SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

'Przejęcie Interia.pl przez Bauera to duża szansa dla portalu'

Branży internetowej nie zaskoczyło wycofanie się Comarchu. Tylko w Wirtualnemedia.pl opinie byłego prezesa Interia.pl, współtwórcy WP, prezesa Onet.pl oraz przedstawicieli Artegence, K2 i CRMC.

'Przejęcie Interia.pl przez Bauera to duża szansa dla portalu'

Jak wczoraj informowaliśmy, spółka Bauer Media Invest Gmbh podpisała umowę z Comarch SA, właścicielem części akcji firmy Interia.pl SA. Na jej mocy polska spółka zobowiązała się do sprzedania Niemcom w publicznym wezwaniu posiadanych przez siebie akcji portalu, na które przypada łącznie 48,48% ogólnej liczby głosów na Walnym Zgromadzeniu Interii. Według cen podanych w wezwaniu posiadany przez Comarch pakiet akcji Niemcy przejmą za 199,5 mln zł.

Po transakcji Bauera Media Invest bezpośrednio i poprzez podmioty zależne jak Radio Muzyka Fakty sp. z o.o. i Broker FM SA, posiadać będzie łącznie 89.4 % głosów na WZA Interia.pl. SA. Docelowo niemieckie wydawnictwo chce w całości kontrolować trzeci największy polski portal, dlatego ogłaszając wezwanie liczy także na zakup pozostałych akcji Interii.

Opinie przedstawicieli branży internetowej dla portalu Wirtualnemedia.pl

nowemjfjdJacek Pasławski, prezes spółki Novem, były prezes Interia.pl SA
W dniu wczorajszym, po uzyskaniu informacji o uzgodnieniu transakcji przejęcia Interia.pl przez wydawnictwo Bauer, złożyłem gratulacje osobom związanym z Interia.pl oraz RMF z dopiskiem w "ostatniej chwili". W mojej ocenie, ostatni rok był dla portalu zły. Pod względem wyników oglądalności - gwałtownie zmniejszająca dystans gazeta.pl oraz coraz bliższe wyprzedzenia o2.pl. Ostanie dwanaście miesięcy to także spadek o co najmniej jedną lub dwie pozycje w większości "megapanelowych" kategorii tematycznych. Nie był to także imponujący rok pod względem finansowym. Niska dynamika przychodów i zysku na tle lat ubiegłych, a szczególnie na tle tegorocznych wyników innych giełdowych spółek internetowych Bankiera i Gadu Gadu.

Przejęcie Interia.pl przez Bauer Media to duża szansa dla portalu. Jest to także, w moim przekonaniu bardzo znacząca inwestycja dla przyszłości samego Wydawnictwa Bauer w Polsce. Posiadając najpoczytniejsze magazyny w wielu segmentach, najchętniej słuchaną rozgłośnię radiową oraz portal internetowy o bardzo silnej marce i wciąż ogromnym potencjale wzrostu, Bauer Media staje się jednym z najsilniejszych graczy na rynku. Portalowi potrzeba treści oraz rozmachu w działaniu, Wydawnictwu umiejętnej multiplikacji treści oraz posiadanych marek do Internetu. Zakup pakietu kontrolnego Interia.pl to stosunkowo drogi, ale dobry i opłacalny ruch.

Zawsze miałem przekonanie, że budowany od 1999 roku w Krakowie portal, któremu wiele osób poświęciło mnóstwo serca i zaangażowania, ma szansę odgrywać znaczącą rolę na polskim rynku internetowym. Teraz, Interia.pl bez kompleksów, ma szansę na duże przyspieszenie. Czy tak się stanie - zobaczymy. Trzymam kciuki, życzę Zarządowi oraz całemu zespołowi Interia.pl powodzenia.

onetlkŁukasz Wejchert, prezes Grupy Onet.pl SA
Decyzja Bauera nie jest dla nas zaskoczeniem. Jest to wiadomość, której rynek spodziewał się od ponad roku, od czasu gdy Bauer rozpoczął proces przejmowania spółki Broker FM (czyli przede wszystkim RMF FM), a wraz z nią wszedł w posiadanie dużego pakietu udziałów w portalu Interia.

