SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

'Przejęcie Interia.pl przez Bauera to duża szansa dla portalu'

Branży internetowej nie zaskoczyło wycofanie się Comarchu. Tylko wWirtualnemedia.pl opinie byłego prezesa Interia.pl, współtwórcy WP,prezesa Onet.pl oraz przedstawicieli Artegence, K2 i CRMC.

'Przejęcie Interia.pl przez Bauera to duża szansa dla portalu'

Jak wczoraj informowaliśmy, spółka Bauer Media Invest Gmbhpodpisała umowę z Comarch SA, właścicielem części akcji firmyInteria.pl SA. Na jej mocy polska spółka zobowiązała się dosprzedania Niemcom w publicznym wezwaniu posiadanych przez siebieakcji portalu, na które przypada łącznie 48,48% ogólnej liczbygłosów na Walnym Zgromadzeniu Interii. Według cen podanych wwezwaniu posiadany przez Comarch pakiet akcji Niemcy przejmą za199,5 mln zł.

Po transakcji Bauera Media Invest bezpośrednio i poprzezpodmioty zależne jak Radio Muzyka Fakty sp. z o.o. i Broker FM SA,posiadać będzie łącznie 89.4 % głosów na WZA Interia.pl. SA.Docelowo niemieckie wydawnictwo chce w całości kontrolować trzecinajwiększy polski portal, dlatego ogłaszając wezwanie liczy takżena zakup pozostałych akcji Interii.

Opinie przedstawicieli branży internetowej dla portalu Wirtualnemedia.pl

nowemjfjdJacek Pasławski, prezes spółki Novem, były prezesInteria.pl SA
W dniu wczorajszym, po uzyskaniu informacji o uzgodnieniutransakcji przejęcia Interia.pl przez wydawnictwo Bauer, złożyłemgratulacje osobom związanym z Interia.pl oraz RMF z dopiskiem w"ostatniej chwili". W mojej ocenie, ostatni rok był dla portaluzły. Pod względem wyników oglądalności - gwałtownie zmniejszającadystans gazeta.pl oraz coraz bliższe wyprzedzenia o2.pl. Ostaniedwanaście miesięcy to także spadek o co najmniej jedną lub dwiepozycje w większości "megapanelowych" kategorii tematycznych. Niebył to także imponujący rok pod względem finansowym. Niska dynamikaprzychodów i zysku na tle lat ubiegłych, a szczególnie na tletegorocznych wyników innych giełdowych spółek internetowychBankiera i Gadu Gadu.

Przejęcie Interia.pl przez Bauer Media to duża szansa dlaportalu. Jest to także, w moim przekonaniu bardzo znaczącainwestycja dla przyszłości samego Wydawnictwa Bauer w Polsce.Posiadając najpoczytniejsze magazyny w wielu segmentach,najchętniej słuchaną rozgłośnię radiową oraz portal internetowy obardzo silnej marce i wciąż ogromnym potencjale wzrostu, BauerMedia staje się jednym z najsilniejszych graczy na rynku. Portalowipotrzeba treści oraz rozmachu w działaniu, Wydawnictwu umiejętnejmultiplikacji treści oraz posiadanych marek do Internetu. Zakuppakietu kontrolnego Interia.pl to stosunkowo drogi, ale dobry iopłacalny ruch.

Zawsze miałem przekonanie, że budowany od 1999 roku w Krakowieportal, któremu wiele osób poświęciło mnóstwo serca izaangażowania, ma szansę odgrywać znaczącą rolę na polskim rynkuinternetowym. Teraz, Interia.pl bez kompleksów, ma szansę na dużeprzyspieszenie. Czy tak się stanie - zobaczymy. Trzymam kciuki,życzę Zarządowi oraz całemu zespołowi Interia.pl powodzenia.

onetlkŁukasz Wejchert, prezes Grupy Onet.plSA
Decyzja Bauera nie jest dla nas zaskoczeniem. Jest to wiadomość,której rynek spodziewał się od ponad roku, od czasu gdy Bauerrozpoczął proces przejmowania spółki Broker FM (czyli przedewszystkim RMF FM), a wraz z nią wszedł w posiadanie dużego pakietuudziałów w portalu Interia.

