SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polski rynek telekomunikacyjny wart ponad 40 miliardów złotych, mniej niż rok wcześniej

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował raport o stanie polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2012 roku. Jego wartość, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, zmalała o 2,4 procenta i wyniosła 41,7 miliarda złotych.

Article


Obecnie najlepiej rozwijają się usługi związane z dostępem do internetu. Ten segment w ubiegłym roku osiągnął wartość 4,4 miliarda złotych, czyli 10,7 procenta więcej niż rok wcześniej. Według danych UKE, dostęp do sieci posiada łącznie ponad 11,6 miliona użytkowników. Penetracja wśród gospodarstw domowych wynosi 83,5 procenta, co oznacza wzrost zarówno usług stacjonarnych (8 procent) jak i mobilnych (21 procent).

Najpopularniejszą metodą dostępu do internetu w zeszłym roku były modemy 2G lub 3G, wykorzystywane przez prawie 35 procent użytkowników. Od usług mobilnych jednak ciągle większe przychody przynoszą przewodowe łącza xDSL. Szybko popularność zyskuje też oferta kablowa. Liderem rynku, pod względem liczby abonentów którym zapewnia dostęp do internetu, jest w Polsce PTK Centertel, operator sieci Orange.

Wzrost notuje również obszar telefonii komórkowej. Przy 53,9 miliona kart SIM, penetracja wynosiła w zeszłym roku już 140 procent, przy 131,6 procenta rok wcześniej. W tym segmencie najszybciej rośnie transmisja danych. Przychody tego typu usług w skali rocznej wzrosły o 23 procent, natomiast sama wielkość transferu aż o 113,2 procenta. Liderem rozwoju jest obecnie P4, operator sieci Play, z 23-procentowym wzrostem liczby klientów w ciągu roku. Ponadto, aż 64 procent numerów przeniesionych w zeszłym roku to migracje do Play. Czwórka największych graczy na tym rynku (T-Mobile, PTK Centertel, Polkomtel, P4) obsługuje w sumie 98,7 procenta użytkowników telefonii komórkowej w Polsce, generując przy tym 99,7 procenta przychodów tej branży.

Duży spadek w 2012 ponownie zaliczyła telefonia stacjonarna. W skali rocznej o 13,5 procenta pod względem liczby abonentów – do 7,4 miliona i o 6,3 procenta pod względem przychodów – do 4,5 miliarda złotych. 57,4 procenta użytkowników tego typu usług to ciągle klienci Telekomunikacji Polskiej. Odpowiada ona też za 55,7 procenta przychodów w tym obszarze. Największym jej konkurentem są operatorzy kablowi, którzy odnotowali wzrost liczby łączy o ponad 24 procent w stosunku do 2011 roku.

Pełną treść raportu UKE można przeczytać tutaj.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polski rynek telekomunikacyjny wart ponad 40 miliardów złotych, mniej niż rok wcześniej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl