SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Koprodukcja „Rozbite marzenia. 1918-1939” kosztowała 8 mln euro. W projekt włączyła się TVP

Budżet międzynarodowej koprodukcji „Rozbite marzenia. 1918-1939” wyniósł 8 mln euro - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. W projekt zaangażowała się również Telewizja Polska, która go wsparła pod względem merytorycznym jak i finansowym. - Niezwykłą siłą serialu jest udane połączenie wątków fabularnych z unikatowymi archiwaliami z całego świata - mówi nam Anna Kowalewska-Onaszkiewicz z agencji kreacji filmu i serialu w TVP.

Michalina Olszańska w roli Poli Negri; fot. Telewizja PolskaMichalina Olszańska w roli Poli Negri; fot. Telewizja Polska

Historyczny serial „Rozbite marzenia. 1918-1939” to historyczna koprodukcja wielu podmiotów z Europy i USA. Oryginalny tytuł produkcji brzmi „Clash of Futures - 18”. Cykl przedstawia odradzającą się po I wojnie światowej Europę widzianą z perspektywy autentycznych postaci, którzy poprzez swoje wybory i przekonania zostają wciągnięci w konflikt dwóch najgroźniejszych XX-wiecznych ideologii: komunizmu i faszyzmu.

Sceny fabularne osadzone są w kontekście wydarzeń historycznych i zostały wzbogacone unikatowymi materiałami archiwalnymi. Zdjęcia kręcono w Luksemburgu, Niemczech oraz Belgii. - Niezwykłą siłą serialu jest bardzo udane połączenie wątków fabularnych z unikatowymi archiwaliami z całego świata. Te materiały zostały świetnie połączone, zmontowane w mistrzowski sposób - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Kowalewska-Onaszkiewicz z agencji kreacji filmu i serialu w Telewizji Polskiej.

W cyklu przedstawiane są losy autentycznych osób z Francji, Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii, Austrii, Szwecji i Polski. Widzowie poznają takie postaci, jak m.in. nazista Rudolf Höss, niemiecki działacz komunistyczny Hans Beimler, radykalna francuska pisarka oraz anarchistka May Picqueray.

- Producent serialu Gunnar Dedio i niemiecka firma LOOKS Film skontaktował się z Telewizją Polską z propozycją współpracy w 2016 poprzez Wajda Studio. Decyzja o zaangażowaniu się w tę produkcję, zarówno pod względem merytorycznym jak i finansowym, była od początku oczywista. Trudno wyobrazić sobie międzynarodowy projekt europejski o Europie w latach 1918-1939 bez publicznej telewizji kraju tak dużego jak Polska, który w 1918 roku odzyskał niepodległość. Serial od razu zapowiadał się bardzo atrakcyjnie pod wieloma względami: historycznym, fabularnym, dokumentalnym i artystycznym. Reżyser Jan Peter gwarantował najlepszą jakość. I jasne było, że chcieliśmy włączyć w tę wielonarodową opowieść naszą perspektywę. W końcu my ją znamy najlepiej - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Ferens, szefowa redakcji dokumentu w Telewizji Polskiej.

Michalina Olszańska w roli Poli Negri

Jedną z głównych bohaterek jest polska aktorka ówczesnych czasów Pola Negri. W tę rolę wcieliła się Michalina Olszańska, a jej matkę zagrała Małgorzata Zajączkowska.

- Michalina Olszańska do roli Poli Negri wybrana została w castingu zorganizowanym przez Wajda Studio. Wybór ten okazał się strzałem w dziesiątkę. Podczas kontaktów z naszymi zagranicznymi partnerami w tej produkcji wiele razy słyszałyśmy wyrazy uznania dla jej talentu. Postać Poli Negri ma trochę podwójne zadanie - poprzez nią możemy odnieść się do losów Polski, ale też ona prowadzi nas przez rozwój światowego kina, które wtedy przecież powstawało. Dla jej kariery zresztą wynalezienie dźwięku w filmie okazało się zgubne. To jednak już zobaczymy w następnych odcinkach - opisuje nam Ferens.

Sama aktorka w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl przyznaje, że zagranie Poli Negri od zawsze było jej marzeniem, dlatego z przyjemnością wcielała się w tę rolę. - Ogromnym wyzwaniem dla mnie jednak było to, aby jak najlepiej odwzorować tę postać, zwłaszcza że musiałam grać Polę od 17-latki do 40-latki. Wyzwaniem dla mnie było też posługiwanie się mojej bohaterki aż czterema językami. O ile po angielsku mówię bardzo dobrze, to już gorzej jest u mnie z niemieckim, ale jakoś musiałam sobie z tym poradzić. Jestem bardzo zadowolona z tego projektu również dlatego, że jest to produkcja międzynarodowa. Uwielbiam grać z zagranicznymi aktorami, ponieważ dzięki temu mogę się uczyć wielu rzeczy, oraz zdobywać międzynarodowe doświadczenie - informuje nas Olszańska.

