SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Radio RMF24 – stacja informacyjna, która nie przytłacza słowem

Marek Balawajder, Dyrektor Informacji RMF FM, o nowej stacji informacyjno-muzycznej – Radiu RMF24.

Marek Balawajder Marek Balawajder

Od 9 miesięcy w internecie można słuchać nowej stacji – Radia RMF24. Nie baliście się, że tworzycie projekt, który z jednej strony może być konkurencją dla RMF FM, a z drugiej będzie musiał rywalizować z już istniejącymi projektami w sieci?

Marek Balawajder, Dyrektor Informacji RMF FM: Obawy są zawsze, zwłaszcza kiedy uruchamia się tak duży projekt. Teoretycznie może się wydawać, że zespół radia RMF FM jest do tego przygotowany, że wie jak prezentować newsy, jak robić radio informacyjne. Ale to tylko pozory, ponieważ dzisiaj dobrze sformatowane radio nadające na FM, owszem wymaga dobrych, sprawdzonych newsów, ale musza być one krótkie i podane w zupełnie innej formie niż jeszcze kilkanaście lat temu. Jeżeli chcemy by RMF-u słuchały miliony Polaków musimy bardzo precyzyjnie  dobierać muzykę i ilość newsów. Nie można przesadzić ani w jedną ani w drugą stronę. W przypadku Radia RMF24 jest zupełnie inaczej. Tutaj oczywiście jest przechył w kierunku informacji. Ale nie może być ona ani za długa, ani za krótka. Najwyższą jakość zapewniają nam dziennikarze RMF FM – to ekstraklasa wśród reporterów i wydawców w Polsce.

W tej chwili już widzimy, że powstał projekt takiego radia informacyjnego, którego nie ma w Polsce.  Radio RMF24 nie przytłacza słowem. W każdym paśmie poruszamy kilkanaście tematów. Oczywiście rytm wyznaczają nam serwisy informacyjne „Fakty”, które są emitowane równolegle w RMF FM i RMF24. Kiedy w RMF FM zaczyna dominować program i muzyka, w RMF24 wciąż króluje informacja. I to w różnych dziennikarskich formach: są relacje korespondentów, wejścia live reporterów, sondy uliczne, depesze agencyjne, rozmowy z ekspertami, które robią sami prowadzący. Oczywiście jest też czas na oddech, na jakościową muzykę, inną niż w RMF FM. Gramy ambitny gitarowy pop i pop rock z domieszką klasyki rocka. Już teraz widzimy, że nasi dziennikarze zyskali nową platformę do przekazywania newsów w dłuższej formie audio, na którą z oczywistych powodów nie ma miejsca w RMF FM. Konkurencja w sieci proponuje trochę inny produkt, mniej nastwiony na newsa. U nas to właśnie informacja determinuje kształt programu, jego zawartość i formę. Nie jesteśmy w stanie z dużym wyprzedzeniem powiedzieć słuchaczowi o czym dokładnie usłyszy, ale ma pewność że słuchając RMF24 nie przegapi żadnej ważnej dla niego informacji. Bo to życie i to co dzieje się wokół nas determinuje treść programu. Internetowe radio nie czeka z żadną informacją, przekazuje wiadomości na bieżąco i szybko. RMF24 pierwsze w kraju podało, że bohater jednej z najgłośniejszych politycznych afer ostatnich lat Marek Falenta wyszedł na wolność. Również informację o zatrzymaniu za jazdę pod wpływem alkoholu jedynego polskiego kosmonauty można było usłyszeć najwcześniej właśnie w RMF24. To, że Bundestag zatwierdził Olafa Scholza na stanowisku kanclerza Michał Zieliński podał w czasie rozmowy z politologiem z Niemiec o nowym rządzie w Berlinie. Z kolei Bogdan Zalewski pierwszy poinformował o tym, że Austria wprowadza całkowity lockdown z powodu pandemii, Tomasz Weryński o zatrzymaniu piosenkarki Beaty K. za jazdę pod wpływem alkoholu, a Tomasz Staniszewski informację o śmierci męża królowej Elżbiety, Filipa, księcia Edynburga.

Jaka jest teraz  słuchalność Radia RMF24?
W październiku mieliśmy prawie 150 tysięcy słuchaczy, w listopadzie to o kolejne kilkanaście tysięcy więcej. To naprawdę bardzo dobre wyniki. Cieszy nas dynamika wzrostu – zarówno liczby użytkowników jak i czasu słuchania. A te wzrosty są dwucyfrowe,  a to znaczy, że zyskujemy nowych słuchaczy i nasza stacja spełnia ich oczekiwania – bo słuchają jej długo.

Ale czy po tych trzech kwartałach nadawania słuchalność osiągnęła zakładaną?

Nie robiliśmy założeń, nie zakładaliśmy sztywnych celów. RMF24 to radio, którego nie ma na rynku, nie wiedzieliśmy jak zareagują na nie słuchacze. Najpierw musimy mozolnie budować świadomości istnienia takiej stacji jak Radio RMF24 i to już widać że się udaje. A  budowanie słuchalności jest rozłożone na znacznie dłuższy czas. Choć mamy olbrzymie doświadczenie, to cały czas staramy się udoskonalać program. Przed startem przez wiele tygodni robiliśmy radio „na sucho”, produkowaliśmy codziennie program, ale nikt oprócz pracowników nie mógł go słuchać. Już  po oficjalnym starcie wciąż poprawiamy wiele elementów.

Co dokładnie udoskonalacie, co zmieniacie?

Przede wszystkim wiemy, że  słuchacze RMF24 włączają stację nie tylko w pracy, czyli w godzinach 9-17.  Wielu jest też z nami i wcześnie rano, ale też i późno wieczorem. Dla nich też chcemy dotrzeć z ciekawymi propozycjami. I dlatego na początku września dodaliśmy trzecie pasmo na żywo i wydłużyliśmy czas programu z prezenterem z 10 do 14 godzin, wprowadziliśmy też  wieczorny magazyn podsumowujący dzień – po godzinie 21. Wiemy,  że nasi słuchacze szukają  pogłębionej, rzetelnej informacji i nie musimy się obawiać dłuższych słownych form antenowych, szczególnie, gdy dzieje się cos ważnego i trzeba nakreślić pełny obraz sytuacji.

Wydłużyliście w tygodniu nadawanie radia na żywo, ale prezenterów ani programów wciąż nie ma w weekendy…

To częściowo wynika ze specyfiki korzystania z internetu i słuchania stacji internetowych. Słuchacze mają zupełnie inne nawyki wynikające z rutyny dnia powszedniego, a inne w weekendy. Szczególnie nasi słuchacze – osoby pracujące w firmach, na kierowniczych stanowiskach, oni chcą w weekendy spędzać czas z rodziną. Odpoczywać, mieć czas na hobby.
To jest ich prywatny czas, część z nich stara się nawet odciąć od świata zewnętrznego, więc internet i radio internetowe to nie jest dla nich priorytet.

Ale zapowiadaliście, że pojawią się audycje weekendowe. To one będą?

Oczywiście! Mamy świadomość, że  jest część słuchaczy, którzy włączają Radio RMF24 także w soboty i niedziele i im chcemy zaoferować kilka magazynów tematycznych oraz podsumowujących tydzień. Powinny wystartować w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Radio RMF24 to stacja internetowa, więc o swoich słuchaczach wiecie chyba wszystko?

To prawda. Nasi słuchacze to w olbrzymiej większości osoby dorosłe i z wyższym wykształceniem. Radio RMF24 to też zdecydowanie stacja wielkomiejska – 3/4 słuchaczy to mieszkańcy miast, z czego zdecydowana większość mieszka w miastach pow. 100 tys. osób. Co oczywiście nie powinno dziwić ze względu na format stacji. Taką mniej więcej grupę docelową zakładaliśmy podczas projektowania tego radia, wymyślając jego formułę i programując w niej muzykę.

