SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polacy chcą Discovery w naziemnej telewizji cyfrowej. TVN i Polsat najciekawsze

Blisko 90 proc. widzów naziemnej telewizji cyfrowej pozytywnie ocenia zmiany zachodzące w ich ofercie telewizyjnej. Za najciekawsze kanały uznają TVN i Polsat, sporo zyskał Fokus TV, a na multipleksie najchętniej chcieliby mieć jeszcze kanały Discovery i National Geographic - pokazuje najnowsze badanie MEC.

70 proc. wszystkich badanych i blisko 90 proc. widzów naziemnej telewizji cyfrowej uważa, że oferta bezpłatnej telewizji jest teraz lepsza niż kiedyś. Wśród klientów platform i kablówek odsetek przekonanych o tym wynosi zaś ok. 60 proc.  Najbardziej  usatysfakcjonowani zmianami, jakie zaszły w ofercie naziemnej telewizji cyfrowej, są mieszkańcy wsi i miast poniżej 20 tys. mieszkańców, a także widzowie młodzi (w wieku 15-24 lat).

Marki kanałów nadających w ramach naziemnej telewizji cyfrowej są dobrze rozpoznawane - znajomość czterech głównych stacji oscyluje wśród polskich widzów wokół 90 proc., zaś jedynie świadomość Polo TV jest niższa niż 60 proc.  Za najciekawsze stacje z naziemnej telewizji cyfrowej widzowie uznali największe kanały komercyjne: TVN i Polsat - wskazało je około 76 proc. pytanych.

Do pierwszej czwórki najlepiej ocenianych kanałów awansowała w tym roku TV Puls z wynikiem wynoszącym 72 proc., a pierwszą piątkę zamyka Fokus TV, który w porównaniu z ubiegłorocznymi badaniami, ogromnie zyskał w oczach widzów TV naziemnej - jego wynik wzrósł do 68 proc.  W rankingu najciekawszych stacji znacznie wyżej plasuje się TV4, której wynik też wynosi 68 proc.  Trzecią stacją z takim samym wynikiem jest Jedynka.


 
W grupie najgorzej ocenionych kanałów prowadzi TV Trwam, uznany za raczej lub bardzo nieciekawy przez większość badanych (57 proc.), a za nim plasują się Polo TV (35 proc.), TVP Polonia (26 proc.), TVP ABC (22 proc.) i Polsat Sport News (22 proc.).
 
Choć widzowie oceniają ofertę naziemnej telewizji pozytywnie, chętnie uzupełniliby ją o dokumenty, programy podróżnicze i przygodowe (37 proc.), a także o filmy zagraniczne (30 proc.) i filmy polskie (24 proc.). Wysoko w rankingu ich oczekiwań plasują się też programy edukacyjne oraz audycje lokalne, dotyczące ich miasta czy regionu. Te ostatnie najchętniej widzieliby w swej ofercie mieszkańcy mniejszych miast (20-100 tys.).

Programów sportowych brakuje w naziemnej telewizji przede wszystkim mężczyznom - w ich rankingu pożądanych w ofercie programów, sport plasuje się na równi z programami typu factual (podróże, dokumenty). Z kolei w rankingu kobiet korzystających tylko z oferty naziemnej telewizji prowadzą filmy zagraniczne, 22 proc. badanych wskazała też na programy lifestyle’owe.

Badani mogli też wybierać konkretne kanały, o jakie najchętniej uzupełniliby ofertę multipleksów w Polsce. Poza możliwością spontanicznych wskazań, dostali też listę najlepiej oglądanych płatnych stacji. Zdecydowanym zwycięzcą tego rankingu okazał się Discovery Channel, na który wskazało 44 proc. respondentów. Drugie miejsce zajął National Geographic Channel (33 proc.), trzeci był AXN (18 proc.), a czwarty - Eurosport (17 proc.).

Respondenci mogli też wybierać spośród firm, które złożyły do KRRiT wnioski o nadawanie na ósmym multipleksie. 71 proc. pytanych wskazało, że chciałoby na MUX-8 oglądać kanał z oferty Discovery. 57 proc. postawiło na stację z portfolio Grupy TVN, a 54 proc. na kanał Telewizji Polsat.

Z badania wynika, że dla większości widzów nie ma znaczenia kraj pochodzenia nadawcy stacji. Blisko połowa respondentów zapytanych o to czy woleliby, by w ofercie bezpłatnej telewizji naziemnej pojawiły się kanały polskich lub zagranicznych nadawców, zadeklarowała, że nie ma to dla nich znaczenia. Jedna trzecia postawiłaby na polskich graczy, a 18 proc. – na zagranicznych.

Badanie zrealizowano w październiku br. jeszcze przed ogłoszeniem przez Krajową Radą Radiofonii i Telewizji wyników konkursu na nadawanie na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.  KRRiT zdecydowała, że trafią tam stacje: WP1 (zgłoszona przez Grupę Wirtualna Polska), Kiwi TV (zgłoszona przez Grupę Agora), TV# (zgłoszona przez Grupa ZPR Media) oraz Zoom TV (zgłoszona przez Cable Television Networks & Partners, spółkę stworzoną przez Fundację PIKSEL i Kino Polska TV).

Badanie wykonał dział MEC Analytics & Insight  za pośrednictwem wywiadów telefonicznych i internetowych na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej dla populacji telewidzów w Polsce. Liczyła ona 1100 respondentów w wieku 15+.

Dołącz do dyskusji: Polacy chcą Discovery w naziemnej telewizji cyfrowej. TVN i Polsat najciekawsze

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
on
Prawie nikt nie ogląda w DVB-T Trwam? Cóż za niespodzianka. A gdzie te 2mln ludzi, którzy się podpisali pod obecnością tej stacji w DVB-T? ;)
odpowiedź
User
Ela
Patrząc na to jakie KRRiTV wybrała kanały do MUX9 to działała w przeciwieństwie oczekiwań widzów.
odpowiedź
User
valdo
Fokus TV jest dużo lepszym kanałem jak teraźniejszy Discovery.Więc nie ma czego żałować.
odpowiedź