SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orange Polska z niższymi przychodami i zyskiem, ale większą liczbą klientów

W I kwartale 2016 roku spółka Orange Polska zanotowała 2,8 mld zł przychodów i zysk netto na poziomie 98 mln zł. To gorsze wyniki w porównaniu z rokiem poprzednim, lepiej wygląda za to liczba klientów usług komórkowych i mobilnego internetu.

Według opublikowanego przez Orange Polska raportu finansowego przychody operatora w I kwartale br. zmalały rok do roku o 4,2 proc. - z 2,92 mld zł do 2,80 mld zł. Firma wykazała także słabszy zysk netto - w raportowanym okresie operator wykazał 98 mln zł zysku, podczas gdy rok wcześniej była to kwota 171 mln zł.

W komunikacie Orange Polska tłumaczy, że gorsze wyniki wynikały przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego głównie strukturalną erozją łączy stacjonarnych i przychodów z usług hurtowych) oraz spadku pozostałych przychodów w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych i niższych przychodów z usług ICT. Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wzrost przychodów z usług mobilnych, wynikający z rosnącej sprzedaży sprzętu (dzięki dużej popularności ofert ratalnych) oraz znacznego przyrostu liczby klientów.

- W I kwartale osiągnęliśmy zadowalające wyniki finansowe - podkreślił w  komentarzu Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów Orange Polska. - Korzystny wpływ na przychody z usług mobilnych miał wzrost sprzedaży sprzętu w związku z rosnącą popularnością ratalnej sprzedaży telefonów komórkowych, co odzwierciedla ogólną tendencję na rynku. W segmencie stacjonarnym, kluczowe trendy nie uległy zmianie, zaś na wysokość pozostałych przychodów wpłynął brak projektów infrastrukturalnych oraz sezonowy spadek przychodów z usług ICT. Spadek EBITDA był niższy niż spadek przychodów. Bezpośrednie koszty sprzedaży zmniejszyły się pomimo znacznie wyższej liczby przyłączeń netto (rok do roku) w usługach mobilnych. Jak wcześniej sygnalizowaliśmy, bardzo duże inwestycje zrealizowane w 4 kw. 2015 roku wpłynęły na wysokość wygenerowanych w 1 kw. środków pieniężnych. Wyniki pozostają jednak zgodne z planem, dzięki czemu możemy potwierdzić cel całoroczny w zakresie EBITDA i dźwigni finansowej.

Pomimo słabszych wskaźników finansowych Orange Polska I kwartał br. może zaliczyć do udanych pod względem przyrostu klientów. Według opublikowanych danych liczba użytkowników usług komórkowych zamknęła się w raportowanym okresie liczbą 16,26 mln, co oznacza wzrost o 4,8 proc. w porównaniu z podobnym okresem w roku poprzednim. Znaczący wzrost rok do roku (o 40,2 proc.) nastąpił wśród użytkowników internetu mobilnego, których liczba wynosi obecnie 2,22 mln.

- Zgodnie z niedawno przedstawioną strategią kontynuowaliśmy w I kwartale br. intensywne działania komercyjne osiągając duże sukcesy, zwłaszcza w usługach komórkowych – zaznaczył Bruno Duthoit, prezes zarządu Orange Polska. -  Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła w pierwszym kwartale o ponad 2 proc. Był to kolejny z rzędu okres bardzo dużego wzrostu w segmencie abonamentowym, a jednocześnie ten kwartał przyniósł również dobre wyniki w segmencie usług przedpłaconych. Wynikało to z wprowadzenia nowych, atrakcyjnych dla klientów ofert, wspartych skuteczną komunikacją. Na rynku stacjonarnym, cieszy nas wzrost w usługach szybkiego dostępu do Internetu. W 1 kw. osiągnęliśmy najwyższą w historii liczbę przyłączeń netto w tym obszarze, do czego przyczynił się w szczególności stopniowy przyrost liczby klientów usług światłowodowych. W pierwszym kwartale objęliśmy zasięgiem sieci FTTH ponad 100 tys. nowych gospodarstw domowych. Potwierdzamy cel całoroczny w tym zakresie na poziomie około 800 tys. gospodarstw domowych. Mobilna transmisja danych w przeliczeniu na klienta nadal rośnie dwukrotnie (w ujęciu rocznym). Ponadto, liczba smartfonów w dalszym ciągu zwiększa się o około 20 proc. rocznie. Aby obsłużyć gwałtownie rosnący ruch, zwiększamy zasięg i pojemność sieci LTE w oparciu o nowo nabyte częstotliwości: pokrycie siecią LTE w procentach ludności Polski osiągnęło poziom blisko 90 proc. na zewnątrz i 70 proc. wewnątrz budynków - podsumował Bruno Duthoit.

Dołącz do dyskusji: Orange Polska z niższymi przychodami i zyskiem, ale większą liczbą klientów

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jahuu
Szkoda że zabrakło w artykule informacji czy Orange podaje dane dotyczące tyko marki Orange, czy również należącej do nich Nju.
odpowiedź