Prawie 1,5 mln zł kary dla Masmal Dairy za fałszowanie masła tłuszczem roślinnym

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę w wysokości blisko 1,5 mln zł na firmę Masmal Dairy za wprowadzanie klientów w błąd poprzez fałszowanie masła tłuszczem roślinnym.

km
km
Udostępnij artykuł:

Masmal Dairy w Grudziądzu to firma produkująca m.in. masło pod takimi nazwami jak "Masło ekstra 200 g", "Masło ekstra osełka 300 g", "Masło ekstra z Warlubia 200 g", czy "Masło ekstra Amir 200 g". Sprzedawane są one w całej Polsce w dużych i małych sieciach handlowych.

Postępowanie UOKiK zostało wszczęte w październiku 2013 roku po informacjach z inspektoratów Inspekcji Handlowej. Pracownicy IH pobierali próbki masła produkowanego przez Masmal Dairy bezpośrednio z wybranych w całej Polsce sklepów, które je oferowały. Po badaniach w akredytowanych laboratoriach okazało się, że masła Masmal Dairy są fałszowane. Przykładowo "Masło ekstra" zawierało 61,8 proc. tłuszczu roślinnego, "Masło ekstra 100% oryginalne" - 14 proc. tłuszczu roślinnego, a "Masło ekstra Amir" – 11,73 proc.

Tymczasem jak podkreśla UOKiK, zgodnie z unijnym rozporządzeniem masło to produkt składający się z tłuszczu mlecznego w ilości od 80 do 90 proc., który nie może zawierać ani grama tłuszczu roślinnego. W związku z tym etykiety maseł Masmal Dairy błędnie informują konsumentów o tym, że kupują masło.

Inspekcja Handlowa od 2012 roku wydała 46 decyzji stwierdzających niewłaściwą jakość masła Masmal Dairy, nakładając kary na sklepy, które sprzedawały masło produkowane przez Masmal. Z kolei UOKiK kwestionował praktyki firmy Masmal w Warlubiu w 2006 roku i w 2008 roku (Masmal Dairy w Grudziądzu produkuje masło pod marką Masmal od 2012 r.).

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na Masmal Dairy karę w wysokości 1 471 250 zł. Jednocześnie regulator nakazał zaprzestania wprowadzania klientów w błąd. Decyzja nie jest ostateczna - przysługuje od niej odwołanie do sądu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu