SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ruszyła kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz” (wideo)

Wczoraj rozpoczęła się kampania społeczna „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz” podkreślająca ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych. Akcję współorganizuje siedem instytucji publicznych we współpracy z mediami i organizacjami.

Kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz” zwraca uwagę na dwa zasadnicze niebezpieczeństwa związane z zawieraniem umów finansowych: zaciąganie wysokooprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw. „chwilówek” oraz korzystanie z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa. Akcja podkreśla, że wszyscy powinni zdawać sobie sprawę z zagrożeń płynących z niefrasobliwego zawierania umów pożyczkowych i mieć wiedzę umożliwiającą dokonanie rzetelnej oceny takich ofert. Trwający obecnie okres przedświąteczny to bowiem czas intensywnych działań reklamowych szybkich pożyczek (na dowód, bez zabezpieczeń).

- Z badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK w tym roku wynika, że 20 proc. konsumentów w ogóle nie czyta umowy pożyczki przed jej podpisaniem. Brak wiedzy o przysługujących prawach i nieznajomość warunków, na jakich będzie spłacane zadłużenie, mogą narazić słabszych uczestników rynku na poważne konsekwencje finansowe - przestrzega Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Bohaterami spotów wykorzystywanych w kampanii są osoby, z którymi może się identyfikować duża część odbiorców. Przykładowo pani Krystyna zastanawia się nad wzięciem 4 tys. zł pożyczki na Boże Narodzenie, ale ostatecznie się na to nie decyduje.

Spoty będą emitowane w stacjach telewizyjnych (z tłumaczeniem na język migowy i wyraźnymi napisami) oraz radiowych. Ponadto do milionów Polaków zostaną wysłane broszury informacyjne i edukacyjne zawierające podstawy wiedzy o finansach osobistych. Wszystkie materiały zawierają tzw. cztery zasady bezpieczeństwa, o których należy pamiętać przed wzięciem pożyczki lub zainwestowaniem pieniędzy. Dodatkowo pod bezpłatnym numerem infolinii Komisji Nadzoru Finansowego - 800 290 479 - będzie można uzyskać informacje, które podmioty są objęte nadzorem finansowym.

Ponadto w ramach akcji uruchomiono serwis internetowy zanim-podpiszesz.pl, w którym oprócz czterech zasad bezpiecznego zaciągania pożyczek dostępne są kalkulatory finansowe, informacje o niebezpiecznych kruczkach prawnych stosowanych w umowach oraz kluczowe akty prawne. Ponadto na stronie będzie można śledzić, jak każdego dnia zwiększałby się dług, stres i frustracja bohaterów spotów, gdyby zdecydowali się na zawarcie ryzykownych umów finansowych.

Organizatorami kampanii oprócz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski oraz policja. Do udziału w akcji zostały także zaproszone media komercyjne i liczni partnerzy społeczni, m.in. Episkopat, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Koleje Państwowe i Naczelna Izba Aptekarska, którzy wesprą akcję poprzez dystrybucję materiałów informacyjno-edukacyjnych. Specjalnie dla nauczycieli przedmiotów ekonomicznych (np. podstaw przedsiębiorczości) przygotowane zostaną scenariusze lekcji dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych dotyczące problematyki poruszanej w kampanii.

Dołącz do dyskusji: Ruszyła kampania „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz” (wideo)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl