Polscy wydawcy apelują do polityków: zatrzymajcie monopol Google

- Zatrzymajcie quasi-mopolistyczną wyszukiwarkę (samo)promującą własne komercyjne produkty i usługi - zwracają się do polityków polskie i międzynarodowe organizacje zrzeszające głównie wydawców prasowych, apelując, by Komisja Europejska odrzuciła ugodę w tej sprawie zaproponowaną przez Google.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W weekendowych wydaniach wielu polskich gazet, m.in. „Faktu” „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”, ukazało się ogłoszenie zatytułowane „Google nie jest tak bezstronny, jak się wydaje”.

Autorzy komunikatu wytykają internetowemu gigantowi, że jako monopolista wśród wyszukiwarek (z udziałem w tym segmencie sięgającym w krajach Unii Europejskiej 90 proc.) nie udostępnia użytkownikom neutralnego narzędzia przeszukującego sieć. - Przeciwnie, wiele wyników zostaje ustawionych przez Google tak, by promować własne usługi, nawet jeśli nie dostarczają one najistotniejszej odpowiedzi na wyszukiwania. Takie praktyki są szkodliwe dla konsumentów - czytamy w ogłoszeniu.

Pod tekstem podpisali się szefowie Europejskiego Stowarzyszenia Mediów Magazynowych, Europejskiego Stowarzyszenia Wydawców Gazet, Open Internet Projekt, a także polskiej Izby Wydawców Prasy.

grafika

Komunikat jest związany z dochodzeniem prowadzonym od ponad trzech lat przez Komisję Europejską w sprawie rzekomych praktyk monopolistycznych Google, m.in. blokowania w swojej wyszukiwarce linków do serwisów konkurencyjnych firm, takich jak Microsoft. Internetowy gigant chce pójść na ugodę z Komisją i po tym jak w połowie ub.r. jego propozycja zmian w wyszukiwarce została odrzucona przez KE jako niewystarczająca (przeczytaj więcej na ten temat), na początku br. Google przedstawił nowe warunki ugody.

Wydawcy prasowi apelują do polityków w Brukseli, by nie przyjmowali tej ugody. - Zatrzymajcie quasi-mopolistyczną wyszukiwarkę (samo)promującą własne komercyjne produkty i usługi. Nie przyjmujcie zaproponowanej ugody. To niezbędne dla ochrony innowacji i uczciwej konkurencji z korzyścią dla europejskich konsumentów i europejskiego biznesu - stwierdzają w ogłoszeniu.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach wydawcy prasowi spierali się z Google m.in. o treści z ich stron internetowych agregowane bezpłatnie w Google News. Pod koniec sierpnia br. niemiecki urząd antymonopolowy odrzucił skargę części wydawców w tej sprawie (przeczytaj o tym więcej). Z kolei w kwietniu br. Mathias Döpfner, prezes Axel Springer, w liście otwartym do Erica Schmidta, prezesa Google, przyznał, że wydawcy prasowi boją się interenetowego giganta (więcej na ten temat).

W Polsce Google w ostatnim okresie mocno krytykowała Grupa Allegro, której porównywarka cenowa Ceneo.pl była przez wiele miesięcy blokowana w tej wyszukiwarce. - Google korzysta ze swojej wyszukiwarki, która ma przytłaczająco dominującą pozycję w Europie, aby promować w sposób uprzywilejowany własne usługi, jak Google Maps, Google Shopping, Google Flight Search i inne, względem usług konkurencji - stwierdził wiosną br. Chris Sherwood, dyrektor ds. publicznych w Grupie Allegro (zobacz więcej).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Marketing pod jednym dachem. Dlaczego warto łączyć kreację, produkcję i logistykę?
Materiał reklamowy

Marketing pod jednym dachem. Dlaczego warto łączyć kreację, produkcję i logistykę?

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii

Zygmunt Solorz znowu odwołany. Teraz znika z rady nadzorczej Interii