SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nie będzie wspólnej platformy Polsatu z TVN Grupą Discovery. „Koncentrujemy się na naszym contencie”

W przyszłym roku w Polsce pojawią się platformy streamingowe HBO Max, Disney+ i SkyShowtime. To konkurencja dla Netflixa, ale też Polsat Box, Canal+ czy sieci kablowych. Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu zapewnia Wirtualnemedia.pl, że ze spokojem patrzy na przyszłość. Jak dodaje, nie powstanie wspólna platforma z TVN Grupą Discovery, którą zapowiadano kilkanaście miesięcy temu.

Maciej Stec Article

2022 rok może być trudny dla operatorów płatnej telewizji. W połowie roku w naziemnej telewizji cyfrowej zacznie obowiązywać standard DVB-T2/HEVC, który pozwoli na zaoferowanie większej liczby kanałów lub poprawę ich jakości. Telewizja Polska zapowiada stworzenie naziemno-internetowej platformy, która „da Polakom funkcjonalności”, za które teraz muszą płacić.

Nad Wisłą pojawią się aż trzy amerykańskie platformy streamingowe. Na początku roku planowany jest debiut HBO Max. W wakacje ma ruszyć Disney+, w którym nie zabraknie treści od National Geographic, Marvela i Foksa. Spodziewane jest też pojawienie się na rynku platformy SkyShowtime. Sky to gigant rynku platform satelitarnych w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy Włoszech. Teraz w kolejnych krajach podbija rynek streamingu dzięki telewizorom Sky Glass. Niewykluczone, że trafią też do Polski. Treści do nowej platformy dostarczy m.in. ViacomCBS, w tym Paramount.

Platformy muszą odbierać klientów konkurencji

Kilkanaście lat temu podział na rynku platform cyfrowych był prosty: Canal+ walczył o wymagających klientów, którzy byli gotowi płacić więcej za treści premium, a Polsat błyskawicznie zyskiwał abonentów z mniej zasobnym portfelem, oferując niższe ceny. Wdrażanie naziemnej telewizji cyfrowej było opóźnione, co w miejscowościach daleko od analogowych nadajników skłaniało mieszkańców do zakupu Cyfrowego Polsatu. Po wejściu naziemnej telewizji cyfrowej platforma Zygmunta Solorza przestała tak błyskawicznie pozyskiwać abonentów, nie tracąc tych wcześniej przekonanych i zwiększając ARPU (przychody od abonenta).

Obecnie nie ma już takich różnic między Canal+ i Polsat Box jak kiedyś. Od lat Cyfrowy Polsat oferuje filmowe kanały premium HBO, które były kiedyś na wyłączność Cyfry+. W sierpniu największa platforma wprowadziła do oferty dekoder 4K (Canal+ uczyniła to w 2018 roku). W lipcu Canal+ zaoferowała natomiast Entry+, najtańszy pakiet na rynku za 9,99 zł miesięcznie. Z prognozy Rethink TV wynika, że do końca 2025 roku tradycyjni operatorzy płatnej telewizji mogą stracić nawet co trzeciego abonenta na rzecz platform streamingowych. Aby zniwelować to zagrożenie, platformy cyfrowe i sieci kablowe muszą więc wzajemnie odbierać sobie abonentów. Muszą też odnaleźć się w nowej streamingowej rzeczywistości. Dać potencjalnym klientom możliwość korzystania ze swoich usług bez wieloletnich umów i bez anten satelitarnych, które nie wszędzie da się zainstalować. Subskrypcyjny serwis Canal+ online ruszył w sierpniu ub.r. We wrześniu br. iPlę zastąpiła platforma Polsat Box Go. Z obu platform można zatem korzystać na zasadzie subskrypcyjnej. Tak samo jak dotychczas można było w oparciu o Android TV lub telewizor ze Smart TV wykupować Netflixa.

