Polacy liderami zakupów online w Europie

Polska wyrasta na lidera zakupów online w Europie. W porównaniu do respondentów z 12 innych europejskich krajów objętych ankietą, polscy badani plasują się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy internetowe. Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (5,4) – wynika z najnowszego badania Mastercard.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Polacy liderami zakupów online w Europie

Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: książki (58 proc.), elektronika i technologie (49 proc.), ubrania (43 proc.), zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). Przez internet kupujemy również usługi - turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Wciąż jednak rzadko robimy zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.

Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce.

– Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – powiedziała Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Bezpieczeństwo i wygoda priorytetem

Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 proc. vs 23 proc. średnia).

Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).

Uciążliwe ręczne wpisywanie danych

Ponad połowa (56 proc.) polskich respondentów potwierdza, że jednym z najbardziej uciążliwych elementów zakupów online jest wpisywanie danych, w tym danych dotyczących adresu zamieszkania. Szczególne powody do narzekania mają mieszkańcy miast o długich i skomplikowanych nazwach, takich jak np. Międzybrodzie Żywieckie.

Mastercard adresuje tę niedogodność w najnowszej kampanii Click to Pay Capitals, w której malownicza miejscowość na południu Polski pojawia się obok 5 innych europejskich miast o wyjątkowo długich nazwach: Brandýs nad Labem-Stará Boleslav w Czechach, Westerhaar-Vriezenveensewijk w Holandii i w Walii. Mastercard popularyzuje Click to Pay - nowy standard płatności kartą w internecie - wśród konsumentów i przedsiębiorców, między innymi w miejscowościach będących osią kampanii.

– Nazwa naszej miejscowości, składająca się z 22 znaków, kryje w sobie bogatą historię i jest najdłuższą w regionie. Jesteśmy z niej bardzo dumni, ale wiemy, że czasami może stanowić wyzwanie, szczególnie dla gości z zagranicy. I tak, napisanie jej zajmuje trochę czasu. Cieszymy się, że możemy współpracować z Mastercard w ramach projektu Click To Pay Capitals. Jestem pewien, że to partnerstwo przyniesie korzyści naszym lokalnym przedsiębiorcom i konsumentom, ale także naszej społeczności, zapewniając im lepsze poznanie możliwości, które daje korzystanie z Click To Pay – powiedział Łukasz Harat, burmistrz Czernichowa, gmina Międzybrodzie Żywieckie.

W Polsce Click to Pay jest dostępny w coraz większej liczbie sklepów internetowych. Dzięki współpracy z Mastercard, firmy takie jak Autopay, PayU, Przelewy24 oraz Tpay, obsługujące płatności online w polskim e-commerce, wdrożyły Click to Pay i udostępniają go swoim klientom – platformom i sklepom prowadzącym działalność w internecie.

Kartę płatniczą można dodać do Click to Pay podczas dokonywania płatności wszędzie tam, gdzie widoczne jest logo Click to Pay.

Mastercard współpracował z agencją sondażową 3Gem, członkiem BPC, w celu przeprowadzenia reprezentatywnego badania wśród 18 000 konsumentów w wieku powyżej 18 lat w 12 krajach europejskich – w tym 2000 konsumentów z Polski – w okresie od 26 listopada do 3 grudnia 2024 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem

Zbigniew Parafianowicz w Wirtualnej Polsce. Koniec współpracy z Onetem