SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polscy wydawcy w Piano Media zyskają 100 tys. subskrybentów i 1 mln zł (analiza)

Ponad 40 polskich serwisów, które dołączyły do systemu Piano Media, może w nim przez rok pozyskać ok. 100 tys. subskrybentów, którzy za dostęp do treści zapłacą około miliona złotych. Rafał Oracz z OMG Poland ocenia, że przy takiej skali projekt może nie osiągnąć rentowności.

W wakacje do systemu Piano Media dołączyły 42 strony należące do 6 polskich wydawnictw prasowo-internetowych (Agora, Murator, Polskapresse, Media Regionalne, Ringier Axel Springer Polska i Edytor) oraz Polskiego Radia. W sierpniu można jeszcze było za darmo czytać wszystkie teksty (po założeniu darmowego konta w Piano Media), ale od początku września trzeba już za to płacić: 9,90 zł za tygodniowy dostęp, 19,90 zł - za miesięczny, a 199 zł - za roczny.

>>> Ruszyło Piano Media, treści z prasy już nie za darmo w internecie

Wszyscy polscy wydawcy odmawiają podania informacji, ilu subskrybentów zarejestrowało się na ich stronach do systemu Piano Mediach. W odpowiedziach przesyłanych portalowi Wirtualnemedia.pl powtarzają jedynie ogólne stwierdzenia o satysfakcjonujących wynikach przerastających oczekiwania. Również przedstawiciele Piano Media nie informują, ilu użytkowników pozyskali. Przy czym prezes tej firmy Tomas Bella deklaruje, że jej celem jest pozyskanie w ciągu roku 1 proc. użytkowników polskich serwisów, z którymi współpracuje. - W długim okresie, np. 5 lat, potencjał systemu oceniamy na 5-15 proc. użytkowników - zaznacza Bella. - Doświadczenia ze Słowacji i Słowenii pokazują, że w zależności od jakości i ilości udostępnionego tylko dla subskrybentów Piano kontentu, wydawcy pozyskują od 0,5 do 1,5 proc. swoich realnych użytkowników jako subskrybentów Piano - dodaje Mirosław Kowalski, szef rozwoju Piano Media na Polskę.

>>> Tomas Bella: będzie rosła ilość płatnych treści w internecie

Na tej podstawie można szacunkowo określić liczbę subskrybentów Piano Media w naszym kraju, opierając się na danych o odwiedzalności polskich stron współpracujących z systemem. Z danych Megapanelu PBI/Gemius przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w lipcu br. 11 serwisów Muratora, które dołączyły do Piano, miały razem 4,27 mln użytkowników (uwzględniając współodwiedzalność). Zasięg 7 stron Agory współpracujących z Piano wyniósł 2,72 mln real users, 12 witryn Mediów Regionalnych - 2,6 mln, a 8 serwisów Polskapresse - 1,32 mln. Serwis Polskiego Radia miał 475 tys. użytkowników, dwie strony wydawnictwa Edytor - 405 tys., a Forbes.pl - 270 tys.

Dodając 1 proc. liczby użytkowników stron poszczególnych wydawców otrzyma się 120 tys. Przy czym uwzględniając współodwiedzalność wszystkich serwisów, można ten 1 proc. szacować na ok. 100 tys. użytkowników. Tylu zatem polskich subskrybentów może pozyskać Piano Media w ciągu roku.

>>> Eksperci o Piano Media w Polsce: to test dla mediów


Czy to dużo czy mało? Ile zarobią na tym polscy wydawcy? Które treści będą najchętniej czytać polscy subskrybenci Piano Media? Poniżej komentarz Rafała Oracza, prezesa OMG Poland.


Serwisy Muratora włączone do Piano Media (lipiec 2012, Megapanel PBI/Gemius)
serwisreal usersodsłonyzasięg
se.pl2 646 02730 489 99413,58%
muratordom.pl1 109 32512 729 5195,70%
gwizdek24.se.pl775 0063 216 8743,98%
poradnikzdrowie.pl616 3462 080 8683,16%
urzadzamy.pl320 2243 531 6261,64%
mowimyjak.pl276 912961 9891,42%
wymarzonyogrod.pl250 9991 438 3951,29%
superauto24.se.pl167 108783 8790,86%
dlarodzinki.pl132 9201 370 4910,68%
muratorplus.pl119 233397 7930,61%
archirama.pl-559 271-
ogółem (przy współodwiedzalności)4 266 72553 559 94621,91%
 
