SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sąd: „perlage” wyłącznie dla producenta Cisowianki

Naczelny Sąd Administracyjny w prawomocnym wyroku orzekł, że Nałęczów Zdrój ma prawo do wyłącznego użycia słownego znaku towarowego „perlage”. Firma ma swoim portfolio markę wody Cisowianka Perlage. 

fot. materiały prasowe fot. materiały prasowe

Prawomocny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego zapadł 6 maja 2025 r. w kontekście rozpoczętej w 2014 roku, a więc prawie 11 lat temu, procedury. Teraz sprawa wróci do Urzędu Patentowego RP, który – będąc związany wyrokiem NSA – wyda decyzję o rejestracji słownego znaku towarowego „perlage” na rzecz spółki Nałęczów Zdrój. Oznacza to przyznanie spółce wyłącznego prawa do jego używania w obrocie gospodarczym na terytorium RP dla produktu, jakim jest woda mineralna – podaje producent.

– Orzeczenie jest niezwykle ważne nie tylko w kontekście starań Nałęczów Zdrój o rejestrację słownego znaku towarowego „perlage”, ale również systemowo — dla całego rynku — wyznaczając pewne ramy oceny opisowości znaków towarowych. Urząd Patentowy RP, w odniesieniu do  słów obcojęzycznych, w tym przypadku określenia pochodzącego z języka francuskiego, powinien ocenić znajomość danego języka wśród docelowej grupy odbiorców, a więc – skoro mamy do czynienia z produktem codziennego użytku – szeroko, uwzględniając większość  polskich konsumentów – potencjalnych nabywców produktów opatrzonych znakiem „perlage” - wyjaśnia pełnomocniczka skarżącej spółki Nałęczów Zdrój, mecenas Joanna Skrzeczkowska z Kancelarii Affre i Wspólnicy.

Naczelny Sąd Administracyjny wydał tzw. wyrok reformatoryjny. Oznacza to, że nie uchyla on jedynie wyroku i decyzji niższej instancji (w tym przypadku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, odmownej decyzji Urzędu Patentowego RP z 30 marca 2017 roku oraz następnie wydanej na skutek wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy decyzji z dnia 1 lipca 2020 roku), ale zmienia je i orzeka co do istoty sprawy.

Zobacz: Cisowianka Perlage od teraz aluminiowych butelkach

Walka Nałęczów Zdrój o „perlage”

Wyrok ten de facto pozytywnie finalizuje starania spółki Nałęczów Zdrój o rejestrację znaku słownego „perlage”, rozpoczęte 11 lat temu. Według NSA zarówno Urząd Patentowy RP, jak i WSA błędnie uznały, że słowo „perlage” posiada określone znaczenie w języku polskim, wskazujące na „sposób produkcji napojów, polegający na zastosowaniu metody nasycenia dwutlenkiem węgla pochodzenia naturalnego”, i na tym oparły swoje rozstrzygnięcia, następnie podtrzymane w wyroku WSA.

NSA się z tym nie zgodził i uznał, że słowo „perlage” ma dla polskiego konsumenta znaczenie fantazyjne, a nie opisowe, czyli niewskazujące na właściwość tak oznaczanego towaru.

– Do tej pory korzystaliśmy z ochrony znaku  słowno-graficznego „perlage”, jednocześnie od 2014 roku starając się o rejestrację znaku słownego, który miał wzmocnić naszą markę. W naszej ocenie umożliwienie Nałęczów Zdrój rejestracji słownego znaku „perlage” umacnia Cisowiankę Perlage jako markę premium – jedną z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych w Polsce i w Europie. Jest to dowód na to, że słowo „perlage” stało się znane na rynku dzięki inwencji, wieloletnim inwestycjom i konsekwentnym działaniom naszej firmy – komentuje Piotr Sosna, dyrektor działu prawnego z Nałęczów Zdrój.

Rejestracja słownego znaku towarowego „perlage” przez Urząd Patentowy RP daje spółce Nałęczów Zdrój wyłączne prawo do jego używania w obrocie gospodarczym, na terytorium RP, dla produktu, jakim jest woda mineralna. Było to dla spółki Nałęczów Zdrój kluczowe, bo ochrona, jaka wiąże się z tego typu rejestracją, jest dalej idąca niż dla znaków słowno-graficznych. Znak towarowy słowno-graficzny chroni kombinację słowa lub frazy z elementami graficznymi (np. logo), czyli konkretną szatę graficzną. Natomiast znak towarowy słowny przyznaje wyłączność na słowo lub frazę, niezależnie od jego graficznej prezentacji.

Dołącz do dyskusji: Sąd: „perlage” wyłącznie dla producenta Cisowianki

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Waldek
To teraz proponuję aby nazwy house, home, car, auto, tv, ... były do wyłącznego użytku przez inne firmy. Chore!
6 3
odpowiedź
User
legalny
To teraz proponuję aby nazwy house, home, car, auto, tv, ... były do wyłącznego użytku przez inne firmy. Chore!

Doucz się prawa handlowego a także poczytaj o znakach towarowych. Możesz nazwę swojego produktu / firmy opatentować i mieć znaczek (R) aby nikt Ciebie nie "naśladował".
3 5
odpowiedź
User
nielegalny
To teraz proponuję aby nazwy house, home, car, auto, tv, ... były do wyłącznego użytku przez inne firmy. Chore!

Doucz się prawa handlowego a także poczytaj o znakach towarowych. Możesz nazwę swojego produktu / firmy opatentować i mieć znaczek (R) aby nikt Ciebie nie "naśladował".

legalny, nazwy się nie patentuje (!), chociaż to robi się w urzędzie patentowym. Nazwę się rejestruje (dla niedouczonych zastrzega).
4 0
odpowiedź