SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklama Onetu „niepokojąco podobna” do kampanii społecznej. Portal: to zbieg okoliczności

Agata Kwiatkowska, autorka kampanii społecznej „Projekt Test”, uważa, że koncepcja kreatywna pierwszej odsłony tej akcji została bezprawnie wykorzystana w nowych reklamach portalu Onet.pl. Portal podkreśla, że najważniejszym kanałem komunikacji w jego kampanii jest wideo, a podobieństwo grafik to zbieg okoliczności.

Article

Kampania reklamowa Onetu pod hasłem „Każdy ma swój Onet” jest prowadzona od dwóch tygodni, promując nową wersję strony głównej portalu. W reklamach różne osoby pokazują swoje pasje odzwierciedlające się w sposobach, w jakie korzystają z Onetu (przeczytaj więcej i obejrzyj spot).

W poniedziałek Agata Kwiatkowska, współtwórczyni akcji społecznej „Projekt Test”, zwróciła uwagę, że jeden z layout billboardów wykorzystywanych w kampanii Onetu jest bardzo podobny do plakatu z pierwszej odsłony tamtego projektu, prowadzonej cztery lata temu pod hasłem „Każdy się testuje”.

Obie grafiki pokazują w identycznym układzie osiem zdjęć różnych osób (w swobodnych strojach i pozach, w formacie portretowym, na jaskrawym tle) oraz hasło i nazwę promowanej marki na białym tle. Na plakacie „Projektu Test” nad głowami sportretowanych osób są jeszcze napisy informujące, jak i gdzie się przebadały (w akcji chodzi o promowanie badań na HIV).

- Bardzo niepokoi mnie fakt, że wizerunek społecznego projektu został wykorzystany do celów komercyjnych. Jest to nie tylko niezgodne z obowiązującym prawem, ale też dalece nieetyczne - uważa Agata Kwiatkowska. Podkreśla, że wszystkie osoby pracujące przy „Projekcie Test” - fotografowie, graficy i modele - nie pobierają za to wynagrodzeń. Kwiatkowska pracowała przy akcji z ramienia agencji Funicular, która społecznie zajęła się przygotowaniem i realizacją tych działań dla organizacji Social AIDS Committee.

- Równocześnie informuję, że nikt nie skontaktował się ze mną w sprawie zgody na wykorzystanie wizerunku. Zwróciłam się już z prośbą do Grupy Onet o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji, przedstawienie oficjalnego stanowiska firmy i propozycję rozwiązania - dodała Agata Kwiatkowska we wpisie umieszczonym na stronie internetowej i fanpage’u facebookowym „Projektu Test”.

Grupa Onet tłumaczy, że w swojej komunikacji marketingowej zawsze kieruje się wyłącznie własną strategią biznesową. Natomiast w obecnej kampanii (której założeniem jest pokazanie portalu jako różnorodnego, dopasowanego do indywidualnych potrzeb użytkowników, poprzez pozytywne emocje prawdziwych ludzi) najważniejszym kanałem komunikacji jest wideo: telewizja, internetowe serwisy wideo i VoD oraz kina.

- Układ graficzny i podobieństwo kreacji outdoorowej jest więc niczym innym jak zbiegiem okoliczności, ponieważ zarówno słowo „każdy” - jako jedyne wspólne w obu kreacjach - jest powszechnie stosowane w języku polskim, nie jest unikatowe i jest również często wykorzystywane w kampaniach reklamowych. Kolory tła wykorzystane zarówno w spocie jak i na nośnikach drukowanych pochodzą wprost z brandbooka Onetu oraz są/były wielokrotnie przez Onet stosowane w działaniach promocyjnych (np. w kampanii Onet.Non stop w kwietniu br.) - opisuje Grupa Onet w oświadczeniu przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Reklama Onetu „niepokojąco podobna” do kampanii społecznej. Portal: to zbieg okoliczności

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
chłe-chłe
No to kolejna megawtopa Onetu. Najpierw kompromitacja z zatrudnieniem Ziemkiewicza, teraz ordynarne zerżnięcie cudzego pomysły na kampanię. Czy tam pracują ∆ąćīś ł¨∂ż^ę ∑īĻóśążęń^ ∑ Ķózgu czy wyłącznie durne korpoludki?
28 10
odpowiedź
User
MarcinL
Duży zbieg okolicznośći, baardzo duży.
Co by już nie było teraz ta kampania będzie odbijać się czkawką przez długi czas.
23 8
odpowiedź
User
Bruce Lee
nie wizerunek kampanii społecznej (której prawie nikt nie widział) a po prostu zwykły, ordynarny plagiat.
22 8
odpowiedź
User
nerd
No to klops.... Ale żeby taki brand, takie rzeczy....
19 8
odpowiedź
User
WB
To nie jest plagiat, to jak z pracami magisterskimi to są treści bogate w cytaty ;)
14 8
odpowiedź