SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK sprawdza „zabronione działania” w umowach PayPala z użytkownikami

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach postępowania wyjaśniające analizuje umowy platformy PayPal z klientami pod kątem klauzul abuzywnych i możliwości jednostronnej zmiany warunków.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKTomasz Chróstny, prezes UOKiK

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazano, że wątpliwości Urzędu wzbudziły postanowienia w umowach, które pozwalają na dużą dowolność ingerencji PayPala w sposób wykonywania umowy.

Przykładowo, zgodnie z tymi postanowieniami, gdy użytkownik dopuści się tzw. „zabronionych działań”, PayPal może m.in. rozwiązać z nim umowę, zamknąć konto, ograniczyć możliwość płacenia, wysyłania pieniędzy lub je zablokować. Według UOKiK są to „istotne i dotkliwe sankcje”, mogące w praktyce prowadzić do ograniczenia dostępu do środków finansowych i pozbawienia konsumenta możliwości korzystania z usług

- Zakres tych uprawnień, które przyznała sobie spółka w regulaminach, jest bardzo szeroki – możliwe jest nawet jednostronne rozwiązanie umowy bez okresu wypowiedzenia. W postępowaniu wyjaśniającym sprawdzimy, czy rzeczywiście PayPal arbitralnie decyduje o wstrzymywaniu świadczenia usług oraz blokowaniu środków na kontach użytkowników bez podawania uzasadnienia ani wskazywania naruszeń, których się oni dopuścili - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd zaznacza, że lista wskazanych we wzorcu umowy „zabronionych działań”, na podstawie których PayPal może wstrzymać możliwość korzystania z usługi, jest obszerna i ma charakter otwarty. W konsekwencji interpretacja tych zapisów zależy wyłącznie od firmy.

W tym kontekście istotnym jest również fakt, że postanowienia dotyczące możliwości stosowania sankcji umownych wobec użytkowników, znajdujące się we wzorcu umownym wykorzystywanym przez PayPal w obrocie z konsumentami, zastrzegają z jednej strony dowolność w ich stosowaniu, a z drugiej brak odpowiedzialności przedsiębiorcy z tego tytułu - dodano w komunikacie UOKiK.

UOKiK sprawdza opłaty zapowiedziane przez PayPal za brak aktywności

Postępowanie wyjaśniające wobec PayPala zostało podjęte przez UOKiK w sierpniu br. Podstawą były skargi od konsumentów na zapowiedzianą przez firmę pod koniec ub.r. opłatę za brak aktywności na platformie przez minimum 12 miesięcy. PayPal informował, że opłata będzie wynosić maksymalnie 45 zł.

- Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, aby ustalić, czy PayPal poprzez zmianę regulaminu mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów - informował Tomasz Chróstny w sierpniu.

- Wątpliwości budzi również treść klauzuli modyfikacyjnej, która miała być podstawą do jednostronnego wprowadzenia zmian umów z konsumentami, w tym wprowadzenia dodatkowej opłaty za brak aktywności po stronie konsumenta. Postanowienie regulaminu nie określa jednak konkretnych przyczyn uprawniających do modyfikacji umów. Tymczasem, zgodnie z orzecznictwem, klauzule blankietowe lub zbyt ogólne np. odnoszące się do „ważnych powodów”, należy uznać za niedopuszczalne - dodał.

Jak usunąć konto PayPal?

Zapowiadają nową opłatę pod koniec ub.r., PayPal zapewnił, że będzie ona dotyczyła tylko tych kont, na których nie odnotowano żadnej aktywności w ciągu ostatnich 12 miesięcy. - Jeśli użytkownik PayPal nie zalogował się na konto, nie przelał, nie otrzymał ani nie wypłacił pieniędzy w ciągu 12 następujących po sobie miesięcy przed grudniem 2020 r., jego konto zostanie uznane za nieaktywne. Na kontach z ujemnym saldem nie zostanie naliczona opłata i nie będzie też ona naliczana w taki sposób, który mógłby zmienić saldo konta na ujemne - podano w komunikacie.,

Firma zapewniła, że posiadacze takich kont będą informowani kilkukrotnie, że nowa opłata może być naliczona.

- PayPal wyśle trzy powiadomienia do klienta: na 60, 30 oraz 7 dni przed pobraniem opłaty. W wiadomości znajdzie się wyjaśnienie, w jaki sposób można wykorzystać dostępne na koncie saldo (transakcje, wypłata, przelew, darowizna). Jeśli w okresie między aktualizacją Polityki Użytkowania , tj. 29 września a 9 grudnia 2020 r. klient dokona transakcji za pośrednictwem swojego konta PayPal lub po prostu zaloguje się na nie, opłata nie zostanie pobrana - podano.

Aby zlikwidować konta na PayPal wystarczy kliknąć w lewym dolnym punkcie panelu ustawień – Zamknij konto.

Po kliknięciu pojawi się  ostrzeżenie, że decyzja ta jest ostateczna, nie będzie można jej cofnąć i odtworzyć dostępu do konta. PayPal dodaje, że jeśli nie zgadzacie się z nową aktualizacją zasad korzystania z serwisu, macie czas do 16 grudnia 2020 roku na usunięcie takiego konta bez ponoszenia żadnych dodatkowych opłat.

Dołącz do dyskusji: UOKiK sprawdza „zabronione działania” w umowach PayPala z użytkownikami

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Szraper
Reakcja spóźniona. Bardzo spóźniona.
PP urósł i stał się rozbójnikiem finansowym. Bezkarnym.
odpowiedź
User
Rrrrrrr
I bardzo dobrze. Ja po przeczytaniu umowy powiedziałem sobie "No fucking way". I konta nie założyłem.
odpowiedź
User
Tubylec
Próba przejęcia?
odpowiedź