SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rośnie rola technologii w doskonaleniu sposobów uczenia się

Ponad 75 proc. wysokich urzędników zajmujących się edukacją na całym świecie uważa, że technologia może odgrywać główną rolę w sposobach uczenia się i nauczania - wynika z globalnego badania zleconego przez Cisco i przeprowadzonego przez firmę Clarus Research Group.

Badanie pokazuje, że wykładowcy i nauczyciele na całym świecie informują o trzech istotnych zagadnieniach dotyczących uczenia się:
- Jako główne wyzwania 83 proc. respondentów wymieniło przygotowanie uczniów i studentów do konkurowania w globalnej gospodarce i umożliwienie znalezienia pracy po ukończeniu szkoły. Obecnie uczniowie i studenci potrzebują programu, który przygotuje ich do uczestnictwa w coraz ściślej powiązanym ekosystemie, wymagającym znajomości sposobów wykorzystania technologii w efektywnym współzawodnictwie i dołączenia do wydajnych pracowników przyszłości;
- Większość wykładowców i nauczycieli (85 proc.) dostrzega dużą rolę technologii w sposobach uczenia się. Wskazano także na potencjalny wpływ technologii na zaangażowanie oraz aktywny udział uczniów i studentów w procesach edukacyjnych;
- Potrzeba wdrożenia programów nauczania, które umożliwiają rozwijanie umiejętności uczniów oraz studentów poprzez pracę w grupach i realizację projektów została wymieniona przez 86 proc. nauczycieli i wykładowców. Ponadto za istotne uważa się usprawnienie komunikacji z rodzicami, przedstawicielami wydziałów i kadrą.

Najważniejsze zagadnienia dotyczące technologii to niewłaściwe wykorzystanie internetu, współpraca i bezpieczeństwo informatyczne. Nauczyciele i wykładowcy bardzo wysoko ocenili konieczność ochrony uczniów i studentów przed zagrożeniami płynącymi z internetu. Na kolejnych miejscach stawiano wykorzystanie technologii do lepszej współpracy, wprowadzanie silniejszych zabezpieczeń systemów komputerowych w kampusach oraz wykorzystanie technologii do ograniczenia kosztów administracyjnych.

Na wysokich miejscach stawiano także zwiększenie efektywności, bardziej intensywne wykorzystanie systemów wideo oraz rozszerzenie systemów oceniania na podstawie danych. Ankieta wskazuje, że nauczyciele i wykładowcy postrzegają technologię jako środek pozwalający zrobić więcej mniejszym nakładem i zapewniający możliwość zwiększenia efektywności. Respondenci z entuzjazmem podchodzą do planów rozpowszechnienia technologii wideo i osadzeniu multimediów w procesie uczenia się. Ponadto oczekują lepszego wykorzystania inwestycji w systemy oceniania na podstawie danych i systemy podejmowania decyzji.

Przedstawiciele szkół wyższych na całym świecie kładą nacisk na rozwiniętą międzynarodową edukację z wykorzystaniem internetu. 65 proc. ankietowanych przedstawicieli szkół wyższych stwierdziło, że w ciągu najbliższych pięciu lat międzynarodowe programy w trybie online będą dla nich główną szansą, ponieważ mogą one pomóc zwiększyć liczbę studentów wirtualnych oraz wzbogacić możliwości nauki dzięki zróżnicowaniu punktów widzenia wydziałów, studentów i ekspertów.

Technologia oferuje nowe rozwiązania dotychczasowych problemów nauczycieli i uczniów, zapewniając zwiększenie konkurencyjności szkół i uczelni wyższych. Z badań wynika również, że coraz popularniejsze zdalne nauczanie wymaga rozwijania umiejętności technicznych.

Przykładowo:
- Poprzez dostosowanie procesu nauczania i uczenia się do indywidualnych potrzeb z uwzględnieniem stopnia zaawansowania każdego studenta zamiast pozostawiania niektórych uczniów w tyle lub dostosowywania tempa do osoby uczącej się najwolniej. Nauczyciele odkryli, że dzięki wykorzystaniu komputerów z dostępem do sieci lub nauczaniu matematyki w trybie online zapewniono uczącym się możliwość rozwoju we własnym tempie. W ten sposób nauczyciele nie muszą koncentrować się głównie na osobach, które potrzebują więcej pomocy w danym zakresie;
- Technologia może zapewnić nowatorskie podejście do edukacji, a jednocześnie ograniczyć ogólny koszt świadczenia usług edukacyjnych. Na przykład wykorzystanie systemów telepresence w zdalnej edukacji zwiększa dostępność oraz zmniejsza koszt dostarczenia usług edukacyjnych wszystkim studentom;
- Technologie wideokonferencyjne zapewniają większą efektywność i wydajność nauczania w dowolnym czasie i miejscu. Takie rozwiązanie może zwiększyć wydajność dzięki ograniczeniu podróży pomiędzy szkołami lub nawet krajami i redukcji kosztów związanych z przestojami spowodowanymi dojazdami. Technologia teleobecności jest coraz częściej uwzględniana w szkoleniu nauczycieli i ich rozwoju zawodowym. Jednocześnie zwiększenie dostępności narzędzi do współpracy umożliwia utrwalenie nowych środowisk uczenia się opartych na realizacji projektów.

Co jest najważniejsze dla nauczycieli i wykładowców w różnych regionach świata?

Europa. Dla przedstawicieli instytucji oświatowych w Europie najważniejszymi problemami są fundusze, bezpieczeństwo w internecie, bardziej widoczna obecność na rynku międzynarodowym oraz większy potencjał naukowy i bardziej wydajna infrastruktura. Ponadto 68 proc. rektorów europejskich szkół wyższych stwierdziło, że międzynarodowe programy nauczania w internecie są główną szansą na globalne rozszerzenie programów edukacyjnych.

Rynki wschodzące. Wyższa kadra kierownicza placówek edukacyjnych w państwach rozwijających się za najważniejsze z obecnych problemów związanych z nauczaniem uważa przygotowanie do udziału w globalnej gospodarce, obecność studentów na zajęciach oraz możliwość znalezienia pracy. Spośród wszystkich regionów Ameryka Łacińska jest oceniana najwyżej pod względem ogólnych aspiracji edukacyjnych i pozytywnego wpływu kształcenia na społeczeństwo.

Daleki Wschód. Większość urzędników zajmujących się edukacją na Dalekim Wschodzie uważa, że najważniejsze jest usprawnienie komunikacji ze studentami. Kluczowym elementem są także inwestycje w infrastrukturę i potencjał naukowy. Ankietowani przedstawiciele tego regionu sądzą, że technologia odegra wyjątkową rolę w procesie przygotowania pracowników przyszłości.

Badanie podobnych nastawień przeprowadzone w roku 2010 wskazuje, że wśród nauczycieli i wykładowców w USA:
- 53 proc. szefów placówek oświatowych i decydentów w szkołach podstawowych i średnich, szkołach przygotowujących do podjęcia studiów oraz uniwersytetów stwierdziło, że jest szansa na inwestycje w technologię wideo w ciągu następnego roku, aby "zwiększyć efektywność i skuteczność" szkół;
- Większość respondentów (84 proc.) uważa, że technologia odegra dużą rolę w udoskonaleniu sposobów uczenia się;
- Podobny odsetek (82 proc.) sądzi, że technologia odegra dużą rolę w ułatwieniu przygotowania studentów do dołączenia do pracowników przyszłości;
- Zaraz za zatrzymaniem dobrych studentów – miejsce pierwsze – ankietowani w USA wymieniają następujące istotne problemy administracyjne i strategiczne, jakie stoją przed szkołami: lepsza komunikacja z uczniami i rodzicami, zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego w kampusach, zapewnienie bezpieczeństwa w internecie, wykorzystanie nowych technologii, podniesienie umiejętności nauczycieli w zakresie korzystania z rozwiązań technicznych, multimediów i komputerów, lepsza komunikacja z przedstawicielami wydziałów i kadrą.

W przeprowadzonych ankietach telefonicznych w ramach globalnego badania Cisco wzięło udział 500 szefów placówek oświatowych i decydentów z branży informatycznej w 14 krajach na 5 kontynentach. Badaniem objęto następujące kraje: Australia, Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Meksyk, Rosja, Arabia Saudyjska, RPA, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Wielka Brytania. Połowę respondentów stanowili przedstawiciele szkół podstawowych i średnich, a drugą połowę przedstawiciele szkół wyższych.

Dołącz do dyskusji: Rośnie rola technologii w doskonaleniu sposobów uczenia się

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl