Polskie Radio z małym zyskiem. Dotacja z budżetu wypełniła lukę w abonamencie

W 2024 roku Polskie Radio osiągnęło 4,4 mln zł zysku brutto, przy spadku przychodów o ok. 8 proc. Nadawca otrzymał z abonamentu rtv dużo mniej niż przed rokiem, za to dotacja budżetowa okazała się dużo wyższa od rekompensaty abonamentowej.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Polskie Radio z małym zyskiem. Dotacja z budżetu wypełniła lukę w abonamencie
Siedziba Polskiego Radia, fot. materiały prasowe

W sprawozdaniu abonamentowym Polskiego Radia podano, że nadawca wypracował w 2024 roku 386,74 mln zł łącznych przychodów. Rok wcześniej jego wpływy wyniosły 420,27 mln zł (licząc z tymi wypracowanymi w ostatnich pięciu dniach grudnia, po tym jak spółka została postawiona w stan likwidacji i musiała sporządzić za te dni osobny raport finansowy).

Zdecydowaną większość budżetu Polskiego Radia nadal stanowią środki publiczne, przy czym w ub.r. zmieniła się forma ich przekazywania. Spółki mediów publicznych zostały postawione przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego, po tym jak prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę okołobudżetową zakładającą dalszą rekompensatę abonamentową.

Przedstawiciele rządu zapowiedzieli, że w tej sytuacji pieniądze dla mediów publicznych zostaną przekazane przez resort kultury z rezerwy budżetowej. Z drugiej strony Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na początku ub.r. wstrzymała przekazywanie nadawcom publicznym kolejnych transz środków z abonamentu radiowo-telewizyjnego, wznowiła to we wrześniu w związku z powodzią w południowo-zachodniej Polsce.

Mało z abonamentu rtv, wyższa dotacja z budżetu

Jak to wygląda w bilansie Polskiego Radia? Nadawca w 2024 roku zaksięgował jedynie 39,41 mln zł z opłat abonamentowych oraz 6,88 mln zł z nadwyżki z poprzedniego roku, podczas gdy w 2023 roku jego wpływy z abonamenty rtv sięgnęły 150,93 mln zł.

Z drugiej strony spółka uzyskała 283,14 mln zł dotacji budżetowej, wobec 186,93 mln rekompensaty abonamentowej rok wcześniej. Łącznie w ub.r. z abonamentu i dotacji otrzymała 329,42 mln zł, a w 2023 roku przychody z abonamentu i rekompensaty (uwzględniając 1,5 mln zł zaksięgowane w ostatnich pięciu dniach grudnia) wyniosły 337,86 mln zł. Rok do roku nastąpił zatem spadek o 2,5 proc.

W sprawozdaniu abonamentowym podano, że suma zaległych transz abonamentu rtv wobec firmy to obecnie ok. 117 mln zł.

Stacje i audycje Polskiego Radia dla Polaków za granicą są wspierane z budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W ub.r. resort przeznaczył na to 18 mln zł, a rok wcześniej – 14,2 mln.

grafika

Spadek reklamowy

W 2024 roku Polskie Radio wypracowało 23,85 mln zł przychodów marketingowych, z czego 18,13 mln zł z reklam, a 3,33 mln zł ze sponsoringu. Przed rokiem było pod tym względem dużo lepiej: wpływy Agencji Reklamy Polskiego Radia wyniosły 32,75 mln zł.

Natomiast pozostałe przychody operacyjne nadawcy w ub.r. sięgnęły 14,66 mln zł, z czego 1,7 mln zł zapewniła organizacja koncertów, 1,6 mln zł – sprzedaż muzyki i multimediów, 1,57 mln zł – sprzedaż serwisów informacyjnych, zaś 1,92 mln – wynajem.

Rok wcześniej firma z pozostałej sprzedaży i pozostałej działalności operacyjnej zanotowała 18,4 mln zł.

Więcej na emisję, pracowników i prąd

Łączne wydatki Polskiego Radia na realizację misji publicznej w ub.r. wyniosły 382,36 mln zł. Przed rokiem koszty rodzajowe nadawcy były nieco wyższe – 383,55 mln zł.

Ich zdecydowanie największą składową są koszty pracownicze. W ub.r. spółka na wynagrodzenia przeznaczyła 172,04 mln zł, zaś na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – 35,85 mln, wobec odpowiednio 166,54 i 32,88 mln zł.

W górę poszły też wydatki na usługi obce: z 95,85 do 104,84 mln zł. W tej sumie zdecydowana większość to koszty emisji, które w ub.r. wyniosły 63,79 mln zł (z czego 12,72 mln na emisję cyfrową).

Nakłady na zużycie materiałów i energii w ub.r. sięgnęły 21,18 mln zł (w tym 16,46 mln zł na prąd i gaz), wobec 19,25 mln rok wcześniej. Nadawca poniósł też 38,31 mln zł kosztów sklasyfikowanych jako pozostałe, z czego 29,44 mln zł poszło na prawa autorskie i pokrewne, a 4,33 mln to koszty reklamy publicznej.

Mało z odsetek

W 2023 roku Polskie Radio osiągnęło 49,87 mln zł zysku operacyjnego, 60,49 mln zł zysku brutto i 55,4 mln zł zysku netto. Zyskowność firmy podbiło m.in. 10,8 mln zł wpływów finansowych, z czego 9,16 mln zł z odsetek (głównie z zysku ze sprzedaży po kilku miesiącach od emisji obligacji skarbowych składających się na rekompensatę abonamentową).

W ub.r. przychody finansowe wyniosły zaledwie 513 tys. zł. Spółka wypracowała 4,37 mln zł zysku z realizacji misji publicznej.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu