Podstawowe zakupy o jedną piątą droższe niż przed rokiem. Lidl tańszy niż Biedronka

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy agencji ASM Sales Force Agency, w marcu bieżącego roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o ponad 21 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. W pięciu sieciach średnia cena produktów ujętych w badaniu przekroczyła już próg 300 zł. Najdroższy pozostaje wciąż kanał e-grocery, gdzie kupując, trzeba było zapłacić aż o 91,05 zł więcej niż przed rokiem. Lidl jest najtańszym dyskontem.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Podstawowe zakupy o jedną piątą droższe niż przed rokiem. Lidl tańszy niż Biedronka
fot. Shutterstock.com

Z oficjalnych danych GUS wynika, że w marcu br. roku inflacja w ujęciu rocznym wzrosła o 16,1 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,1 proc..

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ekspert-jestesmy-blisko-szczytu-inflacji-bazowej ##

Pięć sieci ze średnimi cenami koszyków powyżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci uwzględnionych w raporcie, ceny badanych produktów w marcu były wyższe niż w lutym br. Spadek cen odnotowano jedynie w sklepach sieci Biedronka (4,23 proc.), Auchan (3,44 proc.), Carrefour (0,34 proc.). Średnia cena koszyka zakupowego w marcu 2023 r. wyniosła 291,67 zł. To wzrost o 6,21 zł, czyli 2,17 proc. w porównaniu do lutego br.

W pięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły już próg 300 zł. Największe podwyżki odnotowano w sklepach Dino - 19,48 zł (6,78 proc.) i w kanale e-grocery - 20,61 zł (6,36 proc.).

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Netto (27,81 proc.), Kaufland (27,07 proc.) czy Intermarché (26,55 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w marcu 2023 r. była wyższa aż o 91,05 zł niż przed rokiem, tj. o 35,91 proc..

grafika

Za koszyk złożony z najtańszych produktów moglibyśmy zapłacić 222,66 zł (więcej o 2,18 zł niż w lutym br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 357,35 zł (więcej o 8,88 zł niż w lutym br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2023 r. wyniosła 134,69 zł i jest ona o 6,70 zł wyższa niż w lutym br.

- Naszym zdaniem w kolejnych tygodniach będziemy widzieli kolejne wzrosty cen poszczególnych grup produktów. Przed majówką możemy spodziewać się akcji promocyjnych związanych z rozpoczynającym się i bardzo popularnym w Polsce sezonem grillowym – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/majonez-ceny-lidl-biedronka-kaufland-jakie-podwyzki ##

W ujęciu rok do roku suma koszyka minimalnego w marcu 2023 r. była wyższa o 18,99 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2023 r. droższy o 6,22 proc. niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 21,56 proc. z 239,93 zł w marcu 2022 r. do 291,67 zł w marcu 2023 r.

- Po wyjątkowo drogiej Wielkanocy czeka nas droga wiosna i majówka. Ceny żywności, tak jak ceny większości towarów w kraju nadal rosną i polscy konsumenci wciąż mierzą się z poziomami wydatków jakich dawno nie widzieli. Analitycy ASM Sales Force Agency w najnowszym badaniu zaobserwowali wzrosty cen produktów w koszykach między marcem a lutym 2023 r. w 11 na 14 analizowanych sieci sprzedaży. Niepokojące jest to, że już w pięciu badanych sieciach średnia cena koszyka przekroczyła próg 300 złotych. To wyraźna zmiana w stosunku do poprzednich miesięcy - wskazuje Zbigniew Sierocki.

Zakupy online droższe o ponad 90 zł niż przed rokiem

Po raz kolejny za zestaw ujętych w badaniu produktów najmniej zapłacimy w Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 235,52 zł. To o 8,40 zł, czyli o 3,44 proc. mniej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem również do Auchan.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/koszyk-zakupowy-ceny-biedronka-auchan-lidl-kaufland-dino-carrefour ##

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w raporcie wyniosły odpowiednio więcej o 18,75 zł (Lidl) i 42,26 zł (Makro Cash & Carry). Lidl w zestawieniu ASM Sales Force Agency pozostaje najtańszy wśród dyskontów.

grafika

W marcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 344,58 zł, czyli aż o 46 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Natomiast w porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 35,91 proc. odnotowano również w kanale e-grocery, w którym średnia cena wzrosła aż o 91,05 zł. W marcu 2023 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 280,73 zł.

grafika

Kategoria dodatki najszybciej drożejącymi produktami

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w marcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.

Podobnie jak przed miesiącem we wszystkich analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (45,40 proc.) tym razem odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty tłuszczowe podrożały o 35,09 proc., produkty sypkie o 25,60 proc., mrożonki o 25,29 proc., a nabiał o 22,14 proc.. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w marcu 2023 r. drożej o 12,97  proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style