SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prawa sportowe coraz bardziej rozdrobnione. Ich wartość wzrosła do 34,9 mld dol.

Na najbardziej rozwiniętych rynkach telewizyjnych świata prawa sportowe są coraz bardziej rozdrobnione. Z raportu Ampere Analysis wynika, że tylko na 7 kluczowych rynkach wartość tych licencji wzrosła o 68 proc. z 20,8 mld dol. do 34,9 mld dol. w latach 2014-2022.

Raport obejmuje Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, Hiszpanię, Włochy i Australię. Organizacje sportowe korzystają dzięki rozwojowi serwisów streamingowych. Dotychczas o licencje na poszczególne rozgrywki rywalizowali tradycyjni nadawcy. Teraz muszą mierzyć się nie tylko ze sobą, ale także z platformami typu DAZN, Viaplay czy Amazon Prime Video.

Obecnie w badanych krajach kibice wykupują średnio 3,3 płatnych usług streamingowych. W przypadku przeciętnego użytkownika internetu, który nie interesuje się sportem to 3,1 płatnych usług. Analitycy z Ampere twierdzą, że średnia liczba subskrypcji rośnie, co ma oznaczać, że fani sportu coraz bardziej akceptują rozdrobnienie rynku.

Zamiast trzech usług siedem

Kilka dni temu informowaliśmy, że jeśli Polak chce mieć dostęp do wszystkich najpopularniejszych serwisów streamingowych z filmami, serialami, dokumentami, kanałami i sportem, to musi wydawać blisko 429 zł miesięcznie albo ponad 5 tys. rocznie. W bogatszych krajach to jeszcze wyższe sumy, a liczba usług z najważniejszymi prawami przybywa.

Na przykład w Niemczech, w 2014 roku trzech nadawców posiadało prawa do 10 najbardziej atrakcyjnych rozgrywek. W 2022 roku liczba podmiotów z tymi licencjami wzrosła do siedmiu, czyli ponad dwa razy więcej. Udział platformy cyfrowej Sky Deutschland w wydatkach na kluczowe prawa spadł z 62 proc. w 2014 roku do 40 proc. w 2022 roku. Udział serwisu streamingowego DAZN wzrósł ponad trzykrotnie z 7 proc. w 2018 roku do 26 proc. w 2022 roku.

- Zmieniające się nawyki oglądania treści spowodowały rozwój branży streamingowej, co z kolei przyniosło nowych graczy na rynku transmisji sportowych. Zwiększyli oni konkurencję w przetargach o licencje, co jest pożądane dla organizacji sportowych, a prawa do wiodących rozgrywek są dzielone przez coraz większą liczbę nadawców. Ten trend się utrzymuje i ważne, aby branża wzięła pod uwagę dodatkowe wyzwania, które wynikają z takiej strategii. Niezastosowanie się do tego może potencjalnie wzmocnić istniejące problemy z piractwem, podczas gdy niektóre usługi mogą odnotować dodatkowy spadek liczby subskrybentów - stwierdził Daniel Harraghy, starszy analityk w Ampere.

W 2022 roku platforma DAZN pozyskała 75 nowych licencji sportowych. Analitycy Enders Analysis w informacji do swoich subskrybentów zauważyli jednak, że strata DAZN wzrosła z 1,4 mld dol. w 2021 roku do ponad 2 mld dol. w zeszłym roku. Przepłacanie za niektóre licencje nie wyszło też na dobre Viaplay. W naszym kraju firma odebrała tradycyjnym nadawcom i platformom cyfrowym prawa do Premier League, Bundesligi, Formuły 1 czy gal KSW. Teraz zamierza się wycofać z wielu krajów, w tym z Polski. 

Dołącz do dyskusji: Prawa sportowe coraz bardziej rozdrobnione. Ich wartość wzrosła do 34,9 mld dol.

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Romuś
Chyba taniej jest założyć konto u jakiegoś bukmachera i tam oglądać transmisje.
Czasami jakość jest fatalna, np. w meczach tenisowych ITF to często nieruchoma kamera skierowana na kort, no ale w większych wydarzaniach to normalna transmisja,
odpowiedź
User
fgh
W USA już dawno zrozumieli, że żeby zawodowy sport dobrze sprzedawał się w PAT TV to przynajmniej jeden lub dwa mecze w tygodniu trzeba pokazać w niekodowanej TV inaczej zainteresowanie dyscypliną spada a to przekłada się na słabsze dochody klubów.
odpowiedź