Skąd w ogóle pomysł na uruchomienie stacji informacyjno-muzycznej, z bardzo dużym udziałem słowa, wymagającej dużego nakładu pracy wydawców, prowadzących, dziennikarzy, reporterów, ale dostępnej tylko w internecie?

Chcemy poszerzać działalność i wykorzystywać jak najpełniej potencjał naszych dziennikarzy. Internet to przyszłość. Wielu reporterów chciało przekazywać informacje bardziej rozbudowane niż w krótkiej formie obowiązującej w RMF FM. Oczywiście każdą informację można rzetelnie przedstawić w 40-50 sekundowych relacjach, ale można ją też poszerzyć nie trzymając się czasowych ram. W RMF24 pojawią się długie korespondencje, autorskie rozmowy, publicystyka którą proponują świetni dziennikarze Faktów. W RMF24 prowadzą między innymi Bogdan Zalewski, Michał Zieliński, Tomasz Staniszewski czy Tomasz Weryński. Jest też Darek Maciborek i Marcin Jędrych.

Dział informacji RMF FM to bardzo rozbudowana struktura – bo to nie tylko dziennikarze, reporterzy, korespondenci, wydawcy i producenci „Faktów RMF FM”, ale też cały zespół internetowy pracujący w  portalu informacyjnym RMF24.pl.  Jesteśmy w stanie przekazać w RMF24 więcej informacji niż w RMF FM. I co ważne, już widzimy, że są słuchacze którym zależy na takim właśnie radiu i takiego szukają.

Czy powstanie internetowych stacji takich jak Radio Nowy Świat czy Radio 357 miało znaczenie przy projektowaniu Radia RMF24?

To są zupełnie inne stacje, nie opierają się tak jak RMF24 głównie na informacji, a informacja to bardzo wyjątkowy content, który nie wszyscy potrafią robić.

My mamy zaufanie do zespołu, który jest do takich wyzwań przygotowany. Co więcej, poszerzamy redakcję, więcej osób będzie pracowało przy tym projekcie.  Radio Nowy Świat, a później Radio 357, ale też takie projekty jak newonce.radio pokazały, że jest miejsce na ambitne radia internetowe, przygotowywane przez profesjonalny zespół.

 

Marek Balawajder – dziennikarz śledczy RMF FM, od 2011 roku także Dyrektor Informacji RMF FM. W radiu pracuje od ponad 20 lat. Ujawniał afery gospodarcze, polityczne, policyjne. Sześciokrotnie nominowany w konkursie Grand Press w kategorii news i dziennikarstwo śledcze. Czterokrotnie nagradzany jako najlepszy dziennikarz radiowy Małopolski, laureat Nagrody Allianz, zdobywca Złotej Gruszki.

Radia RMF24 można słuchać na platformie RMFon.pl, na portalu RMF24.pl i za pomocą aplikacji mobilnej RMF ON.

Dołącz do dyskusji: Radio RMF24 – stacja informacyjna, która nie przytłacza słowem

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
qba
Dobrze dobrana muzyka, bieżące informacje plus brak reklam. Tak jak zwykłego RMFFM w ogóle nie słucham tak RMF24 od rana do wieczora. Proszę dalej robić świetną robotę.
odpowiedź
User
Lepiej
Lepiej byłoby, gdyby dyrektor informacji RMF FM wiedział, że mówi się liczba newsów a nie ilość newsów.
odpowiedź
User
zwiadowca
Lepiej byłoby, gdyby dyrektor informacji RMF FM wiedział, że mówi się liczba newsów a nie ilość newsów.


Być może dyrektor miał na myśli informacje liczone w minutach - w takim wypadku jednak ilość.
odpowiedź