SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Radio 357 ma o połowę patronów więcej niż Radio Nowy Świat

Liderem zbiórki na Patronite.pl jest Radio 357. Stacja uzyskuje co miesiąc ponad 200 tys. zł więcej niż Radio Nowy Świat, które zajmuje drugie miejsce w rankingu serwisu pod względem zebranych miesięcznie środków i liczby patronów.

Obie stacje gorąco zapewniają, że nie konkurują ze sobą, ale nie da się w to uwierzyć. Konkurencja to naturalny stan dla rozgłośni, wywodzących się z tego samego pnia Article

Radio Nowy Świat zebrało dotąd najwięcej pieniędzy na platformie Patronite. Rozgłośnia ma na koncie ponad 17 mln złotych. Tyle udało jej się zebrać od 16 kwietnia 2020 r., gdy profil rozgłośni pojawił się na stronie Patronite.pl. Niebawem stacja będzie obchodzić drugie urodziny.

Radio Nowy Świat wystartowało 10 lipca 2020 r. W pierwszych miesiącach stacji założonej przez byłych dziennikarzy Trójki (m.in. Magdę Jethon, Wojciecha Manna, Jana Chojnackiego, Jerzego Sosnowskiego) szybko przybywało patronów. W błyskawicznym tempie rosło też miesięczne wsparcie finansowe. Gdy Radio Nowy Świat startowało, miało 25 tys. patronów, a deklarowana kwota wsparcia wynosiła ponad 650 tys. zł.

Na początku września 2020 r. wyniki zbiórki poszły w górę: 31,2 tys. patronów i ponad 741 tys. zł miesięcznych wpłat. Pod koniec października 2020 r., gdy było jasne, że wystartuje Radio 357, czyli druga rozgłośnia internetowa prowadzona przez byłych dziennikarzy Trójki, Nowy Świat miał 30,9 tys. patronów i 709 tys. zł miesięcznie. Później wyniki zbiórki były coraz słabsze.

Rok temu - w czerwcu 2021 r. stację wspierało finansowo 30,4 tys. patronów, którzy łącznie co miesiąc przelewali 632,5 tys. zł. Obecnie Radio Nowy Świat ma nieco więcej patronów - 30,6 tys., ale mniej od nich dostaje pieniędzy - 621 tys. zł.

Najwięcej patronów przybyło podczas "Polskiego Topu"

W przypadku Radia 357 tendencja jest odwrotna. Stacji przybywa patronów i miesięcznych wpłat. Do tej pory rozgłośnia zebrała na Patronite.pl ponad 13,6 mln zł. Na początku czerwca ma ponad 45 tys. patronów, którzy co miesiąc są gotowi przelać w sumie 827 tys. zł.

Radio 357 na początku tego roku, gdy stacja świętowała pierwsze urodziny, przekroczyło próg 800 tys. zł miesięcznych wpłat. Podskoczyła też liczba patronów do 42 tys. osób. Dwa miesiące wcześniej stacja mogła liczyć na 700 tys. zł miesięcznych wpłat od 35 tys. patronów. W lipcu 2021 r. było to odpowiednio: 670 tys. zł i 32 tys. osób.

Największy wzrost liczby patronów stacja zanotowała 3 maja br., gdy na antenie emitowano drugie wydanie "Polskiego Topu Radia 357". W trakcie 12-godzinnej audycji przybyło stacji ponad 1,7 tys. patronów. Radio 357 przeprowadziło wówczas akcję pomocy dla broniącej się przed agresją rosyjską Ukrainy. Stacja zadeklarowała, że przekaże Polskiej Misji Medycznej równowartość miesięcznego wsparcia od każdego nowego patrona, który zostanie nim w trakcie audycji. A tych było aż 1471, kolejnych 270 wznowiło patronat. To znacznie więcej więcej niż w trakcie noworocznego "Topu Radia 357" (ponad 800) i pierwszego wydania "Polskiego Topu Radia 357" (853 patronów).

Radio 357 analizuje trendy w społeczności patronów

Zapytaliśmy szefów obu stacji, czy są zadowoleni z obecnej liczby patronów i ich miesięcznych wpłat oraz co planują w najbliższym czasie, by powalczyć o kolejne osoby gotowe wspierać stację finansowo. Przez miesiąc nie otrzymaliśmy odpowiedzi od Radia Nowy Świat.

Za to Paweł Sołtys, prezes zarządu Radia 357, podkreśla, że jeszcze nikt w tej skali nie realizował tak dużego projektu finansowanego przez społeczność. - Wspólnie z Radiem Nowy Świat jesteśmy tu więc swego rodzaju pionierami. W naszym przypadku to już 45 tys. osób, które co miesiąc płacą wybraną przez siebie kwotę wsparcia. I czynią nas tym samym największym w Europie projektem medialnym finansowanym społecznościowo. To wszystko stało się na przestrzeni zaledwie 1,5 roku. To rekordowo krótki czas, w dodatku trudny dla debiutantów. Pandemia, obostrzenia, niepewność, teraz - wojna tuż za naszą granicą. Nie chodzi nam jednak o bicie kolejnych rekordów, cieszy nas każdy nowy patron. Bo za każdą cyfrą stoi konkretna osoba, która nam kibicuje, ufa i chce być w tym nieco zwariowanym towarzystwie - mówi Paweł Sołtys.

Jak zaznacza prezes zarządu Radia 357, stacja codziennie prowadzi analizę ruchów i trendów w społeczności patronów. - Interpretujemy je i wyciągamy wnioski, analizujemy komentarze, wiadomości, wyniki ankiet. Wreszcie aktywnie działamy na rzecz wzmacniania społeczności i jej wzrostu. Robimy to coraz bardziej świadomie, bazując na doświadczeniu zdobywanym praktycznie w czasie rzeczywistym, tu i teraz, na żywym organizmie. Przy tak dużej grupie patronów wzrosty i korekty to oczywiście naturalny element. Ale patroni Radia 357 to bardzo silna i stabilna grupa, która wie, że budowa takiego projektu to maraton, a nie sprint. Trzeba dobrze rozkładać siły, nie popadać w zadowolenie i ciężko, ciężko pracować na sukces - komentuje Paweł Sołtys.

Radio 357: "bliżej nam do modelu członkowskiego"

Jednym ze sposobów Radia 357 na podtrzymanie patronów przy sobie jest bycie z nimi w ciągłym kontakcie. - Mamy dostępne tylko dla naszej społeczności posty na Patronite i specjalną grupę dla patronów na Facebooku. Wysyłamy mailowe powiadomienia z nowymi informacjami. Organizujemy dla patronów wydarzenia, w tym niespodzianki, jak choćby ostatnio spotkanie z zespołem Archive. I jesteśmy bardzo otwarci na wszelkie spontaniczne akcje i spotkania. Tak było podczas "Polskiego Topu", gdy zupełnie w niezaplanowany sposób patroni po prostu zaczęli nas odwiedzać, a my staraliśmy się ich przyjąć jak najlepiej, łącznie z krótkim zwiedzaniem radia, odwiedzinami w studiu czy partyjką piłkarzyków z redakcją sportową - wymienia Paweł Sołtys.

Podkreśla, że model finansowania Radia 357 opiera się nie na klasycznych subskrypcjach, lecz na darowiznach. - Bliżej nam do modelu członkowskiego, w którym wykupuje się przynależność do pewnego klubu. Członkostwo daje konkretne benefity i na więcej pozwala. Zostając patronem każdy może poczuć, że staje się dla nas ważnym partnerem i partycypuje w finalnym efekcie, który poniekąd razem osiągamy. Stąd rozmowy z patronami, dyskusje o radiu, ankiety, spotkania w formule "live" i mnóstwo informacji "ze środka". Stąd spotkania, bonusy, specjalne materiały, podcasty ekskluzywne czy możliwość głosowania na Listę i Topy. A także cała kolejka pomysłów, które mamy i będziemy uruchamiali z myślą nie o "klientach" płacących subskrypcję, ale członkach wyjątkowej społeczności, której nie ma nikt inny - mówi prezes zarządu Radia 357.

Z danych Krajowego Instytutu Mediów, który od początku tego roku prowadzi badania dotyczące korzystania z treści audio, wynika, że w okresie od lutego do kwietnia br. 11,4 proc. użytkowników słuchających radia w internecie wybierało Radio 357 (to drugie miejsce po Radiu RMF FM - 19 proc.), a Radio Nowy Świat (trzecie miejsce) - 8,9 proc.

Dołącz do dyskusji: Radio 357 ma o połowę patronów więcej niż Radio Nowy Świat

52 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fkt
Oba radia osiągnęły sukces. Na banalnej prawdzie: profesjonalizm, standardy, etyka i przede wszystkim słuchacz. Nie odkrywają Ameryki, budują sukces na sprawdzonej historii Trójki, rozwijając i unowocześniając radio. Bez terroryzmu partyjnego. Tak trzymać. To jest sukces słuchaczy, obywateli i miejmy nadzieję przyszłości mediów publicznych. Bo teraz oni realizują misję. W pr3 już jej nie ma, tam jest bezprawie i przeczenie kulturze radiowej.
odpowiedź
User
Tomasz Lorenc
RNŚ jak najbardziej opowiada się po konkretnej stronie politycznej, do czego jako radio prywatne ma oczywiście prawo, ale warto o tym pamiętać
odpowiedź
User
do zmiany
magda jethon jak zwykle nabrała wody w usta hehe wstyd przykryła pasemkami, o naiwna
odpowiedź