SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskich internautów portret własny

Jakie strony internetowe odwiedzają zamożni internauci? Kto - kobiety czy mężczyźni - spędza więcej czasu na witrynach związanych z budownictwem, aranżacją wnętrz i rynkiem nieruchomości?

Odpowiedzi na tego typu pytania dostarcza najnowszy raport: „Zainteresowania polskich internautów 2006”, przygotowany przez firmę badawczą Gemius SA.

Chyba nikt nie ma wątpliwości, jak wielkie możliwości daje nam internet oraz jak bogate są jego zasoby. Firma Gemius SA podjęła próbę kategoryzacji polskich witryn internetowych. W ten sposób powstało dwanaście kategorii tematycznych, które grupują serwisy i witryny podejmujące podobną tematykę: Informacje, publicystyka, media, Kultura i rozrywka, Motoryzacja, Biznes, finanse, prawo, Budownictwo i nieruchomości, Edukacja, Sport, Styl życia, Turystyka, Nowe technologie, Praca i Społeczności.  Dane na temat oglądalności stron z wyróżnionych kategorii pozwalają określić zainteresowania polskich internautów – jakich informacji poszukują w internecie szczególnie chętnie? Na stronach o jakiej tematyce spędzają najwięcej czasu? Gdzie wykonują najwięcej odsłon?

Jakkolwiek w internecie można znaleźć informacje na niemal każdy temat, nie wszystkie z dwunastu wyróżnionych kategorii tematycznych cieszą się jednakową popularnością użytkowników. Najczęściej odwiedzanymi witrynami, jak czytamy w raporcie „Zainteresowania polskich internautów 2006”, są te zgrupowane w kategorii Kultura i rozrywka. W marcu br. w pierwszej trójce kategorii tematycznych o największym zasięgu znalazły się również Nowe technologie oraz Informacje, publicystyka, media. Warto podkreślić, że witryny z kategorii Kultura i rozrywka nie tylko przyciągnęły największą liczbę użytkowników, ale także to na nich spędzano najwięcej czasu (średnio 5 godz. 6 min. oraz 35 sek.) oraz dokonano największej liczby odsłon (przeciętnie 282,77).
„Wiedza na temat zainteresowań polskich użytkowników sieci jest niewątpliwie cenną wskazówką dla firm wykorzystujących internet w działaniach biznesowych, między innymi ze względu na możliwość realizacji kampanii reklamowych na tych stronach internetowych, których tematyka cieszy się szczególną popularnością w wybranej grupie celowej” – podkreśla Sylwia Szmalec z Gemius SA.

Młodzi, wykształceni i aktywni….
Liczba internautów w Polsce systematycznie wzrasta. W marcu br. z internetu korzystało 12,2 mln osób, ponad 28 proc. więcej niż rok temu. Polscy internauci to osoby dobrze wykształcone (36,12 proc. – deklaruje wykształcenie wyższe, niepełne wyższe lub licencjat) i stosunkowo młode (46,44 proc. internautów ma mniej niż 25 lat).1 W internecie poszukują rozrywki i porad, sprawdzają bieżące wiadomości i rozwijają własne hobby, na czatach, listach dyskusyjnych oraz serwisach randkowych nawiązują przyjaźnie… W porównaniu do roku ubiegłego, internauci spędzają w sieci więcej czasu, są także o wiele bardziej aktywni. W marcu br. typowy internauta poświęcił na przeglądanie stron WWW 27 godz. 22 min. i 31 sek. oraz wykonał w tym czasie 1642,31 odsłon. Dla porównania w marcu 2005 średni czas na użytkownika wyniósł 20 godz. 15 min. i 2 sek., natomiast średnia liczba odsłon 1204,64. 

Damski punkt widzenia
Znacznie większa, niż chociażby kilka lata temu, aktywności kobiet w sieci sprzyja rozwojowi serwisów tematycznych odpowiadających potrzebom i zainteresowaniom internautek. Witrynami najczęściej odwiedzanymi przez damską część użytkowników – jak czytamy w raporcie – są te zgrupowane w kategoriach: Styl życia, Praca oraz Edukacja. Analiza oglądalności witryn z poszczególnych kategorii tematycznych ze względu na płeć, prowadzi niekiedy do zaskakujących wniosków. Przykładowo, na witrynach poświęconych budownictwu i nieruchomościom kobiety spędzają przeciętnie nieco więcej czasu niż mężczyźni oraz wykonują średnio niemal dwa razy więcej odsłon.

Pieniądze wpływają na zainteresowania
Należy także pamiętać, że internet daje możliwość dotarcia do grupy szczególnie atrakcyjnej z punktu widzenia reklamodawców, tj. osób zarabiających miesięcznie ponad 3000 pln netto.  Jak wynika z raportu, szczególnie popularna w tej grupie jest kategoria Budownictwo i nieruchomości. Zamożni internauci chętnie odwiedzają także witryny zgrupowane w kategoriach Biznes, finanse, prawo, Turystyka, Sport, Motoryzacja oraz Informacje, publicystyka, media. Najmniejszą popularnością w tej grupie cieszą się natomiast blogi, czaty, fora dyskusyjne, a także grona osób zainteresowanych podobną tematyką, czyli witryny zgrupowane w kategorii Społeczności.

„Wyróżnione kategorie niewątpliwie porządkują bogactwo tematyczne internetu oraz pozwalają spojrzeć na to medium z nieco innej perspektywy. Perspektywy użytkownika, który właśnie dzięki sieci ma kontakt ze światem, uczy się, bawi i rozwija” - podsumowuje wyniki badania Anna Kopeć z Gemius SA.


O badaniu - Podstawą dla powyższego raportu są wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za marzec 2006 r., przygotowane w oparciu o drzewko tematyczne autoryzowane przez Gemius SA. Liczebność próby: N=18 852. Grupa objętych badaniem: wszyscy 7+. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC.

Dołącz do dyskusji: Polskich internautów portret własny

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl