SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PiS zmieni szefów mediów publicznych. Będzie nowy abonament

Prawo i Sprawiedliwość, które wygrało wybory parlamentarne, przygotowuje nową ustawę medialną, mocno zmieniającą media publiczne - zapowiedział nowy poseł tej partii Krzysztof Czabański, były prezes Polskiego Radia. TVP i PR nie będą już spółkami prawa handlowego, zmienią szefów i finansowane będą z nowego abonamentu.

Article

Krzysztof Czabański, który obejmie mandat poselski PiS w okręgu toruńsko-włocławskim, o planach zmian w mediach publicznych, opowiadał w poniedziałek na antenie Polskiego Radia PiK. Zapowiedział on, że partia Jarosław Kaczyńskiego przygotowuje nową ustawę medialną. Zgodnie z nią, Telewizja Polska i Polskie Radio przestaną być spółkami prawa handlowego.

- Nie będą miały na sobie przymusu zarabiania pieniędzy. Ten przymus często działa na szkodę programu. Chcemy, żeby media publiczne zajmowały się tylko i wyłącznie realizacją misji określonej w ustawie. Komercja tę misja podważa albo wręcz rozbija - powiedział Czabański. O tym, że TVP i PR mają przestać być spółkami, a stać się instytucjami kultury mówił już we wrześniu br. Jarosław Sellin, typowany na ministra kultury w przyszłym rządzie PiS.

Jak ujawnił Czabański, publiczne radio i telewizja określane będą Mediami Narodowymi i finansowe z nowego abonamentu. - Ma on być o połowę mniejszy niż w tej chwili, za to będzie powszechnie ściągalny, albo w rachunkach za energię, albo przy PIT. Raczej w tym pierwszym wariancie, ale to nie jest jeszcze przesądzone - mówił poseł PiS. W planach jest też abolicja dla tych, którzy dotąd opłaty abonamentowej nie płacili.

Prawo i Sprawiedliwość zamierza też powołać nowe kierownictwa TVP i Polskiego Radia. - Formuła wymiany szefostwa mediów jeszcze nie jest znana - zaznaczył jednak Krzysztof Czabański.

Nowa ustawa medialna ma być gotowa na początku przyszłego roku. - Ustawa wyznaczy termin, m.in. wchodzenia w życie nowej opłaty abonamentowej - mówił Czabański. Cały proces zmian w mediach publicznych powinien zakończyć się w 2017 roku.

Krzysztof Czabański m.in. za czasów poprzedniego rządu PiS był prezesem Polskiego Radia - stanowisko to piastował w latach 2006-2009. W przeszłości był też prezesem Polskiej Agencji Prasowej, szefem Polskiej Agencji Informacyjnej, publikował w wielu tytułach prasowych i pracował m.in. w Telewizji Polskiej.

Prawo i Sprawiedliwość niedzielne wybory parlamentarne wygrało z poparciem 37,58 proc. głosujących, co da tej partii możliwość samodzielnego rządzenia. Swój plan reformy rynku medialnego partia przedstawiła w lipcu br. na kongresie programowym.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: PiS zmieni szefów mediów publicznych. Będzie nowy abonament

121 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ŁM
Nareszcie. Jeśli pójdzie w miarę dobrze, może wreszcie skończy się dziadostwo w TVP w postaci talent show i nachalnych reklam. Już lepiej żeby emitowano sensowną zawartość, lub filmy, niż zapychacze czasu antenowego.
odpowiedź
User
jozek
Mam nadzieje, że ktoś w końcu wykopie tę niewiarygodną czarownicę ze szpiczastym nosem co usługuje PO w Wiadomościach TVP. Zajmuje się ona głównie w swoich materiałach pokazywaniem siebie.
odpowiedź
User
Gie
Matematyka się kłania. Szef TVP mówił że 80% przychodów TVP to reklamy. Tylko 20% to abonament RTV. Ściągalność tego abonamentu jest obecnie, jeśli się nie mylę na poziomie 30-40%. Jeśli będzie niższy o połowę ale zapłacą go wszyscy to TVP będzie miała z tego tytułu o 50% więcej pieniędzy i nie będzie miała takiej kasy z reklam. Jak przy takim budżecie ma dobrze funkcjonować TVP? PiS-owi na papierze to wszystko wychodzi ładnie.
odpowiedź
User
Redaktor Deadline
Chętnie się opodatkuję, byle nie widzieć w TVP ludzi pokroju Tomasza Lisa
odpowiedź
User
mc aron
całkowicie znieść abonament, całkowicie sprywatyzować telewizję. Misyjność, abonamenty i upaństwownienie mediów to relikty i demony przeszłości. Zarządy zmieniane zgodnie z aktualnymi rządami, żenujące programy i gigentyczne koszty jakie generują.
Więcej elementów edukacyjnych ( więc i misyjnych ) posiadają bezpłatne kanały jak Discovery, Fokus TV i inne niż cała ta TVP. TVP zwyczajnie w dzisiejszych czasach nie jest potrzebna. To żenada obowiązkiem jest opłata abonamentu w telewizję która robi produkcje typu m jak miłość czy ranczo.
odpowiedź