Co prawda Comarch SA, a więc główny udziałowiec Interii, twierdził, że nie zamierza odsprzedawać swoich udziałów w portalu, jednak rynkowi analitycy dość powszechnie odczytywali "porządki" jakich dokonywano w Interii, jako przygotowywanie jej do sprzedaży.

Z punktu widzenia Comarchu wydaje się, że to słuszny ruch, skoro i tak dla tej spółki portal był tylko marginesem właściwego biznesu - można to uznać za uporządkowanie struktur dużej spółki informatycznej.

Dla Bauera jest to z kolei duża szansa na znalezienie ciekawych synergii między poszczególnymi mediami w ramach grupy - a więc wysokonakładową prasą kolorową, radiem i Internetem. Chociaż oczywiście diabeł przeważnie tkwi w szczegółach, więc potrzeba będzie czasu by ocenić czy wydawnictwo ma jasną strategię budującą takie synergie i czy ta strategia rzeczywiście zacznie przynosić profity.

Jeśli chodzi o pozycję samej Interii na rynku portali to jej pozycja bynajmniej nie jest przesądzona. Pomimo iż od lat zajmuje trzecia pozycje to od jakiegoś czasu jest bardzo mocno naciskana przez portale gazeta.pl i o2.pl.

Maciej Grabski, zarządzający funduszem Business Angel Seedfund, współtwórca Wirtualnej Polski
Od powstania Interii jej pozycja rynkowa była wpierana przez RMF. Sądzę, że wsparcie RMF, a nie Comarchu zdecydowało o relatywnie dobrej pozycji krakowskiego portalu. To była dobra inwestycja kapitałowa Comarchu! Na dłuższa metę bez wsparcia medialnego w Interię inwestycja Comarchu uległaby jednak erozji. Transakcja zbycia przez Comarch akcji była w zasadzie jedynym rozwiązaniem dla obu stron. Dobrze, że szybko ustalono cenę i że Bauer będzie mógł włączyć szybko Interię w swoją strategię.

Jestem pewny, że transakcja ta będzie miała wpływ na innych graczy. Przede wszystkim na WP. Sadzę, że jeżeli Grupa TP nie chce stracić Wirtualnej Polski jako istotnego aktywa natychmiast musi podjąć działania włączające WP jako istotny element swojej strategii. Oczywistym jest krok w kierunku negocjacji albo z Polsatem albo z telewizją publiczną.

adrtyyhhArtur Gortych, prezes Artegence
Informacja o przejęciu Interii przez Bauera nie może być zaskoczeniem dla osób, które uważnie śledziły informacje o ruchach obu spółek przez ostatnie kilkanaście miesięcy.

Dotychczas projekty internetowe Bauera miały stosunkowo ograniczony zasięg. Wykorzystanie synergii wynikającej z przejęcia Interii sprawi, że silne brandy prasowe będą mogły się stać równie silne w Internecie, co w oczywisty sposób może zagrozić innym wydawcom prasy kolorowej w Polsce.

Trudno przewidzieć, na ile wzmocnienie kontentowe Interii przez Bauera wzmocni faktycznie Interię, tym bardziej, że Interia dotychczas i tak wspierała się kontentem z innych wydawnictw np. na Kobieta.interia.pl, co było wynikiem współpracy portalu chociażby z Hachette Filipacchi Burda.

Dla Comarchu sprzedaż Interii jest sukcesem inwestycyjnym. Zaangażowanie Comarchu w Interię miało od początku charakter okresowej inwestycji i ich wycofanie się na obecnym etapie jest naturalną decyzją.

k2lachMichał Lach, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej K2 Internet SA
Moim zdaniem, decyzja Comarchu jest całkowicie zrozumiała. Synergie grupy mediowej Bauera z portalem są oczywiste. Taki ruch wzmocni portal jak i jego nowego właściciela. Dla Comarchu budowa i rozwój portalu miał sens na jego początkowym etapie, gdy koszty technologii i usług informatycznych - budowy i rozwoju funkcjonalności - były znaczącą inwestycją. Pamiętajmy, że Onet też założyła firma z branży IT, a dzisiaj jest w grupie mediowej. Na obecnym etapie, kluczowe znaczenie dla rozwoju portalu ma kontent oraz zdolność do przyciągania reklamodawców. A to na pewno lepiej robić w grupie mediowej niż IT.