Co prawda Comarch SA, a więc główny udziałowiec Interii,twierdził, że nie zamierza odsprzedawać swoich udziałów w portalu,jednak rynkowi analitycy dość powszechnie odczytywali "porządki"jakich dokonywano w Interii, jako przygotowywanie jej dosprzedaży.

Z punktu widzenia Comarchu wydaje się, że to słuszny ruch, skoroi tak dla tej spółki portal był tylko marginesem właściwego biznesu- można to uznać za uporządkowanie struktur dużej spółkiinformatycznej.

Dla Bauera jest to z kolei duża szansa na znalezienie ciekawychsynergii między poszczególnymi mediami w ramach grupy - a więcwysokonakładową prasą kolorową, radiem i Internetem. Chociażoczywiście diabeł przeważnie tkwi w szczegółach, więc potrzebabędzie czasu by ocenić czy wydawnictwo ma jasną strategię budującątakie synergie i czy ta strategia rzeczywiście zacznie przynosićprofity.

Jeśli chodzi o pozycję samej Interii na rynku portali to jejpozycja bynajmniej nie jest przesądzona. Pomimo iż od lat zajmujetrzecia pozycje to od jakiegoś czasu jest bardzo mocno naciskanaprzez portale gazeta.pl i o2.pl.

Maciej Grabski, zarządzający funduszem Business AngelSeedfund, współtwórca Wirtualnej Polski
Od powstania Interii jej pozycja rynkowa była wpierana przez RMF.Sądzę, że wsparcie RMF, a nie Comarchu zdecydowało o relatywniedobrej pozycji krakowskiego portalu. To była dobra inwestycjakapitałowa Comarchu! Na dłuższa metę bez wsparcia medialnego wInterię inwestycja Comarchu uległaby jednak erozji. Transakcjazbycia przez Comarch akcji była w zasadzie jedynym rozwiązaniem dlaobu stron. Dobrze, że szybko ustalono cenę i że Bauer będzie mógłwłączyć szybko Interię w swoją strategię.

Jestem pewny, że transakcja ta będzie miała wpływ na innychgraczy. Przede wszystkim na WP. Sadzę, że jeżeli Grupa TP nie chcestracić Wirtualnej Polski jako istotnego aktywa natychmiast musipodjąć działania włączające WP jako istotny element swojejstrategii. Oczywistym jest krok w kierunku negocjacji albo zPolsatem albo z telewizją publiczną.

adrtyyhhArtur Gortych, prezes Artegence
Informacja o przejęciu Interii przez Bauera nie może byćzaskoczeniem dla osób, które uważnie śledziły informacje o ruchachobu spółek przez ostatnie kilkanaście miesięcy.

Dotychczas projekty internetowe Bauera miały stosunkowoograniczony zasięg. Wykorzystanie synergii wynikającej z przejęciaInterii sprawi, że silne brandy prasowe będą mogły się stać równiesilne w Internecie, co w oczywisty sposób może zagrozić innymwydawcom prasy kolorowej w Polsce.

Trudno przewidzieć, na ile wzmocnienie kontentowe Interii przezBauera wzmocni faktycznie Interię, tym bardziej, że Interiadotychczas i tak wspierała się kontentem z innych wydawnictw np. naKobieta.interia.pl, co było wynikiem współpracy portalu chociażby zHachette Filipacchi Burda.

Dla Comarchu sprzedaż Interii jest sukcesem inwestycyjnym.Zaangażowanie Comarchu w Interię miało od początku charakterokresowej inwestycji i ich wycofanie się na obecnym etapie jestnaturalną decyzją.

k2lachMichał Lach, założyciel i przewodniczący radynadzorczej K2 Internet SA
Moim zdaniem, decyzja Comarchu jest całkowicie zrozumiała. Synergiegrupy mediowej Bauera z portalem są oczywiste. Taki ruch wzmocniportal jak i jego nowego właściciela. Dla Comarchu budowa i rozwójportalu miał sens na jego początkowym etapie, gdy kosztytechnologii i usług informatycznych - budowy i rozwojufunkcjonalności - były znaczącą inwestycją. Pamiętajmy, że Onet teżzałożyła firma z branży IT, a dzisiaj jest w grupie mediowej. Naobecnym etapie, kluczowe znaczenie dla rozwoju portalu ma kontentoraz zdolność do przyciągania reklamodawców. A to na pewno lepiejrobić w grupie mediowej niż IT.

Jaka będzie strategia Bauera dotycząca Interii?
Nie wymyślę nic oryginalnego. Możliwie głęboka integracja spółek zgrupy w zakresie produkcji kontentu oraz tworzenia ofertyreklamowej. Moim zdaniem, Interia z nowym właścicielem, jeszczebardziej pójdzie w rozrywkę.

Czy wejście nowego inwestora i synergia z tytułami prasowymimoże spowodować, że Interia.pl ucieknie Gazecie i o2.pl i zagrozipozycji Wirtualnej Polski?
To zależy od wielu rzeczy, ale głównie od wektora siły jaki Bauerprzyłoży do rozwoju portalu. Pozycję wyjściową mają dobrą, zapleczepotężne, ale inne portale pokazały, że można podobny efekt osiągnąćdobrymi parterstwami z synergicznymi mediami. Z pewnościąkonkurencja może się zaostrzyć, ale czy Interia wykorzysta swojąnowa szansę zależy tylko od niej, a nie jest to takie oczywiste.Ważniejszy jest zapał i pomysłowość szefów niż zmianywłaścicielskie.

Michał Celiński, internet research manager w CR MediaConsulting SA
Bauer zachowuje się konsekwentnie budując w Polsce grupę mediową nacałkiem solidnych fundamentach. Po przejęciu grupy Broker FM zakupInterii był tu naturalnym krokiem. Na pewno zmiana głównegoakcjonariusza wyjdzie na dobre samemu portalowi. Dzięki efektowisynergii ma on przed sobą ciekawe perspektywy dla budowaniakontentu, ale także szansę na podniesienie efektywności przypozyskiwaniu reklamodawców. Przy dynamicznie rozwijającym się rynkureklamy internetowej, w perspektywie kilku lat Interia może sięstać perłą w polskiej grupie Bauera. Ale to dopiero za kilkalat.

Z drugiej strony kwota, jaką Bauer płaci za portal jest bardzowysoka. Przy cenie 66,52 PLN za akcję zwykłą wskaźnik giełdowycena/zysk wynosi 68,5 a c/wk 18,7. Kupowanie akcji tak drogo byłobyuzasadnione gdyby Interia była kurą znoszącą złote jaja, a jejprzychody reklamowe rosły w tempie ponad 100% rocznie z pewnymiperspektywami na utrzymanie trendu i słabą konkurencją. A tak niejest. Po pierwsze przychody reklamowe portalu rosną w tempie 25-28%rocznie co przy rynku reklamy internetowej rosnącym średnio ok.40-45% rocznie jest zachowaniem znacznie poniżej średniej, podrugie Interia działa na dojrzałym rynku, gdzie panuje silnakonkurencja i karty zostały już dawno rozdane.

W rezultacie wydaje się, że najwięcej na transakcji zyskaComarch, który wynegocjował bardzo wysoką cenę wykupuuprzywilejowanych akcji imiennych (80 PLN). Dodatkowo pozbywa sięspółki, która jest co prawda dochodowa, ale powoli dostajezadyszki. Niezłe perspektywy rozwoju otwierają się przed Interią.Portal ten od kilku miesięcy czuje na swoich plecach wyraźny oddechkonkurencyjnych portali (o2.pl i gazeta.pl), a z szumnychzapowiedzi nawiązania walki z liderami rynku nie wychodzi wiele.Wykorzystując efekt synergii z innymi mediami ma teraz znaczniewiększą szansę by być równorzędnym konkurentem dla Onetu iWirtualnej Polski. Najgorzej w tym świetle wypada grupa Bauer - madobra strategię działania, ale słono płaci za jej realizację.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 'Przejęcie Interia.pl przez Bauera to duża szansa dla portalu'

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl