SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklamy farmaceutyczne pod lupą KRRiT: najbardziej reklamowana branża w Polsce

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w sprawozdaniu z działalności za 2016 rok zaznacza: branża farmaceutyczna jest najbardziej reklamowaną w Polsce. Reklamy farmaceutyków stanowią ponad 20 procent wszystkich przekazów handlowych, emitowanych w telewizjach i niemal jedną czwartą w stacjach radiowych.

Shutterstock.com Article

W analizowanych telewizjach wyemitowano łącznie 2 523 194 reklamy, w tym 511 306 stanowiły reklamy produktów zdrowotnych i leków, co stanowi 20,26 proc. wszystkich przekazów handlowych - czytamy w sprawozdaniu z działalności KRRiT.

Telewizja: lekarstwa w programach dla dzieci
W tzw. programach uniwersalnych (czyli tych o najwyższej oglądalności) farmaceutyki pokazywano jeszcze częściej: ich reklamy stanowiły 23,48 proc. Najwyższy udział reklam produktów zdrowotnych i leków odnotowano w programach TVP1 i TVP2. W programach tematycznych (TVN Meteo Activ, TVN Style, Polsat Cafe) udział reklamy produktów zdrowotnych wyniósł średnio 15,4 proc. wszystkich reklam. Spory odsetek reklam lekarstw znaleziono także w programach dla dzieci: (kanały MiniMini+, TVP ABC): tam reklamy produktów zdrowotnych wyniosły średnio 11,9 proc., przy czym w dziecięcym programie nadawcy publicznego było to aż 14,81 proc.

Rada zwróciła uwagę w raporcie na to, co w reklamach środków farmaceutycznych budziło wątpliwości. Zdarzały się np. te same nazwy leku i suplementu diety; znaleziono też w reklamach podobne nazwy specyfików (wielu producentów wprowadza dodatkowe wersje produktów m.in. junior, fresh, express, które są innym rodzajem danego preparatu). Uwagę zwróciły też dwa preparaty w jednej reklamie, będące różnym rodzajem środków (m.in. reklama produktu leczniczego i suplementu diety). Podkreślono, że rodzaj produktu nie zawsze był czytelnie oznaczony.

Radio: wątpliwości natury etycznej
Kontrola objęła też 270 programów radiowych (łącznie 1080 godzin monitoringu). W trakcie kontroli zaobserwowano zjawiska, które wzbudziły wątpliwości natury etycznej bądź stanowiły nadużycie w odniesieniu do wrażliwości społecznej.
Ostatecznie do Komisji Etyki Reklamy (działającej w Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy) skierowano sprawę emisji reklam środków na potencję, nadawanych w ciągu dnia. KRRiT zwróciła uwagę nadawcom na możliwość niewłaściwego oddziaływania na nieletnich słuchaczy oraz zasugerowała przesunięcie tego rodzaju reklam na późniejsze godziny wieczorne. Wątpliwości wzbudziły też reklamy środków łagodzących skutki nadużywania alkoholu.

Ponadto wyniki kontroli potwierdziły, iż w programach radiowych nastąpił wzrost emisji przekazów handlowych dotyczących leków, produktów medycznych i suplementów diety. Średni udział czasu trwania tych reklam w ogólnym czasie trwania reklam wyniósł 23,34 proc.

Raport przypomina też, że w 2016 roku przypomniano, że minister zdrowia powołał przedstawicieli KRRiT w skład zespołu do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych.

Badania reklam w telewizji i radiu przeprowadzono w okresie między lipcem 2015 r., a 30 czerwca 2016 r.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Reklamy farmaceutyczne pod lupą KRRiT: najbardziej reklamowana branża w Polsce

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotr
Dlaczego artykuł ukazał się w dziale radio?
Dotyczy chyba w równym stopniu radia i TV... a poza tym jest przecież dział reklama i marketing.
11 9
odpowiedź
User
szambo media big farmy
tabletka na s..anie , na humor , na lepszą fruzurę , na zepsuty samochód i na wode w kranie - po co wzywać hydraulicka, łyknij paracetamol
13 8
odpowiedź