SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prognozy branży radiowej na 2008 rok

Na pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają Leszek Kozioł, Robert Kozyra, Krzysztof Czabański, Bartosz Hojka, Marcin Jedliński, Stanisław Jędrzejewski, Roman Czejarek.




fotoLeszek Kozioł, prezes Radia Eska SA

W branży radiowej będą postępowały procesy konsolidacji kapitałowej, która weszła już w ostatni etap. Na rynku pozostały nieliczne stacje niezależne, które teraz mają swoje 5 minut, aby uzyskać dobre wyceny na swoje aktywa radiowe.

Z każdym rokiem znaczenie radiodyfuzji analogowej będzie malało a będzie rosła rola internetu i technologii mobilnych. Radio komercyjne przestaje być biznesem dla samodzielnych graczy. Proces coraz węższego formatowania ofert, który obserwujemy w internecie będzie się nasilał, a wraz z rozwojem powszechności dostępu do internetu i jego mobilności, słuchacze będą zwiększali zainteresowanie streamami skrojonymi na miarę. Aby na tym biznesie zarabiać, trzeba będzie produkować setki kanałów. To z całą pewnością nie jest zajęcie dla pojedynczych stacji. Tu otwiera się całkowicie liberalny rynek i decydujące o sukcesie będą know-how, baza technologiczna i siła brandu. Radio staje się biznesem globalnym a nie lokalnym.

Oczywiście obecność radia w internecie oznacza rozszerzanie oferty audio o content, który będzie naturalnym uzupełnieniem.

W roku 2008 niewątpliwie będziemy mieli do czynienie z postępującymi procesami konwergencji mediów i dynamicznym rozwojem radia w obszarze internetu.

W kolejnych latach dojdą jeszcze technologie DVB-H i inne, związane z nowymi możliwościami dystrybucji, ale nie będzie to już tylko dystrybucja streamu audio. Pozostaje się tylko zastanowić jak nazwiemy takie medium, bo raczej nie będziemy go nazywali radiem.

fotoRobert Kozyra, prezes i redaktor naczelny Radia ZET

W mediach elektronicznych to zależy w dużej mierze od tego jak w praktyce będzie wyglądała realizacja przedwyborczych obietnic PO. Co się stanie z regulatorami rynku i mediami publicznymi? To może być rewolucja.

Najbliższa przyszłość to na pewno rozwój w obszarze tzw. nowych mediów, personalizacja przekazu, rozwój kanałów tematycznych itp.

fotoStanisław Jędrzejewski - prof. SJ, Instytut Socjologii KUL
Podzieliłbym to, co się zdarzy w 2008 r. w sektorze radiowym na to, co będzie miało miejsce w radiu jako medium i radiu jako instytucji:

1. Współczesne radio znajduje się obecnie u progu zasadniczych zmian. Kilka miesięcy temu Światowe Forum DAB zatwierdziło jako obowiązujący standard MPEG 4 HE-AAC określając je mianem DAB+. Łącznie z rezultatami międzynarodowej konferencji planowania spektrum radiowego w Genewie, która odbyła się w 2006 r., przyniesie to radiu znaczące zwiększenie się liczby dobrze sformatowanych kanałów cyfrowych, tworzonych głównie przez radiofonie publiczne.

Jest zapewne za wcześnie, by w całej pełni ocenić te wszystkie wydarzenia, ponieważ zarówno rządy jak i organy regulacyjne wiele krajów znajduje się w fazie rewaluacji przyjętych planów strategicznych rozwoju radia cyfrowego.

Co więcej, w fazie zasadniczych zmian znajdują się też inne media: na rok: w latach 2012-15 czeka nas przejście na nadawanie cyfrowe telewizji naziemnej; będzie kontynuowany szybki rozwój szerokiego pasma, tworząc zupełnie nowe możliwości poszerzenia oferty programowej mediów; nowe multimedialne urządzenia odbiorcze sprawią, że odbiór treści będzie miał charakter równoległy. Np. już obecnie w Europie 40 proc. internautów słucha radia właśnie przez internet.

Publiczna radiofonia w Europie, w okresie czekającej nas transformacji, utrzyma swoją silną pozycję. Wyzwaniem podstawowym będzie wdrażanie takich strategii, by zmniejszyć do minimum niepewność wynikającą z ich wyboru.

Radio utrzyma swoją pozycję na rynku reklamy (średnio w Europie – 5,8 proc., w Polsce ok. 8 proc.). Utrzyma się też tendencja wzrostu średniorocznego o ok. 4 proc. Analitycy europejscy przewidują, że w 2008 r. wydatki na reklamę radiową w Polsce wzrosną do ok. 450 mln dolarów, co ulokuje nasz rynek radiowy bezpośrednio po wielkiej piątce europejskiej (Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy).

2. Przewiduję, że w Polsce dojdzie w przyszłym roku do kilku znaczących zmian:

- uchwalona zostanie - niedoskonała i z ogromnymi perturbacjami (skierowanie przez Prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego lub założenie veta, przepychanki sejmowe itd.) - nowela Ustawy o RTV (i dwóch innych: ustawy o przekształceniach w organach regulacyjnych i ustawy o telekomunikacji), co spowoduje wymianę Zarządów i Rad Nadzorczych w spółkach radia publicznego. Oczywiście nie nastąpi ani w obecnej noweli ani w nowej gruntownie zmienionej ustawie o rtv, nad którą prace rozpoczną się w tym roku, likwidacja abonamentu.

- dalszemu osłabieniu ulegnie pozycja Polskiego Radia SA, którego władze nie potrafiły ani powstrzymać kurczenia się audytorium, ani sprawić, by młodzież nie omijała programów publicznego radia, ani stworzyć i zrealizować przekonującej strategii rozwoju. W Europie Polskie Radio należy do tych radiowych organizacji publicznych, których udział w rynku słuchania systematycznie maleje.

Z powodu zwykłej nieudolności, a nie świadomego ograniczenia obecności na rynku reklamy, Polskie Radio straciło dotychczasową pozycję na tym rynku.

- wystąpi zjawisko dalszej konsolidacji stacji sieciowych (czyt. koncentracji kapitału w sektorze radia), co na równi z coraz silniejszymi stacjami ogólnopolskimi osłabi jeszcze bardziej stacje lokalne i publiczne (zarówno regionalne jak i ogólnopolskie)

- nastąpi wzmocnienie pozycji komercyjnych stacji ogólnopolskich (RMF, ZET) i dwóch przynajmniej sieciowych (grupa Time i grupa Agora), co oznacza i tak już od lat istniejący w Polsce na poziomie ogólnokrajowym - oligopol, zaś na poziomie lokalnym - monopol (formatowanie programu).

fotoRoman Czejarek, Radio Vox FM
Czeka nas następne "odzyskiwanie" mediów publicznych tym razem dla koalicji PO-PSL z rąk dawnego PiS. Jestem bardzo ciekaw jak to zostanie przeprowadzone. Jeżeli podobnymi metodami, jakie stosowało Prawo i Sprawiedliwość, to będzie to ścieżka prowadząca tylko do dalszego upadku sektora publicznego. Po kolejnych wyborach będzie znów to samo, i tak dalej, i tak dalej. To droga donikąd. A co z prywatyzacją niektórych kanałów Polskiego Radia i Telewizji Polskiej? Co z likwidacją abonamentu? Co z tak szalonymi pomysłami jak oddanie regionalnych mediów publicznych w ręce samorządów? Czy rzeczywiście politycy są aż tak naiwni, że wierzą, iż jest to droga do niezależności nadawców?

Nie spodziewam się dużych zmian właścicieli gazet, stacji radiowych itp. To co miało być sprzedane i kupione przeszło z rąk do rąk już w mijającym roku. Chociaż nadal czeka te 49 proc. udziałów "Rzeczpospolitej"...? Łakomy kąsek! Jeżeli tylko trafi do gry.

Prywatnie zależy mi oczywiście na mądrym zagospodarowanie tego, co po ostatnich zakupach posiada Grupa Radiowa Time, dla której teraz pracuję. To rewelacyjny potencjał i pierwszy przypadek, gdy komercyjny właściciel ma w ręku (trochę podobnie jak Polskie Radio) kilka niezależnych kanałów adresowanych do bardzo różnych grup odbiorców. Kilka dobrych decyzji, trochę medialnego szczęścia i To może być najciekawszy radiowy projekt w Polsce. Mam też plany telewizyjne, kończę opracowywanie nowego projektu i wierzę na zainteresowanie nim jednego z ważnych nadawców. To też może być bardzo fajny program!

Krzysztof Czabański, prezes Polskiego Radia
Nowy projekt radiowo-multimedialny Polskie Radio Euro.

Bartosz Hojka, dyrektor Grupy Radiowej Agory
Łatwiej przewidzieć trendy niż wydarzenia. Uważam, że w eterze będą zyskiwać na znaczeniu wyraziste osobowości i stacje spoza głównego nurtu popowo-przebojowego. Jednocześnie nadawcy i słuchacze będą zwiększali swoją aktywność w internecie - czyli interaktywność.

Marcin Jedliński, dyrektor programowy sieci Radia Plus
Zza biurka - na pewno Radio Plus będzie miało coraz ciekawszą ofertę dla swoich słuchaczy. Liczę więc, że będzie ich przybywać. Z doświadczenia - szykuje się zmiana na kluczowych stanowiskach w mediach publicznych. Zmiana na kandydatów "całkowicie niezależnych politycznie", oczywiście. Taka chyba jest kolej rzeczy?

Dołącz do dyskusji: Prognozy branży radiowej na 2008 rok

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl