SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polsat zarabia z reklam więcej, chociaż traci na oglądalności

Telewizja Polsat w pierwszych trzech kwartałach br. osiągnęła wzrost przychodów z reklamy telewizyjnej o 4,4 proc. do 917 mln zł. Nadawcy nie zaszkodziło, że tak samo jak TVP i TVN Warner Bros. Discovery zanotował spadek udziału w rynku oglądalności przez tzw. grupę komercyjną.

Przychody Telewizji Polsat z reklamy i sponsoringu telewizyjnego rosną w stabilnym tempie od początku br. W pierwszym kwartale zwiększyły się o 4,1 proc. do 284 mln zł, w drugim - o 4,4 proc. do 345 mln zł, a w trzecim - o 4,7 proc. do 288 mln zł.

Łącznie w trzech kwartałach sięgnęły 917 mln zł, co wobec 878 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 4,4 proc. Polsat podkreślił w prezentacji, że udało mu się zwiększyć przychody reklamowe „pomimo niekorzystnych warunków rynkowych”. Nadawca swój udział w tym rynku szacuje na 28,6 proc.

Cały rynek reklamy telewizyjnej, według danych Publicis Groupe, zwiększył się w tym okresie o 4,6 proc. - z 3,06 do 3,2 mld zł. W pierwszym półroczu urósł o 4,1 proc. do 2,21 mld zł, a w trzecim kwartale dynamika przyspieszyła do 5,8 proc.

Polsat, TVN i TVP tracą na rzecz mniejszych nadawców

Telewizja Polsat w minionym kwartale osiągnęła 22,2 proc. udziału w rynku oglądalności w grupie wiekowej 16-59 lat (dane Nielsen Audience Measurement, z uwzględnieniem widowni poza miejscem zamieszkania i przesunięciem czasowym +2). Złożyło się na to prawie 7,2 proc. udziału głównego kanału i 15,1 proc. stacji tematycznych (bez tych działających w modelu partnerskim: Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature, Polsat Viasat History, JimJam, CI Polsat, Polsat Comedy Central Extra).

Rok do roku udział Telewizji Polsat zmniejszył się o 0,3 pkt proc. Spadki zanotowali też pozostali główni nadawcy: Telewizja Polska z 22,1 do 20,4 proc., a TVN Warner Bros. Discovery - z 23,4 do 23,3 proc.

Za to wynik pozostałych kanałów dostępnych satelitarnie i kablowo poszedł w górę z 24,3 do 25,8 proc., natomiast reszty stacji nadawanych naziemnie - z 7,7 do 8,3 proc.

W trzech kwartałach czołowi nadawcy stracili jeszcze więcej w rynku oglądalności w grupie 16-59 lat. Udział Telewizji Polsat zmalał z 22,8 do 22 proc., TVN Warner Bros. Discovery - z 24,2 do 23,4 proc., a Telewizji Polskiej - z 21,3 do 20,2 proc.

Reszta stacji nadawanych satelitarnie i kablowo stanowiła już natomiast 26,1 proc. rynku, a tych z naziemnej telewizji - 8,3 proc. Rok wcześniej było to, odpowiednio, 23,6 i 8 proc.

Media Cyfrowego Polsatu zyskowniejsze

Reklama i sponsoring telewizyjny to mniej więcej połowa segmentu mediów grupy Cyfrowy Polsat, obejmującej też płatne usługi (głównie telewizyjne i subskrypcyjne) oraz reklamę internetową (w połowie 2020 roku holding przejął Grupę Interia). W zeszłym kwartale cały pion wypracował 560 mln zł wpływów, o 1 proc. więcej niż przed rokiem.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Natomiast jego koszty operacyjne (bez wydatków związanych z amortyzacją, utratą wartości i likwidacją) wyniosły 476 mln zł, tyle samo co w trzecim kwartale ub.r. Firma podkreśliła, że trzyma je pod kontrolą mimo inflacyjnego otoczenia. Przy czym nakłady na inwestycje poszybowały w górę o 93 proc. do 31 mln zł.

Segment znacząco poprawił rentowność na poziomie EBITDA: marża wzrosła o 0,9 pkt proc. do 14,8 proc., a zysk o 8 proc. do 83 mln zł. W drugim kwartale pion wypracował 157 mln zł zysku EBITDA (10 proc. w górę rok do roku) i 24,5 proc. marży, a w pierwszym kwartale - 93 mln zł zysku (4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 16,3 proc. marży.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-odbierac-mux-1-mux-2-mux-4-polsat-wydarzenia24-w24

- Jeśli chodzi o dynamikę wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w IV kwartale to oczekujemy, że będzie nieco niższa niż w III kwartale. Cały rok 2023 powinien zamknąć się średnią, jednocyfrową dynamiką rynku reklamy telewizyjnej. W 2024 roku szacujemy niski, jednocyfrowy wzrost tego rynku - stwierdził w zeszłym tygodniu Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

Jego zdaniem są szanse, że przychody nadawcy wzrosną mocniej niż rynek reklamowy - już w czwartym kwartale br. albo dopiero w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wcześniej grupa Cyfrowy Polsat oczekiwała wzrostu rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu w 2023 roku w niskim jednocyfrowym tempie.

W trzecim kwartale br. przychody grupy Cyfrowy Polsat sięgnęły 3,45 mld zł, o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Ze sprzedaży energii wypracowano 272 mln zł, z czego 82,5 mln zł ze sprzedaży własnej energii, a 172,9 mln zł z obrotu. Na koniec września grupa Cyfrowy Polsat dostarczała klientom indywidualnym 13,05 mln usług jednostkowych (RGU) w modelu abonamentowym, o 287 tys. mniej niż przed rokiem (2,2 proc. w dół).

Dołącz do dyskusji: Polsat zarabia z reklam więcej, chociaż traci na oglądalności

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mgr z MBA
Czyli wzrost mniejszy niż inflacja. Za co zarząd Polsatu bierze 20 mln rocznie ?
odpowiedź
User
Wezyr
Wniosek: więcej reklam - mniej widzów. Tak, że tego, gratulacje dla Polsatu.
odpowiedź
User
Jojo
Tak to jest, kiedy tv zarządzają dwa ludziki z reklamy. Maciej i Stanisław o programie wiedzą zero. Wzięli sekretarkę Niny na vice programowego i zablokowali wspólnie Miszczaka. Efekty czuć na ekranie:)
odpowiedź