Filmowcy krytykują jedną ze zmian w prawie autorskim. „Pozbawia tantiem”

Na ostatniej prostej procedowania ustawy o prawie autorskim w Sejmie przeszła poprawka zgłoszona przez posłankę Aleksandrę Leo z Trzeciej Drogi, dotycząca definicji reemisji. W ocenie Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP – ZAPA) zapis „pozbawi tysiące uprawnionych należnych tantiem z reemisji”.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Filmowcy krytykują jedną ze zmian w prawie autorskim. „Pozbawia tantiem”
Aleksandra Leo, posłanka Polski 2050 - Trzeciej Drogi, fot. PAP/ Leszek Szymański

W tym tygodniu parlament zajmuje się nowelizacją ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nowe prawa stanowi wdrożenie dwóch unijnych dyrektyw – pierwsza to SATCAB II, która ma stworzyć warunki umożliwiające szersze rozpowszechnianie w państwach członkowskich programów telewizyjnych i radiowych pochodzących z innych państw członkowskich.

Druga zaś, zwana dyrektywą DSM (Digital Single Market) wprowadza m.in. nowe formy dozwolonego użytku utworów, przedmiotów praw pokrewnych i baz danych (eksploracja tekstów i danych, zwielokrotnianie dla zachowania zbiorów dziedzictwa kulturowego) oraz istotnie modyfikują formy już istniejące w unijnym prawie (korzystanie z utworów na potrzeby edukacji zdalnej). Przepisy te obejmują także wydawców mediów i dziennikarzy.

Kontrowersyjna poprawka do prawa autorskiego przyjęta w komisji

W środę 27 czerwca 2024 r. nad ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych ponownie debatowała sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu. W ostatniej chwili do projektu została wprowadzona poprawka dotycząca reemisji, zgłoszona przez posłankę Aleksandrę Leo z Polski 2050 – Trzeciej Drogi.

Stało się tak pomimo zdecydowanego sprzeciwu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Skrajnie negatywnie zapis ocenia Stowarzyszenie Filmowców Polskich (SFP – ZAPA).

– Za nami II czytanie nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Tantiemy z internetu dla twórców filmowych i aktorów zostały przegłosowane. Niestety po 3 latach walki o słuszne prawa twórców na ostatniej prostej została zgłoszona poprawka pozornie wspierająca artystów, ale w rzeczywistości pozbawiają twórców, aktorów i producentów tantiem z reemisji. Być może zgłaszająca poprawkę w imieniu ugrupowania „Polska 2050” Aleksandra Leo miała dobre intencje, ale zgłoszona poprawka pozbawi tysiące uprawnionych należnych tantiem z reemisji – uważa Dominik Skoczek, prezes SFP – ZAPA.

O co chodzi w poprawce? Zmienia ona definicję reemisji, z której to należne są tantiemy.

Mowa o „wprowadzaniu bezpośrednim” - oznacza ono proces techniczny, za pomocą którego organizacja radiowa lub telewizyjna przesyła swój sygnał będący nośnikiem programu organizacji innej niż organizacja radiowa lub telewizyjna w taki sposób, że sygnał ten nie jest publicznie dostępny w trakcie tego przesyłu.

W przypadku, gdy organizacja radiowa lub telewizyjna przekazuje sygnał będący nośnikiem programu dystrybutorowi w drodze „wprowadzania bezpośredniego”, a jednocześnie sama nie przekazuje tego sygnału bezpośrednio odbiorcom, zaś dystrybutor sygnału przekazuje go odbiorcom, wówczas nadawcę (radio lub telewizję) i dystrybutora sygnału uznaje się za uczestniczących w pojedynczej czynności publicznego komunikowania, w odniesieniu do której wymagane jest uzyskanie przez nadawcę i dystrybutora zezwolenia podmiotów uprawnionych1.

W projektowanych dotychczas zapisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przyjęto, że owa pojedyncza czynność komunikowania dokonywana w związku z „wprowadzaniem bezpośrednim” stanowi element tak nadawania, jak i reemisji. Tymczasem, w wyniku wprowadzonej do procedowanego projektu ustawy zmiany w definicjach nadawania i reemisji ta najbardziej popularna technika przekazu programów telewizyjnych została wyłączona z definicji reemisji.

Zdaniem Stowarzyszenia Filmowców Polskich jest to poważny błąd. Przepisy w takim kształcie stanowią zagrożenie dla funkcjonujących od wielu lat na rynku umów z operatorami sieci kablowych i platform satelitarnych, ale także są niezgodne z dyrektywą SATCABII, którą mają wdrażać. Oprócz ryzyka wypowiedzenia obecnych umów, które stanowią źródło istotnych wpływów, twórcy mogą nie dostać także dopiero co wywalczonych tantiem z reemisji.

– Zgodnie z dyrektywą i przedłożeniem rządowym wymagane jest jednoczesne uzyskanie przez nadawcę telewizyjną i dystrybutora (reemitenta) zezwolenia od twórców i producentów. Poprawka posłanki Leo zmierza w przeciwnym kierunku i obciąża uzyskaniem zezwolenia jedynie nadawcę telewizyjnego – ocenia Dominik Skoczek.

W ocenie tak SFP-ZAPA, jak i resortu kultury, poprawka o definicji reemisji stoi w sprzeczności z dyrektywą SATCAB II i może być podstawą zaskarżenia projektowanych zmian w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

W konsekwencji może to doprowadzić do znaczącego zmniejszenia wpływów z wynagrodzeń dla uprawnionych z tantiemów. Straty szacowane są na około 50 milionów złotych rocznie – alarmuje SFP – ZAPA.  

W piątek nad całością projektu ma głosować Sejm. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska