SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Podsumowanie 2020 roku w mediach społecznościowych, prognozy na 2021

W ramach naszej serii podsumowującej bieżący rok w mediach i marketingu przedstawiamy pierwszą część komentarz na temat branży social media. Wypowiadają się przedstawiciele Ringier Axel Springer, Wirtualnej Polski, Wavemaker, Whites, Schulz brand friendly, Kamikaze, Zjednoczenie.com i Veneo.

Article

Patrycja Orłowska, head of social media and video projects w Ringier Axel Springer Polska

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Nieudana próba wykorzystania Tik-Toka przez sztabowców prezydenta Andrzeja Dudy i prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Ich wypowiedzi – choć zauważone i szeroko komentowane – nie zostały na trwałe przyjęte przez użytkowników serwisu.
Warto też dodać „influencerów”, którzy chcieli wykorzystać protesty i strajk kobiet do promocji i reklamy kosmetyków czy ubrań.

Trend roku / Człowiek roku
Przez pandemię nagle wszyscy zostaliśmy zamknięci w domach, ale mimo wszystko nie chcieliśmy rezygnować z naszych z naszych aktywności, które normalnie odbyłyby się offline. Dlatego za trend tego roku uważam chałupnicze realizacje wideo. Od łączeń z gośćmi wywiadów (na kultowym tle książek), po jednoosobowe realizacje całych programów prosto z kanapy. To, co przed pandemią wydawało się oznaką amatorszczyzny, stało się obecnie standardem, bez którego nie mogłaby działać żadna telewizja czy nadawcy internetowi.

Specjalne wyróżnienie należy się w tym miejscu Ewie Siedleckiej z „Polityki”, której podczas łączeń wideo towarzyszy siedząca na jej ramieniu papuga oraz Katarzynie Janowskiej za kwietniowy odcinek programu „Rezerwacja” w Onecie, w którym autorka była jednocześnie: prowadzącą, wydawcą, charakteryzatorką, scenografką i dźwiękowcem.

Jak pandemia wpłynęła na branżę
Podczas ważnych wydarzeń zawsze obserwujemy wzmożony ruch na naszych serwisach i to ze wszystkich kanałów od social media, po SEO i direct. Użytkownicy wiedzą, że w mediach naszej grupy mogą znaleźć potwierdzone i sprawdzone informacje, a także weryfikacje najpopularniejszych mitów, czy zyskujących na popularności doniesień. To ogromna odpowiedzialność i presja, bo oprócz rzetelności przyzwyczailiśmy naszych użytkowników do szybkości i ciągłej aktualizacji informacji. Przy pandemii i kryzysie na tak ogromna skalę, wymaga to organizacji dyżurów całodobowych, bo w nocy, kiedy w Polsce jest spokojniej, napływają informacje z innych stref czasowych.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
- ogromna popularność Tik-Toka i Instastories pokazuje, że trend „fast” jest nie tylko w modzie, ale także w treściach. Użytkownicy coraz częściej oczekują krótkiego wideo, które da się obejrzeć w bardzo krótkim czasie. Myślę, że ekspansja tej platformy będzie coraz szersza.
- płatne subskrypcje – uważam, że jeszcze bardziej rozwinie się rynek subskrypcji płatnych treści. Nauczyliśmy się płacić za jakościowe treści. Dotyczy to nie tylko gigantów, ale także samodzielnych twórców, którzy za opłatą będą generować treści tylko dla fanów. Wiele platform social mediowanych już wprowadza takie rozwiązania.
- rozwój zdalnej technologii streamingowej - to co się wydarzyło w 2020 roku, było niewątpliwie zaskoczeniem i często wymuszało nawet na dużych graczach wprowadzanie „partyzanckich” rozwiązań, zwłaszcza w relacjach live. Przyspieszyło to wprowadzenie wielu zdalnych systemów streamingowych. Wydaje mi się, że wszyscy będą dążyć do poprawienia jakości takich materiałów wideo.

 


Kamila Olasek, social media manager WP

Wydarzenie roku
Choć już 4 lata temu wiadomo było, że ważne sprawy społeczne potrafią zjednoczyć Polaków, tak w tym roku to zjednoczenie obserwowaliśmy w nowym wydaniu w związku ze Strajkiem Kobiet. Mimo pandemii jednoczyliśmy się i kolejny miesiąc nadal to robimy nie tylko na ulicach, ale w mediach społecznościowych. To media społecznościowe są pierwszym miejscem relacjonowania najświeższych informacji w tym temacie. Wydarzenia, relacje na żywo, zbiórki, informacje o pomocnych kontaktach, nakładki na profilowe – to tylko niektóre z funkcjonalności, które te wydarzenia wspierają.

Dodatkowo warto podkreślić siłę przebicia i zaangażowanie szeroko pojętych twórców opinii, którzy wychodząc poza granice swojej działalności, stali się prywatnymi reporterami z bieżących wydarzeń (Make Life Harder, Pani Ekscelencja, Martyna Damięcka – to tylko niektóre). Jest to istotne ze względu na ich zaangażowanych odbiorców oraz to, jakim są darzeni zaufaniem.

Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Odwołanie Plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku. Sytuacja jest szczególnie trudna, bo faktycznie organizatorzy musieli się zmierzyć z dużym wyzwaniem biorąc pod uwagę bieżące wydarzenia w Polsce. Mimo wszystko decyzja o odwołaniu zdecydowanie była najgorszym z możliwych rozwiązań, co również odbiło się mocno w social mediach. Ważne jest to, że miniony rok w sposób bardzo widoczny i odczuwalny obfitował w popularyzację pewnych określeń, które właśnie powinny zostać uwzględnione w plebiscycie w tym celu stworzonym.
 
Trend roku / Człowiek roku
Sciapan Pucila. 22-latek stworzył w jednym z najważniejszych okresów historii Białorusi kanał na Telegramie pod pseudonimem Nexta. W szczytowym momencie kanał tworzony przez 5 osób miał 2 mln obserwatorów. To do nich Białorusini wysyłają w pierwszej kolejności wszystkie informacje, zdjęcia, nagrania z tego, co się dzieje w kraju pod reżimem Łukaszenki. Coś, co Sciapan zaczął kilka lat temu jako nieduży projekt informacyjny na YouTubie, w tym kluczowym momencie stało się głównym źródłem informacji w poszerzeniu o działalność na dwóch kanałach na YouTubie. A to wszystko stacjonując w Warszawie.

Szczególnie istotny jest fakt, że to dało impuls do rozwoju „podziemia” informacyjnego za pośrednictwem Telegramu, co można również obserwować w Polsce przy okazji wydarzeń związanych ze Strajkiem Kobiet. To całkowicie nowe oblicze mocy i sposobu działania social mediów w obliczu zapotrzebowania na błyskawiczne relacje i dostęp do informacji tam, gdzie media jeszcze nie zdążyły się dostać.

Jak pandemia wpłynęła na branżę
Jeśli chodzi o social media ogółem, to przede wszystkim należy zwrócić uwagę, jak pandemia przeniosła działalność wielu branż do online. Zajęcia sportowe, kursy i warsztaty, działalność artystyczna: koncerty i spektakle, programy rozrywkowe realizowane w formule zdalnej, duże wydarzenia jak gale czy prezentacje produktów transmitowane za pośrednictwem social media i wreszcie praca zdalna możliwa właśnie dzięki mediom społecznościowym.

Jeśli chodzi o wydawców, ich rola w social media zdecydowanie się umocniła. Użytkownicy dużo chętniej zapraszają profile wydawców na swoje feedy ze względu na szczególną w tym czasie potrzebę błyskawicznego dostępu do najnowszych informacji w jednym miejscu. Właściwie wszystkie duże profile zanotowały duży zastrzyk nowych polubień, co wiąże się również z większym zaangażowaniem i większym znaczeniem źródła social dla ruchu na serwisach.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
1.     Wydawcy będą na pewno chcieli utrzymać wysokie wyniki ruchu ze źródła social. Kiedy wydarzenia związane z pandemią się uspokoją wyzwaniem będzie z pewnością utrzymanie tych wysokich wyników.
2.     Niezmiennie, jak co roku, jeszcze więcej wyzwań związanych z selekcją informacji tych najbardziej rzetelnych, obiektywnych i sprawdzonych.
3.     Przygotowanie na powrót do „normalności” bądź nie – trzeba będzie stanąć przed decyzją, które praktyki wypracowane przez ostatni rok zostaną z nami na zawsze i wyprą stare. A być może pojawią się nowe potrzeby i nowe zwyczaje użytkowników, które trzeba będzie zaadresować.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli firm Wavemaker, Whites, Schulz brand friendly, Kamikaze, Zjednoczenie.com i Veneo

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Podsumowanie 2020 roku w mediach społecznościowych, prognozy na 2021

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nieobywatel
O co chodzi w wypowiedzi Kamili Olasek? "Szczególnie istotny jest fakt, że to dało impuls do rozwoju „podziemia” informacyjnego za pośrednictwem Telegramu, co można również obserwować w Polsce przy okazji wydarzeń związanych ze Strajkiem Kobiet". Czy to znaczy, że w Polsce mamy jakieś podziemie informacyjne? Co w takim razie robi Wirtualna Polska? Ktoś jej nie powala o czymś informować? To trochę źle świadczy o portalu, skoro pozwala, że ktoś mu narzuca cenzurę.
odpowiedź
User
TYSKACZ
git
odpowiedź
User
Punk Rock
Upieranie się, że wydarzeniem w PL i na ŚWIECIE-serio!!!??? (wg pani Julki) był/jest Strajk Kobiet, to jakaś aberracja, wynikajaca raczej z myślenia życzeniowego. Tym dziadostwem, które bije wszystkich po głowie, mając wpływ na samopoczucie, komunikację marek, zmianę strategii mktg, rewizję budżetów, redefinicję potrzeb, redukcję stanowisk pracy, jest niestety pieprzona pandemia, lockdowny przeszłe i przyszłe oraz jej wpływ na rozłam w społeczeństwei na frakcje, które się nawzajem oskarżają o oszołomstwo.

A co do kryzysu marki-jakoś nikt się nie zająknął że pierwsze półrocze to ciągły kryzys wizerunkowy PO/KO wynikający z tego, to co wyrabiała pani Kidawa Błońska i do czego to doprowadziło.
odpowiedź