W cyklu zagrali również m.in.: David Acton, Joel Basman, Gennaro Cannavacciuolo, Roxane Duran, Rebecka Hemse, Jan Krauter, Charlotte Merriam, Alexandre Nguyen, Solene Rigot, Pyotr Skvortsov, Robinson Stevenin i Natalia Witmer. - Wszyscy bohaterowie serialu są wzorowani na autentycznych postaciach, grani są przez aktorów z różnych krajów - zobaczymy więc prawdziwe losy i usłyszymy wiele języków - informuje szefowa redakcji dokumentu w Telewizji Polskiej.

- Pierwsza wersja 8-odcinkowego scenariusza uwzględniała przede wszystkim punkt widzenia wielkich mocarstw biorących udział w I wojnie światowej, więc naszą rolą było wprowadzenie innej perspektywy - kraju, który w chwili wybuchu tej wojny nie istniał na mapie, i który już w dwa lata po jej zakończeniu zatrzymał pochód bolszewików przez Europę. Nasze starania w warstwie historycznej dotyczyły też m.in. opowieści o kształtowaniu się granic państwa polskiego na podstawie wynegocjowanych w Wersalu ustaleń (na marginesie, emisja zabiega się z 100. rocznicą tego wydarzenia) - mówi nam Anna Kowalewska-Onaszkiewicz z agencji kreacji filmu i serialu w Telewizji Polskiej. - Ale ten serial to przede wszystkim opowieść o młodych ludziach z różnych krajów, którzy po traumie wielkiej wojny szukają swojej drogi. Niektórych pochłania polityka, innych - praca społeczna, naszą Polę Negri natomiast fascynuje nowa dziedzina sztuki: kino i pragnienie światowej kariery. Ale serial pokazuje także, jak w powojennej frustracji, biedzie, niespełnieniu, Europę biorą stopniowo we władanie dwie złowrogie, najgroźniejsze ideologie XX wieku: komunizm i faszyzm - dodaje.

Głównym partnerem produkcji jest telewizja ARTE, ale dołączyły do niej w zasadzie wszyscy liczący się europejscy nadawcy publiczni. Większość zdjęć odbyła się w 2017 roku. Jesienią br. serial miał swoją premierę w ARTE i niemieckiej Das Erste.

Koprodukcja kosztowała 8 mln euro

Portal Wirtualnemedia.pl dowiedział się, że produkcja serialu kosztowała 8 mln euro (biorąc pod uwagę aktualny kurs euro w Polsce można wyliczyć, że koszt ten wyniósł około 34 mln zł). Na tę cenę złożyła się zarówno produkcja współczesna, jak i prace nad przygotowaniem materiałów archiwalnych. Telewizja Polska nie podaje kwoty, jaką zainwestowała w tę produkcję.

Z naszych informacji wynika, że już trwają rozmowy na temat kontynuacji serii, która miałaby w planach pokazać czasy II wojny światowej. „Rozbite marzenia. 1918-1939” to już druga odsłona cyklu dokumentów fabularyzowanych przedstawiających historię Europy. Kilka lat temu powstał serial „14-18” obrazujący I wojnę światową z perspektywy zwykłego człowieka, ale ten projekt skupiał się na prezentacji archiwalnych materiałów.

Emisja w TVP2 od 7 stycznia

„Rozbite marzenia. 1918-1939” na antenie telewizyjnej Dwójki będzie można oglądać w poniedziałki o godz. 21.55, począwszy od 7 stycznia 2019 roku. Premiera produkcji zbiega się ze 100. rocznicą rozpoczęcia Kongresu Wersalskiego, który zakończył I wojnę światową.

W nawiązaniu do nowej produkcji, w środę 2 stycznia o godz. 22.45 TVP1 przypomni film w reżyserii Mariusza Kotowskiego „Pola Negri - Życie gwiazdy”.

Udział TVP2 w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów w 2017 roku wyniósł 7,87 proc.

Dołącz do dyskusji: Koprodukcja „Rozbite marzenia. 1918-1939” kosztowała 8 mln euro. W projekt włączyła się TVP

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kalemba
Zapowiada się ciekawie. Dobre dla osób lubiących biografie
odpowiedź
User
seba
heh rzadko ale to bardzo rzadko już po kilku sekundach trailera zdarza mi się coś polubić ...z zapowiada się ciekawie
odpowiedź
User
Arturro
Coś na zasadzie - jestem udziałowcem Apple, mam jedną akcję.
odpowiedź