Jaka będzie strategia Bauera dotycząca Interii?
Nie wymyślę nic oryginalnego. Możliwie głęboka integracja spółek z grupy w zakresie produkcji kontentu oraz tworzenia oferty reklamowej. Moim zdaniem, Interia z nowym właścicielem, jeszcze bardziej pójdzie w rozrywkę.

Czy wejście nowego inwestora i synergia z tytułami prasowymi może spowodować, że Interia.pl ucieknie Gazecie i o2.pl i zagrozi pozycji Wirtualnej Polski?
To zależy od wielu rzeczy, ale głównie od wektora siły jaki Bauer przyłoży do rozwoju portalu. Pozycję wyjściową mają dobrą, zaplecze potężne, ale inne portale pokazały, że można podobny efekt osiągnąć dobrymi parterstwami z synergicznymi mediami. Z pewnością konkurencja może się zaostrzyć, ale czy Interia wykorzysta swoją nowa szansę zależy tylko od niej, a nie jest to takie oczywiste. Ważniejszy jest zapał i pomysłowość szefów niż zmiany właścicielskie.

Michał Celiński, internet research manager w CR Media Consulting SA
Bauer zachowuje się konsekwentnie budując w Polsce grupę mediową na całkiem solidnych fundamentach. Po przejęciu grupy Broker FM zakup Interii był tu naturalnym krokiem. Na pewno zmiana głównego akcjonariusza wyjdzie na dobre samemu portalowi. Dzięki efektowi synergii ma on przed sobą ciekawe perspektywy dla budowania kontentu, ale także szansę na podniesienie efektywności przy pozyskiwaniu reklamodawców. Przy dynamicznie rozwijającym się rynku reklamy internetowej, w perspektywie kilku lat Interia może się stać perłą w polskiej grupie Bauera. Ale to dopiero za kilka lat.

Z drugiej strony kwota, jaką Bauer płaci za portal jest bardzo wysoka. Przy cenie 66,52 PLN za akcję zwykłą wskaźnik giełdowy cena/zysk wynosi 68,5 a c/wk 18,7. Kupowanie akcji tak drogo byłoby uzasadnione gdyby Interia była kurą znoszącą złote jaja, a jej przychody reklamowe rosły w tempie ponad 100% rocznie z pewnymi perspektywami na utrzymanie trendu i słabą konkurencją. A tak nie jest. Po pierwsze przychody reklamowe portalu rosną w tempie 25-28% rocznie co przy rynku reklamy internetowej rosnącym średnio ok. 40-45% rocznie jest zachowaniem znacznie poniżej średniej, po drugie Interia działa na dojrzałym rynku, gdzie panuje silna konkurencja i karty zostały już dawno rozdane.

W rezultacie wydaje się, że najwięcej na transakcji zyska Comarch, który wynegocjował bardzo wysoką cenę wykupu uprzywilejowanych akcji imiennych (80 PLN). Dodatkowo pozbywa się spółki, która jest co prawda dochodowa, ale powoli dostaje zadyszki. Niezłe perspektywy rozwoju otwierają się przed Interią. Portal ten od kilku miesięcy czuje na swoich plecach wyraźny oddech konkurencyjnych portali (o2.pl i gazeta.pl), a z szumnych zapowiedzi nawiązania walki z liderami rynku nie wychodzi wiele. Wykorzystując efekt synergii z innymi mediami ma teraz znacznie większą szansę by być równorzędnym konkurentem dla Onetu i Wirtualnej Polski. Najgorzej w tym świetle wypada grupa Bauer - ma dobra strategię działania, ale słono płaci za jej realizację.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 'Przejęcie Interia.pl przez Bauera to duża szansa dla portalu'

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl