SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Aktywność reklamowa na Facebooku od początku wojny w Ukrainie spadła o ponad 70 proc.

W ostatnim dniu miesiąca, 4 dni po ataku na Ukrainę, odnotowano spadek aż o 73 proc., w liczbie aktywnych reklam na Facebooku w stosunku do najwyższego wyniku lutego - wynika z analizy firmy Sotrender.

fot. unsplash.comfot. unsplash.com

W odpowiedzi na sytuację w Ukrainie, marki oferują namacalną pomoc w postaci przekazywania swoich produktów czy oferowania miejsc pracy.

Jak wynika z danych Sotrendera, zawieszane są między innymi kampanie reklamowe w ekosystemie Facebooka.

- Coraz więcej osób - zarówno marketerów, jaki i zwykłych konsumentów - uważa, że marki powinny angażować się społecznie. Polskie firmy w imponujący sposób zareagowały na inwazję na naszego sąsiada. W szybkim tempie zorganizowały wiele akcji pomocowych, oferując nie tylko zaangażowanie i pieniądze, lecz wykorzystując także swoje kluczowe kompetencje, na przykład logistyczne czy programistyczne. Kierowanie się empatią oznaczało często też zmianę, czy wręcz wstrzymanie, komunikacji reklamowej. Uważam jednak, że tak silne ograniczenie działań reklamowych jest krótkotrwałe. Świadomi reklamodawcy uważnie śledzą zarówno zmiany nastrojów i zachowań konsumenckich, jak i działania konkurentów. Budżety na reklamę niedługo znowu będą uruchamiane, ale często będą dotyczyły innych kategorii produktów, a kreacje będą utrzymane w innym tonie - komentuje Jan Zając, CEO Sotrendera.

Zobacz: Prawie 900 tysięcy postów w social mediach o pomocy Ukrainie

Od inwazji Rosji na Ukrainę spadła liczba reklam na Facebooku

Najwięcej aktywnych reklam w ekosystemie Facebooka w lutym zaobserwowano w połowie miesiąca. W dniach od 24 do 26 lutego, dzienna liczba aktywnych reklam zaczęła powoli maleć.

W ostatnim dniu miesiąca, 4 dni po ataku na Ukrainę, Sotrender odnotował spadek aż o 73 proc.  w liczbie aktywnych reklam w stosunku do najwyższego wyniku lutego.

Jak czytać wykres? Wartość 100 oznacza największą liczbę aktywnych reklam w danym miesiącu. Wartość 50 oznacza, że liczba aktywnych reklam danego dnia była dwukrotnie mniejsza.

Zobacz: Marki pomagają Ukrainie

Spadły dzienne wydatki na reklamę na Facebooku

Ostatniego dnia lutego wydatki na reklamy stanowiły jedynie 29 proc.  maksymalnych wydatków w lutym. Odnotowano nie tylko znacznie mniej aktywnych kampanii, ale także wyraźny spadek wydatków na płatne działania reklamowe w ekosystemie Facebooka.

Mniejsza liczba aktywnych reklam na platformie oznacza również mniejszą konkurencyjność. Co za tym idzie, spadają koszty reklam - w ostatnich dniach lutego za CPM (dotarcie do tysiąca użytkowników) reklamodawcy płacili nawet o 3 złote mniej niż w okolicach 22 lutego, i nawet o 6 zł mniej niż 4 lutego.

- Drastyczne ograniczenie wydatków reklamowych w ekosystemie Facebooka wiąże się zarówno z możliwością elastycznego zarządzania kampaniami w tym medium (co potwierdzają kosmetyczne zmiany w emisjach telewizyjnych i radiowych, za: Nielsen 14-28.02.2022) jak i większymi obawami o odpływ widowni do kanałów o charakterze informacyjnym, np. portale horyzontalne (co z kolei potwierdzają dane Gemius Mediapanel, 14-28.02.2022). Dodatkowym wyzwaniem w obszarze komunikacji w ramach ekosystemu Facebooka, może być kontekst pojawiającej się reklamy - mówi Dorian Szymański, strategy manager w Mindshare Poland.

Zobacz: Ponad 50 koncernów zawiesiło działalność w Rosji, wspierają pomoc dla Ukrainy (lista)

- Oczywiście, nie możemy patrzeć na obecną sytuację tylko i wyłącznie przez pryzmat zimnej kalkulacji i statystyk. To zupełnie normalne, że w obliczu wojny, marketerzy wstrzymują działania reklamowe. Niesamowity jest w tym wszystkim fakt, że zamiast całkowicie wstrzymywać się z wydatkami, coraz więcej marek decyduje się przeznaczyć pieniądze na realne działania pomocowe. I z tego powinniśmy być jako branża wyjątkowo dumni - dodaje Szymański.

Badanie zostało przeprowadzone na podstawie danych zebranych przez Sotrendera przy wykorzystaniu podejścia Federated Analytics, w oparciu o ponad 100 tys. reklam polskich podmiotów w okresie 01-28.02.2022.

Dołącz do dyskusji: Aktywność reklamowa na Facebooku od początku wojny w Ukrainie spadła o ponad 70 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl