SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK stawia zarzut sieci Play ws. utraty rabatu za e-fakturę

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzut spółce P4, operatorowi sieci telekomunikacyjnej Play, dotyczący karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę, jeśli nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności w wysokości 5 zł miesięcznie. Przy czym regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, jeśli konsument spóźni się z płatnością za poprzednią.

Na fakturach oprócz abonamentu uwidocznione są m.in. opłaty za różne usługi dodatkowe, a nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Klient ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, kolejny raz nie otrzyma zniżki. Ponadto niezależnie od tego operator może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.

UOKiK może nałożyć na Play karę finansową

Według prezesa UOKiK takie działanie może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. - Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie. Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu - wyliczono w komunikacie.

Zaznaczono, że w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności klienci zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.

Jeśli zarzut się potwierdzi, operatorowi PLay grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

- Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 - komentuje Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa P4, do której należą Play, UPC Polska i Virgin Mobile, przy wzroście przychodów z 1,83 do 2,42 mld zł osiągnęła 979 mln zł zysku EBITDAaL. Firma miała 16,79 mln klientów usług mobilnych i 1,97 mln korzystających z usług stacjonarnych.

Dołącz do dyskusji: UOKiK stawia zarzut sieci Play ws. utraty rabatu za e-fakturę

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Były klient
Ten operator to żenada i te reklamy, salony, obsługa. Wasze DNA zmieniło się w DNO!
odpowiedź
User
D.N.O.
Mniej kasy na celebrytów więcej na poprawę jakości usług.
odpowiedź
User
Michał
Płace regularnie przed terminem faktury i nigdy żadnego rabatu nie miałem . Choć miałem mieć xd
odpowiedź