„Tamta walka odbywa się w trochę innym segmencie”

To, że platformy streamingowe nie zamierzają „oszczędzać” platform cyfrowych najlepiej pokazuje przykład Viaplay. Skandynawska NENT Group odebrała kanałom Eleven prawa do Bundesligi, a w przyszłym roku po ponad 20 latach Premier League zniknie z Canal+. Podobnie może być niedługo z niektórymi prawami filmowymi. Rzecznik Canal+ zdradził nam, że jego firma na długoterminowe umowy ze wszystkimi liczącymi się wytwórniami w zakresie TVOD, czyli dodatkowo płatne wideo na żądanie. Nie wiadomo jednak kiedy kończą się umowy dotyczące emisji w linearnych kanałach czy w VoD dostępnym w Canal+ online. Na wielu rynkach Disney wycofuje swoje kanały tematyczne w związku z uruchamianiem Disney+. Na razie z Polski nie wycofał żadnej stacji, ale do lata 2022 roku dużo może się zmienić.

Czy Cyfrowy Polsat jest gotowy na wejście tylu konkurentów? - Koncentrujemy się na realizacji naszej strategii i na naszym contencie. Produkcji contentu przez Telewizję Polsat. To w czym Polsat Box jest jedną z najlepszych platform, czyli sporcie. Na tym się koncentrujemy. Wydaje mi się, że tamta walka odbywa się w trochę innym segmencie. Każdy wchodzi na rynek i będzie próbował ten rynek zawojować. My też wprowadziliśmy całkowicie nowy user experience na wszystkich urządzeniach. Będziemy oczywiście podejmować te wyzwania, a w zasadzie już je podejmujemy na co dzień - odpowiedział portalowi WirtualneMedia.pl Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu odpowiedzialny za strategię i nowe obszary rozwoju biznesowego.

Nie będzie wspólnej platformy z TVN Grupą Discovery

Szanse polskich nadawców w walce z amerykańskimi gigantami mogłaby zwiększyć współpraca dotychczasowych rywali. Przed rokiem TVN Grupa Discovery i Cyfrowy Polsat ogłosiły, że chcą stworzyć wspólną platformę z wideo na żądanie. Pomysł jednak upadł. Podczas konferencji poświęconej wynikom finansowym Grupy Polsat - Plus pytaliśmy o przyczyny takiego stanu rzeczy. - Widzicie Państwo co się dzieje na rynku światowym. Są różne inicjatywy prowadzone, różne merger (przyp. red. połączenia). To zostawię tytułem komentarza - stwierdził Stec.

W maju Discovery i WarnerMedia ogłosiły, że łączą siły. Transakcja ma zostać sfinalizowana w połowie 2022 roku. W nowej grupie znajdą się więc m.in. HBO Max, Discovery+ i należąca do TVN Grupy Discovery platforma streamingowa Player. Niedawno informowaliśmy, że były szef Disney+ Kevin Mayer został konsultantem Discovery do spraw streamingu. Ma szukać możliwości synergii między poszczególnymi serwisami streamingowymi. Takich zapewne nie brakuje również w Polsce.

W zeszłym kwartale Grupa Polsat Plus osiągnęła wzrost wpływów w ujęciu skorygowanym o 2,5 proc. do 2,59 mld zł, a dzięki finalizacji sprzedaży Polkomtel Infrastruktury za 7,07 mld zł zanotowała 3,15 mld zł zysku netto, na koniec września miała 7,47 mld zł na rachunkach i lokatach. Wyniki sprzedaży usług poszły w górę w związku z przejęciem Premium Mobile i Netii.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nie będzie wspólnej platformy Polsatu z TVN Grupą Discovery. „Koncentrujemy się na naszym contencie”

29 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
Mam NTC,trzeba oszczędzać i to przetrwać.
35 11
odpowiedź
User
Erty
Ich wspólna platforma była dobrym pomysłem
25 18
odpowiedź
User
Mona
Ale przecież ten sam pan Stec wcześniej zapewniał jak wielki szykuje się sukces. Oszukiwał akcjonariuszy??? To bylo wiadomo od początku że te dwie organizacje nijak nie są w stanie współdziałać...
31 36
odpowiedź