SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rynek reklamy zewnętrznej w trzecim kwartale wzrósł o 11 proc., mimo najniższych wydatków w historii w kampanii wyborczej

W trzecim kwartale br. estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła ponad 109,9 mln zł, o 11 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku 2018 - wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej i domu mediowego Starcom (Publicis).

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce w segmentach OOH, reklama tranzytowa i reklama DOOH zamknęła się kwotą w wysokości ponad 109,9 mln zł i była o 11 proc. wyższa w relacji rdr. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. wartość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej (tyko OOH) była o 3,5 proc. wyższa rdr. i wyniosła 404 mln zł.

Historycznie najniższe wydatki na OOH w kampanii wyborczej

Z danych IGRZ i Starcomu wydatki na kampanię wyborczą przed październikowymi wyborami do parlamentu (w trzecim kwartale br. - sierpień, wrzesień) były najniższe w historii OOH. To efekt bardzo krótkiego okresu kampanii oraz mniejszej liczby ogólnopolskich komitetów wyborczych. Ponadto część środków na kampanię wydatkowana była poza systemowymi nośnikami OOH (banery oraz plakaty eksponowane na płotach, balkonach, kładkach itp.).

Z szacunków IGRZ i Starcomu wynika, że wydatki przed wyborami parlamentarnymi wyniosły w trzecim kwartale około 4,5 mln zł (3,2% sprzedaży OOH w trzecim kwartale).

Istotnym dla wyniku trzeciego kwartału jest także sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach klasycznej reklamy OOH należących do firm AMS oraz Ströer, opartej na danych zasięgowych (Outdoor Track).

W trzecim kwartale 2019 roku odnotowano w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego spadki w sektorach: „media” – 20 proc., „żywność” – 12 proc. oraz „handel” – 7 proc.. Z kolei wzrosty w sektorach: „napoje, alkohole” + 22 proc., „czas wolny” + 20 proc. oraz „telekomunikacja” + 10 proc. Łączne wydatki w pięciu wiodących sektorach pozostały jednak na podobnym poziomie jak w  trzecim kwartale 2018 roku.

Wielkość sprzedaży całego rynku w trzecim kwartale roku 2019 oszacowano na kwotę ponad 170 mln zł.

Reklama tranzytowa i DOOH

W trzecim kwartale 2019 roku wielkość sprzedaży reklamy tranzytowej i DOOH wyniosła ponad 13,7 mln zł i była wyższa w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego o 12,3 proc.

Głównymi graczami na polskim rynku pozostają w zakresie reklamy tranzytowej firmy: AMS S.A. oraz Business Consulting, dalej: Ströer Polska, Synergic, Clear Channel Poland oraz Warexpo.

- Reklama tranzytowa, przede wszystkim na pojazdach komunikacji miejskiej i podmiejskiej w ośmiu największych aglomeracjach, staje się coraz bardziej atrakcyjna ze względu na ograniczenia możliwości eksponowania reklam na klasycznych nośnikach OOH w centrach miast. Proponując różne wystandaryzowane rozwiązania dociera z przekazem zarówno do pasażerów i ruchu pieszego, jak również do ruchu samochodowego. Inwestuje w nowe technologie w przestrzeniach wewnętrznych, zwiększając zasięg swego oddziaływania. Jedyną trudnością w jej rozwoju jest dzisiaj w miarę stała liczba taboru. Dlatego ważniejsze są rozwiązania techniczne i innowacyjne. Rozumieją to tak operatorzy reklam, jak i większość zakładów komunikacyjnych (właściciele taboru) - wskazują autorzy analizy.

W trzecim kwartale sprzedaż DOOH wyniosła ponad 15,6 mln zł i była wyższa aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o 21,9 proc.

- Intensywne inwestycje w nowe ekrany cyfrowe w bieżącym roku ze strony największej na tym rynku, firmy Screen Network, pociągają za sobą zmianę patrzenia na ten segment rynku ze strony większości jego uczestników. Lepsze wykorzystanie potencjału nośników cyfrowych i wzrost sprzedaży pozwoliły na opracowanie nowych koncepcji rozwoju OOH. Są one wdrażane już lub znajdują się na etapie przygotowania do realizacji w 2020 roku. Powiedzenie, że świat reklamy OOH staje się cyfrowy odzwierciedla się także w polskiej rzeczywistości. W trzech kwartałach bieżącego roku stanowi już ponad 10% sprzedaży OOH - czytamy w raporcie.

Z kolei w prognozie rynkowej autorzy analizy wskazują, że rynek odrobił straty z początku roku. - Po trzech kwartałach mamy wzrost w stosunku do ubiegłego roku na poziomie 3,5 proc. Początek ostatniego kwartału 2019 był gorszy wbrew oczekiwaniom. Ostatnie dwa miesiące roku i promocje świąteczne pozwolą na pewno na utrzymanie trendu wzrostowego. Martwią nieco gorsze prognozy dla gospodarki. Tym  niemniej spodziewamy się wyniku na poziomie powyżej 2 procent w stosunku do roku ubiegłego - informuje Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy zewnętrznej w trzecim kwartale wzrósł o 11 proc., mimo najniższych wydatków w historii w kampanii wyborczej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl