SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sąd Apelacyjny: „Newsweek Polska” przegrywa z Opus Dei

Sąd Apelacyjny w Warszawie w swoim prawomocnym wyroku orzekł, że „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer) ma opublikować sprostowanie i odpowiedź Opus Dei dotyczące swoich tekstów o organizacji z 2011 roku.

Sąd Apelacyjny: „Newsweek Polska” przegrywa z Opus Dei

Chodzi o artykuły, które w magazynie „Newsweek Polska” ukazały się w listopadzie 2011 roku. Na okładce tygodnika widniała wtedy fotografia zaciemnionej postaci w kapturze mnicha i tytuł: „Opus Dei. Kim są i jakie mają wpływy w Polsce”. W tekstach napisano o niejawnej działalności organizacji i zasugerowano, że należą do niej czołowi politycy, m.in. Radosław Sikorski, Jarosław Gowin i Kazimierz Marcinkiewicz (więcej na ten temat).

Polski oddział Opus Dei zażądał od „Newsweeka Polska” zamieszczenia sprostowania. Redakcja odmówiła, po czym Opus Dei wniosło pozew do sądu. W lutym br. Sąd Okręgowy w Warszawie nakazał redaktorowi naczelnemu tygodnika zamieszczenie sprostowania oraz odpowiedzi organizacji, jednak „Newsweek Polska” złożył apelację od tego wyroku. Sąd Apelacyjny utrzymał wyrok Sądu Okręgowego. Teraz prawnikom wydawnictwa Ringier Axel Springer pozostaje jedynie złożenie wniosku o kasację do Sądu Najwyższego, ponieważ wyrok Sądu Apelacyjnego wydany w tym tygodniu jest prawomocny.

Prawnicy tygodnika „Newsweek Polska” w obu procesach tłumaczyli, że znowelizowane w ub.r. przepisy Prawa prasowego stanowią, że jedyną formą reakcji na publikację może być „rzeczowe i odnoszące się do faktów” sprostowanie, a nie odpowiedź prasowa, nawet jeśli dotyczy „stwierdzenia zagrażającego dobrom osobistym”.

Zarówno Sąd Okręgowy w Warszawie, jak i Sąd Apelacyjny stwierdziły, że pozew Opus Dei jest zasadny, bo przy jego rozpatrywaniu trzeba posługiwać się przepisami obowiązującymi w momencie ukazania się tekstów, a nie obecnymi regulacjami.

>>> “Newsweek” Tomasza Lisa jest jak “Paris Match” czy jak tabloid?

W sierpniu br. średnia sprzedaż ogółem magazynu „Newsweek Polska” wyniosła 137 001 egz. (dane ZKDP - więcej na ten temat).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Sąd Apelacyjny: „Newsweek Polska” przegrywa z Opus Dei

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl