SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wpływy Polska Press ze sprzedaży prasy zmalały o 9 proc., a z reklam o 5 proc. Ubyło 107 pracowników

W ub.r. grupa kapitałowa Polska Press zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 6,5 proc. do 398,44 mln zł oraz zysku netto z 9,64 do 8,59 mln zł. Wpływy ze sprzedaży gazet zmalały o 8,9 proc., z reklam - o 4,9 proc., a liczba pracowników - o 107 do 2 126 - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

siedziba Polska Press Grupa / fot. materiały prasoweArticle

W sprawozdaniu złożonym w KRS podano, że przychody Grupy Polska Press ze sprzedaży gazet zmalały ze 121,85 mln zł w 2018 roku do 110,96 mln zł w ub.r. Firma wydaje 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”) oraz bezpłatną gazetę „Naszemiasto.pl”.

Z kolei przychody z reklam (m.in. insertów w gazetach) zmalały rok do roku ze 197,34 do 187,74 mln zł, czyli o 4,9 proc. Do grupy Polska Press oprócz tytułów prasowych należy ponad 20 serwisów internetowych, które w maju br. zanotowały 16,85 mln użytkowników, 752,95 mln odsłon oraz 3 minuty i 26 sekund średniego dobowego czasu korzystania przez odwiedzającego (według badania Gemius/PBI).

CZYTAJ TAKŻE: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów. Huawei P40 Pro+ to fotograficzny profesjonalista

Natomiast wpływy grupy Polska Press z usług poligraficznych w ub.r. wyniosły 66,96 mln zł, co wobec 70,56 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 5,1 proc. Firma ma sześć drukarni, m.in. heatsetową w Sosnowcu, z której realizuje zlecenia także dla klientów zewnętrznych.

Pozostałe przychody grupy Polska Press ze sprzedaży produktów wyniosły w ub.r. 14,78 mln zł, a ze sprzedaży usług - 15,52 mln zł, wobec odpowiednio 2,05 i 30,43 mln zł rok wcześniej.

Do grupy kapitałowej oprócz wydawnictwa Polska Press (złożonego 17 oddziałów) należy 53 proc. udziałów spółki Pro Media, 50 proc. udziałów Kościńskiej Oficyny Wydawniczej, 40 proc. udziałów Południowej Oficyny Wydawniczej i 38,7 proc. Wągrowieckiej Oficyny Wydawniczej.

W ub.r. tylko Pro Media osiągnęło zysk netto (1,36 mln zł), natomiast Południowa Oficyna Wydawnicza miała 405,5 tys. zł straty netto.

Na początku ub.r. Polska Press wchłonęła agencję marketingu internetowego Truly, a we wrześniu - firmę marketingową Admis. Natomiast pod koniec ub.r. wydzieliła serwis ogłoszeniowy Gratka do osobnej spółki, którą w lutym br. sprzedano do Ringier Axel Springer Media.

Koszty 4,6 proc. w dół, 2,1 tys. pracowników

W ub.r. wydatki operacyjne grupy Polska Press wyniosły 407,56 mln zł, co wobec 427,17 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 4,6 proc. Ponieważ koszty zmalały dużo słabiej od przychodów, strata sprzedażowa firmy pogłębiła się z 868,9 tys. zł do 9,12 mln zł.

W grupie kapitałowej w ub.r. pracowało średnio 2 126 osób, o 107 mniej niż rok wcześniej. Liczba pracowników umysłowych zmalała z 1 965 do 1 922 (w tym dziennikarzy z 826 do 760), a pracowników fizycznych - z 214 do 179.

Właścicielem Polska Press jest austriacka spółka HKM Beteiligungs należąca do niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau. W ub.r. wydawnictwo na zakup usług od innych podmiotów z tego koncernu przeznaczyło 8,91 mln zł, z czego 8,36 mln zł od VGP Nieruchomości.

Zysk zmalał, jednostkowo strat

Pozostałe przychody operacyjne grupy Polska Press poszły w górę z 10,79 do 11,2 mln zł, a wpływy finansowe - z 1,2 do 2,79 mln zł. Natomiast pozostałe koszty operacyjne zmalały z 8,35 do 3,91 mln zł, a koszty finansowe - z 834,5 do 678,5 tys. zł.

Przełożyło się to na pogorszenie wyniku operacyjnego z 1,57 mln zł zysku do 1,83 mln zł straty. Zysk brutto zmniejszył się z 10,71 do 9,05 mln zł, a zysk netto - z 9,64 do 8,59 mln zł.

W ujęciu jednostkowym tylko wydawnictwo Polska Press zanotowało spadek przychodów sprzedażowych z 416,12 do 394,29 mln zł. Jego koszty operacyjne zmalały z 422,19 do 409,37 mln zł, w konsekwencji strata operacyjne pogłębiła się z 3,46 do 7,62 mln zł, a strata netto z 3,64 do 4,22 mln zł.

Polska Press stawia na internet i reklamy, wpływ epidemii nie do oszacowania

Wśród celów na br. zarząd Polska Press wymienił sprzedaż wprowadzonej w połowie ub.r. oferty reklamowej mediaPPG. - Będziemy poszerzać gamę produktów umożliwiających targetowanie reklam na poziomie lokalnym. Jest to np. możliwość targetowania po artykułach dotyczących konkretnej lokalizacji, np. dzielnicy, powiatu, gminy itp. Istotnym dla nas obszarem jest mobile. Jesteśmy grupą mediową z jednym z największych udziałów mobile’a w strukturze ruchu. Chcemy pomagać naszym lokalnym klientom wykorzystać potencjał natywnych funkcji smartfonów, np. ucząc ich, jak w kreacjach reklamowych wykorzystać możliwość dzwonienia bezpośrednio z reklamy czy połączenia reklamy z mapami i nawigacją - wyliczono.

Zarząd zapowiedział, że „podejmowane będą działania związane z optymalizacją struktury organizacyjnej, podnoszeniem jakości i atrakcyjności tytułów wydawanych przez Grupę”, a także realizowany będzie „rozwój działalności internetowej w sferze redakcyjnej oraz reklamowej”.

Polska Press chce rozszerzyć ofertę opcji targetowania reklam na poziomie lokalnym. - Chcemy pomagać naszym lokalnym klientom wykorzystać potencjał natywnych funkcji smartfonów, np. ucząc ich, jak w kreacjach reklamowych wykorzystać możliwość dzwonienia bezpośrednio z reklamy czy połączenia reklamy z mapami i nawigacją - zapowiedziano.

Władze firmy krótko odniosły się do epidemii koronawirusa. - W chwili publikacji niniejszego sprawozdania finansowego sytuacja ta wciąż się zmienia i nie można przewidzieć skali przyszłych skutków pandemii na działalność spółki. Kierownictwo będzie nadal monitorować potencjalny wpływ i podejmie wszelkie możliwe kroki, aby złagodzić wszelkie negatywne skutki dla jednostki - stwierdzono w sprawozdaniu sporządzonym w zeszłym tygodniu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wpływy Polska Press ze sprzedaży prasy zmalały o 9 proc., a z reklam o 5 proc. Ubyło 107 pracowników

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mariusz
Do końca września pracownicy mają spokój, gdyż PPG bierze wsparcie z tarczy i jest zakaz.
Ale już w październiku znacznie się czyszczenie w oddziałach. Koronawirusem wszystko można wytłumaczyć ...
odpowiedź
User
PEPE
Mariusz skąd info?
odpowiedź
User
Miliard coraz bliżej
Za to mają pół miliarda prenumerat cyfrowych
odpowiedź
User
Marian
...a nawet o trzy więcej :)
odpowiedź