Serwisy Agory/Gazeta.pl włączone do Piano Media (lipiec 2012, Megapanel PBI/Gemius)
serwisreal usersodsłonyzasięg
wyborcza.pl1 982 67925 738 55510,18%
ladnydom.pl355 9372 784 9711,83%
logo24.pl316 6342 660 9781,63%
e-ogrody.pl273 3382 692 9141,40%
poradnikdomowy.pl224 347969 5391,15%
czterykaty.pl210 5503 852 5171,08%
magazyn-kuchnia.pl87 4011 189 3920,45%
ogółem (przy współodwiedzalności)2 718 47039 888 86613,96%
 
Serwisy Mediów Regionalnych włączone do Piano Media (lipiec 2012, Megapanel PBI/Gemius)
serwisreal usersodsłonyzasięg
echodnia.eu549 33821 046 4572,82%
pomorska.pl431 8157 337 6292,22%
wspolczesna.pl374 9474 423 6761,92%
dziennikwschodni.pl367 3487 494 9091,89%
gazetalubuska.pl365 8528 248 2211,88%
nowiny24.pl340 5668 731 7041,75%
poranny.pl284 15410 300 5771,46%
nto.pl258 4966 826 1391,33%
gs24.pl241 8943 731 1111,24%
gp24.pl230 8885 618 0671,19%
gk24.pl218 7815 239 6381,12%
to.com.pl72 0861 435 7350,37%
ogółem (przy współodwiedzalności)2 596 97690 433 86313,33%
 
Serwisy Polskapresse włączone do Piano Media (lipiec 2012, Megapanel PBI/Gemius)
serwisreal usersodsłonyzasięg
polskatimes.pl310 4251 752 9851,59%
dziennikzachodni.pl237 8431 887 6871,22%
gazetawroclawska.pl233 8174 212 9831,20%
gazetakrakowska.pl216 3711 833 4651,11%
kurierlubelski.pl184 6324 540 8860,95%
dzienniklodzki.pl168 6241 996 0860,87%
dziennikbaltycki.pl144 991864 7030,74%
gloswielkopolski.pl142 9871 439 9960,73%
ogółem (przy współodwiedzalności)1 318 44418 528 7916,77%
 
Polskieradio.pl (lipiec 2012, Megapanel PBI/Gemius)
serwisreal usersodsłonyzasięg
polskieradio.pl - program 3267 9232 326 3841,38%
polskieradio.pl - program 1192 3611 236 9460,99%
polskieradio.pl - program 487 835489 3370,45%
polskieradio.pl - program 2-165 637-
ogółem (przy współodwiedzalności)475 6494 218 3042,44%
 
Serwisy Edytora włączone do Piano Media (lipiec 2012, Megapanel PBI/Gemius)
serwisreal usersodsłonyzasięg
wm.pl402 2328 052 5292,07%
gazetaolsztynska.pl46 640-0,24%
ogółem (przy współodwiedzalności)404 769-2,08%
 
Forbes.pl (lipiec 2012, Megapanel PBI/Gemius)
serwisreal usersodsłonyzasięg
forbes.pl269 3151 449 8691,38%

Moim zdaniem trudno jest bezpośrednio porównywać rynek polski z rynkami na których Piano działało wcześniej, chociażby dlatego że zarówno na Słowacji jak i w Słowenii system objął praktycznie wszystkich liczących się wydawców. Określenie celu na poziomie 1 proc. użytkowników powinno być jednak traktowane jak punkt odniesienia i to raczej dość bezpieczny, po to żeby móc łatwiej pokazać osiągnięcie sukcesu. Wątpię, żeby biznes Piano się spiął przy takim poziomie przychodów. Przyjmując zasięgi serwisów uczestniczących w projekcie z Megapanelu, 1 proc. oznacza około 120 tys. osób, a po założeniu duplikacji liczba ta spada znacznie poniżej 100 tys., co powinno być stosunkowo łatwe do uzyskania w ciągu roku. Oczywiście przy założeniu dwóch czynników: po pierwsze wysiłku promocyjnego wydawców, po drugie - realnie wartościowych treści jakie będą się pojawiać za paywallem.

Trzeba mieć jednak na względzie że nawet przy takim wyniku, kwota, jaką zarobi dla wydawców Piano po odjęciu swojej prowizji, to około miliona złotych, i to tylko jeśli użytkownicy wykupywać będą dostęp roczny za 20 zł. Większość z tego i tak pójdzie prawdopodobnie na konto serwisów Wyborcza.pl i Murator.pl, a podział pozostałej kwoty na 40 serwisów według czasu przebywania użytkownika z trudem zrekompensuje wysiłek i koszt związany z wyprodukowaniem realnie wartościowych treści.

Oznacza to realnie trzy rzeczy.
Po pierwsze, w całym zamieszaniu nie chodzi o pieniądze, ale o edukację rynku w tym, że treści w internecie są płatne. Moim zdaniem właśnie fakt, że nie mówimy o dużych przychodach, pomógł paradoksalnie w tym, żeby wydawcy reprezentujący konkurencyjne interesy usiedli do jednego stołu i się dogadali zamiast robić każdy swój system płatności.
Po drugie, całe powodzenie systemu de facto sprowadza się do tego, na ile wydawcy potraktują go jako pretekst do wysiłku związanego z poznaniem oczekiwań użytkowników - mianowicie za co chcą płacić i na jakich zasadach. Doświadczenia innych rynków (nie tylko zresztą Piano) wskazują, że decyzja o zakupie jest impulsywna i związana z konkretnym tekstem, do którego chce się dotrzeć, a nie z ogólnym przekonaniem o chęci dostępu do 40 serwisów.
Najprawdopodobniej mamy do czynienia z następującą motywacją: Wyborcza.pl uznała, że będzie ściągać większość z kasy dzięki swojej marce i zasobom, uznając, że w ramach Piano będzie się to lepiej sprzedawać, bo użytkownicy dojdą do wniosku, że płacą za „sieć kontentową”. Pozostali dla odmiany uznali, że obecność Wyborcza.pl da odpowiedni rozmach promocyjny projektowi i łatwiej uzyskają przychody z pozyskanych w ten sposób czytelników.

Trudno jest powiedzieć dokładnie, jakie będą proporcje podziału ruchu od zarejestrowanych użytkowników i wynikających z tego przychodów między polskimi serwisami w Piano Media, bo wiele tekstów które tam się znajdą, do tej pory było tylko na papierze (np. „Ale Historia”). Uważam, że większość rejestracji wygeneruje Wyborcza.pl, która zazwyczaj przykłada się do takich akcji marketingowo, i wrzuci dużo wartościowej nowej treści. Murator.pl i Forbes.pl, które mają dostęp do materiałów merytorycznie użytecznych treści specjalistycznych, będą miały pewnie lepszą proporcję rejestracji niż wynika to z udziału w zasięgu. Mniejszą siłę oddziaływania będą miały serwisy Polskapresse i „Super Expressu”, choć dopóki nie zobaczymy, co realnie zostanie wrzucone za paywall, ciężko mówić coś z całą pewnością.

A za co ogólnie jest w stanie i jest chętny zapłacić polski internauta? Uważam, że może zapłacić za wszystko pod warunkiem, że wydawca w odpowiedni sposób zbuduje postrzeganą wartość produktu. Nawet treść tabloidowa może być tak podana, żeby użytkownik miał wrażenie, że płacąc, dociera do unikalnych wysokiej jakości treści. Wreszcie, uważam również, iż „płacenie” powinno być rozumiane przez wydawców szerzej i oznaczać nie tylko fizyczne przelewy, ale zaangażowanie, które można przekształcić na sprzedawalne efekty. Do tego jednak najpierw trzeba treści zamknąć, by ich otworzenie stało się wartością.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polscy wydawcy w Piano Media zyskają 100 tys. subskrybentów i 1 mln zł (analiza)

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
fiki
Czy zamiast wróżyć z fusów, nie można po prostu napisać, ilu mieli subskrybentów na starcie? Aaaaa, rozumiem, że sukces jest tak oszałamiający, że udziałowcy nie chcą dobijać konkurencji?
odpowiedź
User
iWA
JA MA PŁACIĆ 19 ZŁ ZA TEN CHŁAM, NO W dZIENNIKU ŁÓDZKIM CZY SE??? ŻARCIKI, MYŚLĄ, ŻE JAK DADZĄ LEAD, A RESZTĘ PRZECZYTAM PO ZAREJSETROWANIU, TO ZAPŁACĘ? ŻARTY JAKIES....
odpowiedź
User
Jacek
Satysfakcjonujące wyniki ... taaaa..... Satysfakcję się ma (lub nie) po sexie. Tu w przypadku projektu PIANO tylko słychać cichy jęk, który może oznaczać równie dobrze frustrację. I chyba tej wersji będę się trzymał.
Kowalski to równy gość, ale chyba sam nie wierzy w to co mówi. Jak dla mnie, to start PIANO był zbyt szybki i nie do końca przemyślany. Może za 5 lat .... ?
odpowiedź