie 2,68 tys. pracowników.

Orange Polska podał w prezentacji wynikowej, że zniesienie stawek roamingowych na terenie Unii Europejskiej (tzw. roam like at home) spowodowało, że wynik EBITDA w czwartym kwartale był o ok. 46 mln zł niższy niż w analogicznym okresie 2017 roku. W całym 2017 roku zniesienie opłat roamingowych obniżyło zysk operatora o ok. 119 mln zł.

W ub.r. liczba kart SIM obsługiwanych przez Orange Polska spadła w zestawieniu z 2016 r. o 8,7 proc. i ostatecznie wyniosła ponad 14,4 mln. O 5 proc. wzrosła grupa użytkowników płacących abonament (do ponad 9,7 mln), natomiast o 28,1 proc. mniej było użytkowników korzystających z usług pre-paid. Korzystnie prezentują się wyniki dotyczące usług Orange w dwóch grupach – o 56,4 proc. wzrosła liczba ofert łączonych (konwergentnych), a o 10,5 proc. więcej klientów korzysta ze stacjonarnego internetu.

Przychody z usług telefonii komórkowej spadły do 1,517 mld zł z 1,679 mld zł raportowanych przychodów rok wcześniej, czyli o 9,6 proc. lub 7,4 proc. biorąc pod uwagę skorygowane przychody za czwarty kwartał 2016 roku. Wpływy ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych wyniosły 303 mln zł, wobec 366 mln zł przed rokiem.

- Ewolucja przychodów w obszarze komórkowym (spadek o 7,4 proc. rok do roku) odzwierciedlała koncentrację na wartości i konwergencji. Na pogorszenie trendu przychodów ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych wpłynął także efekt wysokiej bazy z ubiegłego roku (po wprowadzeniu obowiązku rejestracji kart przedpłaconych) oraz niższe pozostałe przychody ze sprzedaży sprzętu - podano w raporcie Orange Polska.

Średnie miesięczne przychody z usług komórkowych spadły o 0,2 zł do 30,3 zł. Przychody spadły o 0,2 zł zarówno w segmencie abonamentowym (do 37,5 zł) oraz przedpłaconym (do 17,4 zł).

Orange Polska na koniec 2017 roku świadczył 2,438 mln usług internetu szerokopasmowego, co oznacza kwartalny wzrost o 61 tys. usług. W poprzednich kwartałach grupa również zwiększała liczbę usług o ok. 50-60 tys. kwartalnie. Liczba klientów usług ADSL spadła o 43 tys. (spadek podobny jak w dwóch poprzednich kwartałach) do 1,324 mln, a liczba usług światłowodowych wzrosła o 38 tys. (więcej o 7 tys. niż w trzecim kwartale) do 214 tys.

- W ubiegłym roku w istotny sposób zmieniliśmy nasze podejście komercyjne oraz przedstawiliśmy nowy plan strategiczny na lata 2017-2020 o nazwie Orange.one - przypomina w komentarzu Jean-François Fallacher, prezes zarządu Orange Polska. - Skoncentrowaliśmy się znacznie bardziej na budowaniu wartości, a jednocześnie osiągnęliśmy bardzo dobre wyniki komercyjne. Nasza strategia konwergencji się sprawdza. Przygotowaliśmy właściwy produkt i nadaliśmy mu najwyższy priorytet komercyjny, a jednocześnie stale podnosimy jakość sieci. W strukturze przyłączeń brutto na rynku konsumenckim, około 70 proc. klientów stacjonarnego Internetu oraz blisko 50% klientów mobilnych usług głosowych wybiera pakiety Orange Love. Na koniec 2017 roku, dokładnie połowa naszych klientów usług szerokopasmowych korzystała także z naszych usług mobilnych. Uważamy, że w konwergencji nadal tkwi duży potencjał, który będziemy starali się wykorzystać w 2018 roku.

Na 2018 r. zarząd Orange Polska przewiduje stabilną poprawę wyników biznesowych przy wskaźniku EBITDA na poziomie 3 mld zł.

- W 2018 r. utrzymamy priorytety określone w strategii Orange.one - zapowiada Jean-François Fallacher. -  Naszym celem jest zbudowanie modelu biznesowego, który zapewni stabilny wzrost przychodów i zysków. Będziemy realizować nasz ambitny plan komercyjny, badając jednocześnie nowe, potencjalne możliwości biznesowe. W dalszym ciągu będziemy zmieniać biznes, zwiększać efektywność oraz dostosowywać naszą działalność i kulturę wewnętrzną do wymagań współczesnego, cyfrowego świata.

Dołącz do dyskusji: Orange Polska z niższymi wpływami i 60 mln zł straty. Więcej klientów internetu, telewizji i abonentów mobilnych, mniej prepaidowców

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
noli tangere
Mam nadzieję, że ta firma powstała z namaszczenia Balcerowicza i po której błąka się upiór Kulczyka, wkrótce zniknie z polski.
odpowiedź
User
Lotolo
Bla, bla, firma OrangePL umiera.
odpowiedź