SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rada Etyki Mediów: program Bosackiej chwalący firmę, którą potem zaczęła reklamować, naruszył trzy zasady etyczne

Katarzyna Bosacka, przygotowując w marcu br. program o żelach i płynach do mycia, naruszyła trzy zasady zapisane w Karcie Etycznej Mediów: obiektywizmu, uczciwości i pierwszeństwa dobra odbiorcy - brzmi opinia Rady Etyki Mediów. Dziennikarka nie komentuje werdyktu.

Katarzyna Bosacka rozmawiająca z prezes Laboratorium Naturella w „Co nas truje”, fot. TVN Style Article

17 marca br. TVN Style wyemitowało program Katarzyny Bosackiej z cyklu „Co nas truje”, pt. „Żele i płyny do mycia”. Były tam też fragmenty na temat składnika SLES w produktach kosmetycznych, a jako ekspert występował pracownik firmy Laboratorium Naturella, producenta kosmetyków OnlyBio. Głos oddano także Ewie Wójcikowskiej, prezesowi Laboratorium Naturella.

Wkrótce po emisji okazało, że Katarzyna Bosacka jest ambasadorem marki OnlyBio. TVN rozwiązał z Bosacką umowę ze skutkiem natychmiastowym.

 

Sprawą zainteresował się konkurent Laboratorium Naturella - Global Cosmed Group (właściciel marki kosmetyków Apart Natural). W oświadczeniu firma stwierdziła, że wiadomość o rozwiązaniu umowy z dziennikarką przyjmuje „z satysfakcją”. - W naszej ocenie, w programie tym pani Katarzyna Bosacka w sposób nierzetelny i wprowadzający odbiorców w błąd sugerowała o rzekomej szkodliwości składnika SLES w produktach kosmetycznych - napisano.

O swoich zastrzeżeniach względem prowadzącej program Global Cosmed Group poinformował nie tylko TVN, lecz także Radę Etyki Mediów oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, składając tam skargi.

Kilka dni temu Rada Etyki Mediów zajęła stanowisko w sprawie programu Bosackiej. Członkowie gremium ocenili, że dziennikarka w swoim programie naruszyła trzy zasady zapisane w Karcie Etycznej Mediów: zasadę obiektywizmu (wymaga ona od dziennikarza rzetelnego przedstawiania rzeczywistości, niezależnie od swoich poglądów) zasadę uczciwości (zakładającą nieuleganie wpływom), oraz zasadę pierwszeństwa dobra odbiorcy.

- Tak więc REM w pełni zgodziła się z przedstawionymi w Państwa skardze zarzutami. Nie inne musiały być też wnioski redakcji TVN Style, skoro natychmiast po zawarciu umowy z firmą kosmetyczną, która uczyniła red. Bosacką „ambasadorką”, czyli opłacaną gloryfikatorką wyrobów producenta-zleceniodawcy, zerwała z nią kontrakt i usunęła z anteny - czytamy w stanowisku podpisanym przez Ryszarda Bańkowicza, przewodniczącego REM.

Katarzyna Bosacka nie odpowiedziała na prośbę portalu Wirtualnemedia.pl o komentarz do tego stanowiska.

W czerwcu br. ukonstytuowała się nowa Rada Etyki Mediów, której kadencja upłynie w 2022 roku. Liczy 13 członków, a jej przewodniczącym został ponownie Ryszard Bańkowicz.

Według danych Nielsen Audience Measurement w całym ub.r. udział TVN Style w rynku oglądalności telewizji wyniósł 0,65 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rada Etyki Mediów: program Bosackiej chwalący firmę, którą potem zaczęła reklamować, naruszył trzy zasady etyczne

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
bardzo mądra decyzja.
30 0
odpowiedź
User
Czarny
Czy ona nie wiedziała, iż po takiej umowie zostanie zwolniona?? Przecież naruszyła zasady etyki, na których powinna się znać. Totalny brak profesjonalizmu.
38 0
odpowiedź
User
Dobrze zrobiła
Programy p. Bosackiej były rzetelne, pokazywała jak się nas truje i ile chemii jest w jedzeniu czy właśnie środkach, których codziennie używamy. Oczywiście wszyscy producenci powiedzą, ze a skąd nasze produkty nie są szkodliwe bo liczy się tylko kasa. Pani Bosacka pokazala, że nie dla niej - woli reklamować uczciwy produkt niż za grube pieniądze siedzieć w tv i wmawiać, że cala nasza żywność jest super zdrowa a produkty ze szkodliwymi składnikami cudownie poprawiaja nasza urodę
11 38
odpowiedź
User
IOP
Czarny ona dobrze wiedziała co i jak ale jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o ka$ę ;)
24 0
odpowiedź
User
marketer
Taka to właśnie ekspertka od wszystkiego. Układa się tak, jak wiatr (pieniędzy) zawieje 😂
26 2
odpowiedź