SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KER: reklama Toyoty C-HR promuje niebezpieczną jazdę (wideo)

Spot telewizyjny hybrydowej Toyoty CH-R jest nieetyczny, bo promuje niebezpieczną jazdę samochodem i zachęca do łamania przepisów o ruchu drogowym - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Article

Przedmiotem skargi KER była telewizyjna reklama promującą nową, hybrydową Toyotę C-HR. „W początkowej części filmiku reklamowego, reklamowana Toyota łamie przepisy Kodeksu Drogowego. Jadąc na wprost zmienia pas ruchu na linii ciągłej przed przejściem dla pieszych i dalej przecina po skosie “zebrę” tego przejścia” - napisano w skardze.

W odpowiedzi na zarzut, przedstawiciel polskiego oddziału Toyota Motor Company zwrócił przede wszystkim uwagę, że „reklama to twór, w którym jest dopuszczalna fikcja, do której nie znajdują zastosowania obowiązujące przepisy prawa karnego, cywilnego czy też o ruchu drogowym”.

Dodał, że spot został stworzony przez profesjonalną agencję, na zamkniętym dla potrzeb reklamy odcinku drogi. „Trudno więc również rozważać w takiej sytuacji naruszenie przepisów ruchu drogowego. Ponadto sam fragment reklamy zawierający moment przekraczania przejścia dla pieszych nie jest wyeksponowany, rzec można wręcz niezauważalny dla większości widzów, stanowi jedynie kolejne i wyłącznie sekundowe tło dla pokazania walorów tego samochodu” - uzasadniał. Dodał, że reklamy w telewizji w każdym przypadku nadawane są w wyodrębnionym i oznaczonym bloku reklamowym. Taki blok reklamowy jest zawsze w sposób wyraźny odgraniczony od treści merytorycznych, redakcyjnych. W danym bloku reklamowym nadawanych jest przy tym kolejno najczęściej kilka reklam. „Telewizyjna reklama Toyota w każdym przypadku była nadawana w takim właśnie bloku reklamowym. Już ta okoliczność potwierdza, że jej odbiorca może zidentyfikować, że dany przekaz jest reklamą, a nie realnym filmem, z uwagi na jego nadawanie właśnie w takim bloku reklamowym” - podkreślał przedstawiciel Toyoty.

KER nie podzieliła jednak tej argumentacji. Stwierdziła, że z uwagi na fakt, że reklama może zachęcać do łamania przepisów prawa drogowego, należy uznać, że nie była prowadzona z należytą starannością i narusza dobre obyczaje. Komisja stwierdziła, że spot propaguje niebezpieczna jazdę.

Zespół orzekający wziął pod uwagę, że samochód jest pokazywany w wirtualnym świecie, ale uznał również, że przedstawiony świat jest wystarczająco podobny do rzeczywistości, aby był łatwo rozpoznawalny.

Zwrócono też uwagę, że w reklamach nie powinno się pokazywać zachować niebezpiecznych i niezgodnych z obowiązującymi przepisami prawa o ruchu drogowym.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: KER: reklama Toyoty C-HR promuje niebezpieczną jazdę (wideo)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl