SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok w telewizji: jaki był 2012, co w 2013?

Jaki był miniony rok w branży telewizyjnej? Co wydarzy się w rozpoczętym właśnie roku? Podsumowują i prognozują przedstawiciele nadawców, operatorów i producentów, m.in. Iwona Bocian-Zaciewska, Dominik Tzimas, Simon Boyd i Grzegorz Piekarski.
 

Article

Zapraszamy na kolejną część podsumowań 2012 roku w polskich mediach i reklamie. Dzisiaj o mijających 12 miesiącach i perspektywach na kolejne12 w branży telewizyjnej opowiadają przedstawiciele czołowych nadawców, firm producenckich i operatorów kablowych.

>>> 2012 rok w polskiej reklamie, prognozy na 2013 (agencje)

>>> Polska reklama: co było w 2012 roku, co będzie w 2013? (domy mediowe)

>>> Reklama outdoorowa i kinowa: jaki był 2012 rok, co w 2013?

>>> Rok 2012 pod lupą branży PR, prognozy na 2013

>>> Szefowie marketingu podsumowują 2012 rok i prognozują 2013

>>> Polski internet w 2012 roku - podsumowanie portali

>>> Polska branża interaktywna w 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Polska e-reklama: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Wideo w polskim internecie: jaki był 2012 rok, co w 2013?

>>> Polskie SEM/SEO: Jaki był 2012 rok? Co w 2013?

>>> Polski mobile: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 (portale i agencje)

>>> Social media: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Polska blogosfera: jaki był 2012 rok, co w 2013


Nadawcy telewizyjni


Iwona Bocian-Zaciewska, dyrektor marketingu Telewizji Polskiej

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku
Wydarzeniem tego roku niewątpliwie było Euro 2012, które na niespotykaną dotąd skalę zaktywizowało Polaków. Pełne stadiony, biało-czerwone ulice i miliony widzów przed telewizorami. Telewizja Polska - jako oficjalny nadawca Euro 2012 - była znakomicie przygotowana do tego wydarzenia. W trakcie Euro udało się szeroko wyjść do widza. TVP miała swoje studia sportowe we wszystkich oficjalnych strefach kibica. Byliśmy obecni w Warszawie, we Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku. Warto podkreślić także rekordy oglądalności. Meczem, który cieszył się największym zainteresowaniem telewidzów, było spotkanie Polska - Rosja, które na antenach TVP obejrzało aż 14,7 mln osób, a w szczytowym momencie nawet 16 mln 234 tys. widzów Do tej pory najwięcej widzów przed telewizorami zgromadził konkurs skoków narciarskich, ponad 13 mln widzów, podczas Igrzysk Olimpijskich w Salt Lake City (13 lutego 2002 roku), kiedy Adam Małysz zdobył srebrny medal. To pokazuje, jak dużą rolę do spełnienia mają przy tego typu wydarzeniach media, by jednoczyć Polaków wokół wspólnej idei.
 
Największy sukces w 2012 roku
Telewizja Polska wyprodukowała najlepszy serial w Europie! „Głęboka woda” Magdaleny Łazarkiewicz zdobyła Nagrodę Prix Italia dla najlepszego serialu TV w konkursie tegorocznej edycji prestiżowego, najstarszego festiwalu produkcji telewizyjnej – Prix Italia. Jest to pierwsza w historii imprezy tak ważna nagroda dla produkcji fabularnej z Polski.
 
Niewątpliwym sukcesem roku 2012 było uruchomienie telewizji hybrydowej. Telewizja Polska jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła tę usługę przy okazji Euro 2012. Jak pokazują dane, jest ogromny potencjał na tego typu usługi dodane na rynku.

Wciąż podkreślam kulturotwórczą rolę „Teatru TV”, w tym spektakli na żywo, które ze względu na swe założenia kontynuują strategię kreowania dla Widzów okazji do pełnego uczestniczenia w najlepszych spektaklach teatralnych.
 
Największa porażka 2012 roku
Jako że w pracy zawodowej stosuję głównie sterowanie pozytywne - nie odniosę się do szeroko komentowanych wpadek konkurencji w mijającym roku.
 
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji pod kierownictwem Ministra Michała Boniego - za konsekwencję i dobrą współpracę z lokalnymi władzami samorządowymi w podejmowaniu działań związanych z cyfryzacją oraz za sukces pierwszych wyłączeń analogowych i przechodzenia na nadawanie naziemnego sygnału cyfrowego w województwie lubuskim oraz części województw pomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Warto też podkreślić ogromną rolę i zaangażowanie ośrodków terenowych TVP w trakcie całego procesu.

Najważniejszy transfer 2012 roku
Przejście Tomasza Sekielskiego i Beaty Tadli do Telewizji Polskiej.
 
Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Telewizja to nadal medium "konsumujące" ponad połowę wszystkich wydatków na reklamę w naszym kraju, więc zmniejszanie budżetów przez reklamodawców ma odzwierciedlenie w przychodach reklamowych wszystkich stacji. Sposobem na utrzymanie reklamodawców jest zróżnicowana, wysoka jakościowo oferta, zarówno pod względem ilościowym (nowe kanały), jak i jakościowym (cyfryzacja, programming). Nie zmienia to faktu, że anteny główne wszystkich polskich stacji powoli oddają widownię kanałom wyspecjalizowanym, Ich rosnąca rola jest faktem, co sami widzimy po sukcesie TVP Seriale i TVP HD, gdzie wzrost przychodów jest niezwykle dynamiczny. Generalnie powinniśmy być przygotowani na zmieniający się sposób konsumpcji mediów.
 
Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Od czerwca br. Widzowie mają dostęp do głównych programów TVP1 i TVP2 w najwyższym standardzie High Definition. Rok 2013 to przede wszystkim cyfryzacja i nowe możliwości technologiczne. Nowinki technologiczne bardzo szybko stają się standardem. Dlatego wzorem krajów europejskich, w tym rynku niemieckiego, planujemy dalszy rozwój telewizji hybrydowej HbbTV. Interaktywność oraz możliwość oglądania programów o dogodnej porze, ma coraz większe znaczenie, zwłaszcza dla młodszego odbiorcy. W tym roku także z dużą ciekawością będę obserwować dalszy wspaniały rozwój kanału TVP Seriale, który potwierdził, że wciąż są jeszcze nisze na rynku kanałów wyspecjalizowanych. Zdajemy sobie sprawę, że sukces w przyszłości można osiągnąć dzięki sprzężeniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych z najwyższej jakości ofertą programową. Nadal będziemy dbali o rozwój programów, które zapewniają unikalność naszej marce. Stawiamy m. in. na Teatr Telewizji, publicystykę, programy informacyjne i interwencyjne oraz wysokiej jakości seriale. Przyszły rok oznacza więc dla TVP dalszy rozwój technologiczny i programowy.

 


Carlos Ortega, vice president & regional director CEE w FOX International Channels

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku

Dla Polski najważniejszym wydarzeniem tego roku były mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

Jeżeli chodzi o rynek płatnej telewizji - to dalsza konsolidacja rynku: zapowiedź startu nowej platformy NC+ wiosną 2013 roku.

Największy sukces w 2012 roku
Rok 2012 był rokiem Euro i bez wątpienia dla Polski był to historyczny przełom. Polska stała się marką w Europie i na świecie dzięki udanej i bezproblemowej organizacji tego wydarzenia, gościnności mieszkańców oraz prezentacji swojej kultury i historii.

Z perspektywy FOX International Channels, rok 2012 był rokiem wielu ważnych usprawnień wśród których wymieniłbym wzmocnienie naszych kanałów w tym zwiększenie dystrybucji kanału FOX, jak również wzrost oglądalności kanałów z naszego port folio, gdzie National Geographic Channel po raz pierwszy we wrześniu był liderem wśród kanałów dokumentalnych w grupie wiekowej widzów 4+.

Największa porażka 2012 roku
W kontekście międzynarodowym, brak zdolności Europy do skutecznego poradzenia sobie z
kryzysem ekonomicznym, odkładając postępowanie naprawcze na kolejny rok.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Kryzys do Polski przybył późno, a jego skutki mocno były odczuwalne po wakacjach. Międzynarodowe korporacje wprowadziły poważne ograniczenia na poziomie europejskim, skutkujące wycofaniem części planowanych inwestycji w o wiele większym zakresie niż sytuacja na polskim rynku mogłaby wskazywać. Redukcja wydatków dużych reklamodawców miała wpływ na wszystkie media, a w szczególności na telewizję. Zmniejszenie się wydatków reklamowych mniej wpłynęło na kanały tematyczne, gdyż zapewniają większą efektywność za sprawą dobrze wyselekcjonowanego demograficznie odbiorcy - wskaźników affinity oraz zaangażowania. W trudnych czasach silniejsze marki telewizyjne i kanały mają lepsze wyniki i ten trend będzie widoczny w kolejnych miesiącach.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Spodziewam się dalszej fragmentaryzacji widowni spowodowanej naziemną cyfryzacją, a w dalszej konsekwencji spadku udziału kanałów ogólnodostępnych (FTA) i wzrostu udziału kanałów tematycznych jako grupy.

Inwestycje w zakup kontentu będą wyzwaniem, szczególnie dla mniejszych kanałów tematycznych, a także dla kanałów ogólnodostępnych. Z punktu widzenia konsumentów telewizji, jakość i różnorodność oferty będą się rozwijały (już w Polsce istnieje szeroka oferta wysokiej jakości), także coraz więcej kontentu będzie dostępnego za pośrednictwem innych środków dystrybucji niż telewizja tradycyjna: Smart TV, oraz dostęp do telewizji przez Internet na komputerach, tabletach, telefonach, także połączonych z abonamentem kanału.

Ten trend, w którym konsumenci mają większy wybór, daje większe szanse produkcjom telewizyjnym wysokiej jakości. Mając na uwadze siłę naszych marek oraz plany dotyczące dalszego inwestowania w produkcje kontentu i działania marketingowe mamy nadzieję, że te trendy będą sprzyjały umacnianiu się naszych kanałów spod marki FOX, National Geographic oraz BabyTV.

 


Jacek Koskowski, general manager & vice president BBC Worldwide na Europę Środkowo-Wschodnią

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku

Dla mnie największym wydarzeniem w 2012 roku było sfinalizowanie fuzji dwóch platform satelitarnych - Cyfry+ oraz n.

Jednym z istotniejszych wydarzeń mijającego roku jest również postępująca cyfryzacja rynku, która wpływa na zmianę krajobrazu telewizyjnego w Polsce. Nowopowstałe kanały dostępne poprzez naziemną telewizję cyfrową umacniają swoją pozycję i stanowią coraz większe wyzwanie dla pozostałych graczy na rynku.

Dla polskiego oddziału BBC Worldwide najważniejszym wydarzeniem było włączenie wszystkich kanałów z naszego portfolio do oferty Cyfrowego Polsatu. Od 22 listopada kanały BBC Entertainment, BBC Knowledge, BBC Lifestyle i CBeebies dołączyły do BBC HD, który od 1 lutego bieżącego roku jest dostępny w ofercie platformy.

Największy sukces w 2012 roku
Ogromnym sukcesem BBC Worldwide było w tym roku zwiększenie dystrybucji kanałów z naszego portfolio, które dostępne są w ofercie prawie wszystkich operatorów satelitarno-kablowych. Z końcem listopada nawiązaliśmy szeroką współpracę z Cyfrowym Polsatem, dzięki której wszystkie kanały BBC trafiły do oferty największej platformy cyfrowej w Polsce. Na mocy odrębnej umowy odpowiedzialność za sprzedaż reklamowego czasu antenowego naszych kanałów przejęło Biuro Reklamy Polsat Media, które sukcesywnie buduje swoja pozycję na rynku.

Niewątpliwym sukcesem było również podpisanie umowy ramowej o współpracy pomiędzy BBC Worldwide i Telewizją Polską S.A. Porozumienie to jest bazą do zacieśnienia współpracy na różnych polach i mam nadzieję, że zaowocuje w przyszłości powstaniem wartościowych projektów produkcyjnych, które będą interesujące zarówno dla polskich, jak i brytyjskich widzów.

Największa porażka w 2012 roku
-

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Uznanie w tym roku należy się zespołom negocjacyjnym Grupy Canal+ oraz Grupy ITI za wysiłek włożony w zwieńczenie fuzji platformom Cyfry+ i n.

Najważniejszy transfer 2012 roku
Julien Verley, dotychczasowy wiceprezes ds. strategii i finansów Grupy Canal+ we Francji, który
niespodziewanie objął stanowisko Prezesa nowej platformy NC+.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Możemy mówić raczej o spowolnieniu i wyhamowaniu dynamiki rozwoju, aniżeli o kryzysie. Moim zdaniem to nadużywane słowo. Faktycznie rynek reklamy telewizyjnej spadł znacząco i niewątpliwie ma to swoje przełożenie na przychody dużych stacji naziemnych. Nasza działalność to segment płatnej telewizji i kanałów tematycznych, który na przekór trendom makroekonomicznym wciąż się rozwija. Odnotowujemy wzrosty oglądalności kanałów BBC Worldwide, inwestujemy w nowe programy , marketing , rozwijamy polskie biuro oraz współpracę z lokalnymi partnerami i to
przekłada się na sukcesy.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?

W nadchodzącym roku będziemy obserwować starcie dwóch największych graczy na rynku -
Cyfrowego Polsatu oraz nowopowstałej nc+. Silna konkurencja pomiędzy platformami satelitarnymi będzie miała przełożenie nie tylko na rynek DTH - jej efekty odczują również operatorzy kablowi.

Układ sił na rynku telewizyjnym w 2013 roku ulegnie również sporym zmianom dzięki postępującej cyfryzacji i planowanym wyłączeniu nadawania analogowego. Udziały mniejszych stacji i kanałów tematycznych będą dalej rosły kosztem obecnych liderów rynku.

W 2013 roku będziemy aktywnie umacniać markę BBC i portfolio naszych kanałów tematycznych poprzez dalsze zwiększanie zasięgu, aktywne działania marketingowe oraz inwestycje w rozwój
lokalnych struktur.

 


Dariusz Janczewski,  vice president  ad sales & country manager Poland w Viacom International Media Networks

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku

Najważniejsze wydarzenie minionego roku to bez wątpienia start cyfryzacji TV w Polsce. Ten proces, który doprowadzi w przyszłym roku do całkowitego wyłączenia sygnału analogowego, będzie przełomem i rozpocznie nową erę w mediach. Już teraz obserwujemy zmiany dotyczące rozkładu oglądalności poszczególnych kanałów TV, które jednoznacznie wskazują, że podium będzie należało do kanałów tematycznych.

Największy sukces w 2012 roku

Konsekwentnie rosnące udziały kanałów tematycznych. Proces zaczął się już wcześniej, jednak ze względu na wspomnianą wyżej cyfryzacje oraz polepszającą się ofertę programową, właśnie kanały tematyczne przejmują na rynku pozycje lidera - widzowie odchodzą od stacji ogólnopolskich, jak TVP, TVN, czy Polsat, które w poszukiwaniu oszczędności zaprzestają inwestowania w bardziej innowacyjne elementy ramówki.

Największa porażka 2012 roku
Sytuacja TVP. Ta porażka ma swoje początki jeszcze w 2011 roku, kiedy to po podpisaniu umowy dotyczącej transmisji Euro, władze TVP oświadczyły, że stracą na tym 50 mln zł. Następne miesiące upływały pod znakiem kolejnych deficytów i strat, a TVP nie potrafiła się odnaleźć w nowej sytuacji. Niepokoi mnie fakt, że zaistniała sytuacja ma bardzo wymierny, negatywny skutek dla całego rynku nadawców - koszty reklamowe są sukcesywnie obniżane, co jest dowodem na brak strategii i krótkowzroczność.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Według mnie najciekawszą postacią mijającego roku jest Zygmunt Solorz-Żak. Jego decyzja o zakupie Polkomtela była bardzo odważna, a jednocześnie dowodziła ogromnego wyczucia rynku, świetnej strategii i tego, że warto realizować wielkie biznesowe marzenia. Pokazuje, że doskonale rozumie rynek i wie, w co należy inwestować, by w przyszłości nie stracić pozycji pioniera i lidera: rynek nadawców będzie wykorzystywał coraz to nowe platformy komunikacji z odbiorcą, a decyzja  o akwizycji Polkomtela daje super szerokie spektrum działań w kontekście operatora telewizji. Dodatkowo myśle, że warto przy okazji wspomnieć też o zespole Polsat Media, kierowanym przez Stanisława Janowskiego, który - co mogłem ocenić jeszcze z perspektywy pracy w domu mediowym - zarządza stabilnym i konkurencyjnym modelem biznesowym, dowodzącym dopasowania do rynkowej rzeczywistości z każdej możliwej perspektywy.

Najważniejszy transfer 2012 roku
Przewrotnie wskażę migracje kanałów tematycznych w strukturze brokerów na naszym rynku:
Cartoon Network wrócił do At Media, BBC z kolei przeszło do Polsatu, nasza grupa z kanałami takimi, jak MTV Polska, Comedy Central Polska, czy Nickelodeon - do TVN Media. Z perspektywy nadawców prowadzić to będzie do głębokiej restrukturyzacji rynku. To naturalna weryfikacja dotychczasowego stanu rzeczy i odpowiedź nadawców na dynamicznie zmieniające się warunki i potrzeby odbiorców.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
W naszej branży kryzys odcisnął widoczne piętno: redukcje budżetów reklamowych spowodowały zwolnienia, obniżki pensji, optymalizację kosztów operacyjnych. O ile jeszcze w pierwszym półroczu czekaliśmy na to, co przyniosą Mistrzostwa Europy, o tyle od wakacji nie mieliśmy już wątpliwości, że inwestycje nie zostały zbilansowane. Do lokalnej sytuacji należy dołożyć nastroje z Europy i Świata, które zdecydowanie nie sprzyjają inwestycjom i lokowaniu budżetów w reklamę. Zaistniała sytuacja, szczególnie w kontekście redukowania nakładów na reklamę, sprawia, że z anten poszczególnych stacji znikają wartościowe, dobre produkcje, które nie bilansowały się w sposób, jaki jest wymagany w trudnych ekonomicznie czasach. Dziś wszyscy szukamy optymalizacji, jednak trzeba pamiętać, że wszystkie gwałtowne i krótkoterminowe decyzje mają swoje konsekwencje w dalszej przyszłości, z „zepsuciem” rynku włącznie.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Moim zdaniem, w kolejnych miesiącach dojdzie do dalszego zmniejszania się udziału dużych kanałów w rynku – już teraz, jak wspomniałem wcześniej, proces ten jest widoczny przy okazji studiowania kolejnych statystyk. Przyszły rok upłynie również pod znakiem walki o budżety, przy czym będą widoczne dwa scenariusze: albo reklamodawcy będą „iść w ilość” i kupować worki ratingów po super niskich, nierealnych wręcz, cenach (nie licząc się z jakością kupowanego czasu reklamowego), albo - i tego życzę w imieniu tych wszystkich, którzy patrzą na telewizję w dłuższej perspektywie - reklamodawcy skupia się na ofertach precyzyjnie targetowanych do widzów i konsumentów, którymi dysponują właśnie kanały tematyczne. Chciałbym, żeby przyszły rok charakteryzował się rosnącym znaczeniem precyzyjnej komunikacji, bo tylko taka przynosi bardziej zamierzony skutek działań marketingowych, buduje silniejszą wieź reklamowanego produktu z konsumentem, szczególnie biorąc pod uwagę specyfikę rynku z jej młodymi przedstawicielami, pokoleniem Millenialsów, na czele. To oznacza także, że w przyszłym roku konsekwentnie będzie rósł w siłę rynek online i mobilny, zabierając budżety z mediów, które do tej pory nazywaliśmy „tradycyjnymi”.
 


Dominik Tzimas, country manager & regional sales director w Chello Central Europe

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku

Na miano jednego z najważniejszych wydarzeń w naszej branży w 2012 roku zasługuje fuzja Cyfry + i platformy n. Połączenie już wpłynęło na politykę programową, a w przyszłości stanowić może realne zagrożenie dla największego na rynku Cyfrowego Polsatu. Dużym wydarzeniem jest również wejście do Polski firmy CBS. Amerykański gigant znany z takich produkcji jak „NCIS”, „Rodzina Borgiów” czy „Star Trek” we współpracy z firmą Chello Zone rozpoczął nadawanie kanałów CBS Action, CBS Drama, CBS Reality i CBS Europa.

Największy sukces w 2012 roku
Pierwsze wyłączenia sygnału analogowego.

Największa porażka 2012 roku
Kampania informacyjna na temat wyłączenia sygnału analogowego. W szczególności brak jasnej
informacji, że dla abonentów telewizji kablowych i satelitarnych nic się nie zmienia.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Zygmunt Solorz-Żak konsekwentnie buduje swoja dominację na rynku medialno-telekomunikacyjnym. Jego działalność obejmuje wszystkie jego obszary od tworzenia treści przez ich dystrybucję, na sprzedaży reklam skończywszy. Telewizja Polsat jest największym graczem na rynku komercyjnej telewizji naziemnej i znaczącym nadawcą kanałów tematycznych oferowanych płatnie w sieciach kablowych i satelitarnych. Przejęcie internetowej platformy dystrybucji treści IPLA umożliwiło zbudowanie przyczółku w nowym dla nadawców segmencie rynku. Bogata oferta aktywów została uzupełniona Polkomtelem i inwestycją w LTE - nowoczesną technologią dostępu do Internetu. Posiadając media i własne kanały ich dystrybucji Zygmunt Solorz ma olbrzymi wpływ na rynek zarówno telekomunikacyjny jak i telewizyjny.

Najważniejszy transfer 2012 roku
Trudno wskazać jeden najważniejszy transfer. Na pewno wydarzeniem były transfer Daniela Reszki z Viacomu do Canal+ Cyfrowego praktycznie w przeddzień planowanej fuzji z platformą N oraz transfer Huberta Drabika z Viasatu do nowo powstałego biura Sony Pictures Television.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Kryzys na rynku reklamy istotnie wpłynął na kondycje branży telewizyjnej, ale tej naziemnej utrzymującej się z przychodów od reklamodawców. Telewizja płatna ma się dobrze i inwestuje w jakość swojej oferty programowej.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Rok 2013 będzie rokiem abonentów. Konkurujące ze sobą platformy satelitarne nc+ oraz Cyfrowy Polsat będą się ścigać oferując więcej za mniej. Z pewnością wywoła to reakcję największych operatorów kablowych, a na całym zamieszaniu skorzystają abonenci. W 2013 roku z niecierpliwością oczekuję polskiej premiery nowej multimedialnej platformy Horizon firmy UPC. Platforma oferuje interaktywne formy konsumpcji mediów, nie tylko telewizyjnych, na ekranie telewizora oraz urządzeń przenośnych. Sam pomysł nie jest nowością, ale realizacja i sposób, w jaki UPC zaprojektowało Horizon’a, z całą pewnością przewyższa wszystko, z czego dotychczas korzystali abonenci telewizji płatnej.

 


Maciej Bral, vice president i general manager Disney Channels CEE

Najważniejsze wydarzenia w 2012 roku

Konsolidacja rynku trwa, a mariaż ITI z Vivendi wszedł w fazę realizacji. Z tego punktu widzenia rok 2012 choć nie jest może tak przełomowy jak poprzednie lata, ma olbrzymie znaczenie, zwłaszcza dla średnich i małych graczy, którzy będą odtąd musieli zmierzyć się ze skonsolidowanymi grupami medialnymi, bo te śmielej sięgną po te segmenty rynku, w których do tej pory nie dominowały. Z pewnością godnym odnotowania jest również uruchomienie telewizji cyfrowej w części polskich miast, a co za tym idzie - olbrzymie wzmocnienie się w branży kanałów, które znalazły się na platformie, czego wynikiem miedzy innymi jest rosnąca pozycja TV Puls, TVN7 czy TV4.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Polacy. Zorganizowanie, przeprowadzenie i czynny oraz radosny udział w Euro 2012 wbrew ignorancji i czarnemu PR niektórych zagranicznych nadawców. Ogółem nie poddawanie się nastrojom „ciężkiego kryzysu”, ”nieuchronnej katastrofy”, budowanymi przez rodzime media.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Ekonomiczna zapaść krajów UE wreszcie dogania Polskę, więc doświadczymy tym razem prawdziwego spowolnienia. Duże firmy już dawno przycięły koszty, ale robią to dalej przy każdej nadążającej się okazji. Dotyczy to zarówno międzynarodowych gigantów, jak i tym razem bardziej krajowych liderów. Osłabiona dynamika przełoży się na jej zanik w 2013.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Mimo słabnącej dynamiki obecne trendy będą nadal widoczne - bezlitosna konkurencja programowa, więcej dostępu do programów i filmów przez VOD, OTT itd., linearna (tradycyjna TV zarówno płatna jak i DTT) będzie powoli oddawać udziały Internetowi. W Polsce proces ten będzie mniej widoczny, ale na zachodzie Europy, dzięki szeroko dostępnym tabletom oraz aplikacjom postępują on znacznie szybciej. DTT przyniesie kilka zmian, dla niektórych nadawców, ale ze względu na siłę grup mediowych oraz zasięg TV płatnej nie będzie to rewolucja. Poza krótkotrwałą euforią widzów, na dłuższa metę, czyli w przyszłych latach, nasili się oglądalność przez internet- zmiana pokoleniowa nie powinna być lekceważona. Młodsi konsumenci zaczynają dorastać i zarabiać pieniądze. Będą dokonywać wyborów jak najbardziej ekonomicznych przy kurczących się portfelach, a Internet z OTT, Smarta, VOD itd. stworzy im wreszcie taką alternatywę. Jednak nadal 2013 upłynie pod silnym panowaniem klasycznej TV tym razem w „pełnocyfrowym przebraniu”.
 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rok w telewizji: jaki był 2012, co w 2013?

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mim
Pierwsza nagroda Bociana roku za propagandę PRL-u.
odpowiedź
User
Antyfan kryptoreklamy
Pytanie mam - kto o zdrowych zmysłach zatwierdził wywiad, w którym promowana jest TVP?! Zero obiektywizmu.

Bardzo ładna odpowiedź Pani Dyr. Marketingu TVP na "Porażki 2012"; zapewne wywiadu udzielała przed wykonaniem Gangnam Style przez Rodowicz.
odpowiedź
User
JatoJa
A gdzie odpowiedzi pana Piekarskiego, który zapowiedziany jest w górnej częściej artykułu ?!
odpowiedź
User
BOCIAN ROKU
W TVP nie ma żadnego marketingu. Jest biuro informacji i taniej propagandy. Ten styl, ten język, te szeroko komentowane złośliwości wobec konkurencji..
odpowiedź
User
ciekawy
Dajcie spokój z tą ornitologią... (Nie kopać kalekiego Bociana:). Zostawmy miejsce, aby Pan Piekarski, zapowiadany na początku mógł chociaż tu coś napisać. (A pan Dominik najciekawsze obserwacje, jak dla mnie)
odpowiedź