Prace domowe wciąż w większości wykonują kobiety

Powoli wyrównuje się dysproporcja w podziale obowiązków w polskim domu, jednak nadal codzienne prace domowe w większym stopniu obarczają Polki niż Polaków. Czynności takie jak pranie, sprzątanie, czy gotowanie, wykonuje obecnie 85 proc. kobiet i 44 proc. mężczyzn - wynika z badania GfK Polonia.

km
km
Udostępnij artykuł:

W skali jednego dnia Polki poświęcają na prace domowe średnio 3 godziny i 41 minut, natomiast Polacy - 2 godziny i 19 minut. W skali roku wszystkie kobiety w Polsce poświęcają na prace domowe ponad 19 miliardów godzin, a mężczyźni - niecałe 6 miliardów godzin.

Jednocześnie z analizy porównawczej i zestawienia obecnych danych GfK Polonia z danymi GUS z 1984 r. wynika, że niemal trzy dekady temu podział obowiązków w domu był jeszcze bardziej zachwiany. Wówczas stosunek czasu poświęcanego na prace domowe przez kobiety i mężczyzn wynosił 5 godzin i 9 minut do 2 godzin i 10 minut.

Największy odsetek pań wykonujących prace domowe występuje w grupie wiekowej 35-39 lat (93 proc.). Polki w tym wieku przeznaczają także na ww. prace najwięcej czasu – średnio 4 godziny i 37 minut w ciągu dnia. Dla porównania, najbardziej obciążoną pracami domowymi grupą wiekową wśród panów jest grupa 60-64 lata (63 proc.), a największy dzienny nakład pracy domowej obserwowany jest w grupie mężczyzn w wieku 45-49 lat (średnio 3 godziny i 10 minut). Tak więc najbardziej obciążona domowymi obowiązkami Polka poświęca na ich wykonanie o 1,5 godziny więcej ze swojego czasu niż najbardziej obciążony nimi Polak. Dysproporcje o zbliżonej skali obserwowane są także w obrębie innych cech demograficznych.

grafika
grafika
grafika

Kolorem szarym wyróżniono najwyższe wartości w danej kategorii.

Badanie "Time Budget Survey 2013" zostało zrealizowane przez instytut GfK Polonia w grudniu 2012 r. na reprezentatywnej próbie 3000 Polaków w wieku 15 lat i więcej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu