SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Połowa Polaków nie była w tym roku w kinie

Mimo że 85 proc. Polaków deklaruje, że interesuje się filmem, to aż 52 proc. przyznaje, że w ciągu ostatniego roku nie było w kinie. Na ten stan rzeczy mają wpływ dwa czynniki – pandemia, która spowodowała, że Polacy odzwyczaili się od chodzenia do kin oraz rozwój platform streamingowych, z których korzysta już 66 proc. badanych – wynika z badania zrealizowanego wspólnie przez ARC Rynek i Opinia oraz dr hab. Magdalenę Sobocińską, prof. UEW.

Kino, fot. Shutterstock.comArticle

Tylko 29 proc. Polaków przyznaje, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy była w kinie, znacznie wyższy jest odsetek tych, którzy w kinie nie byli w ciągu ostatniego roku (52 proc.). Do kina stosunkowo najczęściej chodzą ludzie młodzi (od 18 do 24 lat) – 39 proc. respondentów z tej grupy wiekowej deklaruje, że było w kinie w ciągu ostatnich trzech miesięcy do momentu realizacji badania.

Dlaczego Polacy rzadziej chodzą do kina?

Trzy główne przyczyny to odzwyczajenie, korzystanie z platform streamingowych oraz zbyt drogie bilety. Niektórzy zwracają również uwagę na brak atrakcyjnych filmów i kwestie związane z COVID-19, czyli wcześniejszą konieczność noszenia maseczek i na obawę przed zarażeniem.

Pierwszą rzeczą, na którą zwracają uwagę badani jest fakt, że chodzenie do kina wymaga wcześniejszego zaplanowania (57 proc.). Niemal połowa (47 proc.) jest z kolei zdania, że chodzenie do kina stało się dla nich zbyt drogie. Warto zwrócić uwagę, że zaledwie nieco ponad jedna czwarta respondentów zwraca uwagę na wielkość ekranu i uważa to za zaletę kina. Również w mniejszości są osoby, które są zdania, że oferta platform streamingowych bardziej przypomina ofertę multipleksów niż kin studyjnych czy też, że na platformach znaleźć można wyłącznie filmy dostarczające prostej, mało ambitnej rozrywki.

- Wirtualizacja uczestnictwa w kulturze jest immanentnie związana z powstawaniem nowych modeli biznesu, opartych na synergii ludzkiego talentu i nowych technologii. Procesy te zostały przyspieszone pandemią koronawirusa. Dotyczy to zwłaszcza platform streamingowych, które w okresie pandemii Covid-19 zwiększyły tempo pozyskiwania nowych klientów. – komentuje dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. UEW.

Streaming zastępuje kino?

Trzy czwarte badanych docenia fakt, że platformy streamingowe dają im możliwość dowolnego ustalenia czasu i miejsca oglądania filmów, a 71 proc. docenia opcje wyboru bardzo dużej liczby filmów i seriali. Ponad połowa badanych przyznaje, że platformy straemingowe zastąpiły w ich przypadku oglądanie filmów w telewizji (59 proc.), w kinie (56 proc.), a dla 55 proc. stało się to czymś niemalże codziennym.

Z platform streamingowych korzystają respondenci w zasadzie w każdym wieku (badane były osoby od 18 do 65 roku życia). Im młodsi respondenci, tym korzystanie z platform wzrasta.

- Chociaż platformy streamingowe znacząco zmieniły funkcjonowanie branży produkcji i dystrybucji filmowej, to jednak należy zauważyć, że powstawanie nowych form i praktyk uczestnictwa w kulturze nie eliminuje w pełni wcześniej ukształtowanych zwyczajów i zachowań uczestników kultury. Widzowie chodzili do kina w erze telewizji, a później VHS, czy DVD - mówi dr hab. Magdalena Sobocińska, prof. UEW.

Z punktu widzenia kin istotne jest zadbanie o unikalną ofertę filmów i premier. Jest to tym istotniejsze, że wywołane pandemią Covid-19 zmiany w branży filmowej wiążą się z tym, że pandemia przyczyniła się do rozwoju produkcji filmów przeznaczonych do eksploatacji w Internecie jako na pierwszym polu eksploatacji - podsumowuje dr hab. Magdalena Sobocińska, prof.  UEW.

Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2022 r. przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI – ankiety online, na epanel.pl (N=676). Próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS dla populacji Polaków w wieku 18-65 lat.

Dołącz do dyskusji: Połowa Polaków nie była w tym roku w kinie

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
literat
NIE ! Po prostu nie ma filmów godnych wyjazdu , przesiedzenia w kinie 30 minut reklam by zobaczyć coś fajnego
odpowiedź
User
Zbyniu
NIE ! Po prostu nie ma filmów godnych wyjazdu , przesiedzenia w kinie 30 minut reklam by zobaczyć coś fajnego

Dokładnie tak, a dodatkowo w cenie jednego biletu można mieć 3 kilogramy kiełbasy śląskiej na promocji w Biedronce. Biletem się nie najem, a 3 kilogramy kiełbasy starczą mi na dwa tygodnie, więc rachunek jest prosty.
odpowiedź
User
los
A było coś warte obejrzenia, bo nie pamiętam?
odpowiedź