SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sezon jesienny na finiszu: Polsat pokonuje TVN w grupie 16-49

Po niemal trzech miesiącach jesiennej ramówki pierwsze miejsce w całym rynku zajmuje notująca spory wzrost TVP1. Zaś w grupie komercyjnej najlepszy okazał się Polsat, któremu udało się wyprzedzić TVN. - Polsatowi opłaciła się stabilność ramówki - uważa Piotr Bieńko, szef Codemedia.

Article

W okresie od 1 września do 26 listopada br. liderem rynku telewizyjnego była TVP1 z udziałem 12,44 proc., notując wzrost aż o 11,67 proc. Na drugim miejscu utrzymał się Polsat, którego wynik spadł o 4,76 proc. do 12,22 proc.  - wynika z danych telemetrycznych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Rok wcześniej pozycję lidera zajmował TVN, który zanotował tej jesieni spadek aż o 13,76 proc. - największy wśród kanałów tzw. wielkiej czwórki. Jego udział wyniósł 11,09 proc., a stacja spadła na miejsce trzecie. Na czwartej pozycji pozostała TVP2. Jej wynik zmniejszył się o 4,35 proc. do 8,8 proc.

Na piątej lokacie znalazł się kanał informacyjny TVP Info, notujący wzrost aż o 34,81 proc.  do 3,64 proc. Kolejna pozycja należała do TV4, którego udział poszedł  do góry o 27,5 proc. i wyniósł 3,52 proc. Oczko niżej była stacja TVN24, a dalej znaleźli się notujący spadki główni konkurenci Czwórki - TVN7 i TV Puls - ich wyniki poszły w dół odpowiednio o 7,76 proc. i 7,62 proc.

Wszyscy 4+

1 września - 26 listopada

2014

2015

Stacja

SHR %

SHR %

TVP1

11,14

12,44

Polsat

12,83

12,22

TVN

12,86

11,09

TVP2

9,2

8,8

TVP INFO

2,7

3,64

TV4

2,76

3,52

TVN24

2,79

3,36

TVN7

3,48

3,21

TV Puls

3,15

2,91

Puls 2

1,48

1,56

TTV

1,3

1,51

TVP Seriale

1,33

1,45

Polsat 2

1,62

1,38

TV6

1,04

1,28

TVP Historia

0,51

0,66

W najważniejszej dla reklamodawców grupie widzów w wieku od 16 do 49 lat liderem został Polsat z wynikiem w okresie 1 września -26 listopada br. wynoszącym 13,71 proc. Mimo spadku o 2,84 proc. stacji udało się awansować z miejsca drugiego i zepchnąć na pozycję wicelidera telewizję TVN. Jej udział zmalał o 9,33 proc. i ostatecznie uplasował się na średnim poziomie 13,22 proc.

- Polsatowi opłaciła się stabilność, nie robił on rewolucyjnych zmian w ramówce. Jego widzowie wiedzą, że np. filmy są w poniedziałki, a także kiedy są pasma rozrywkowe - mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Bieńko,  prezes domu mediowego Codemedia. - Widz przestał być lojalny wobec kanału, jest lojalny wobec programu - dodaje.

Polsat w mijającym sezonie postawił na kontynuacje swoich sześciu dużych programów rozrywkowych, w tym m.in. „Tańca z Gwiazdami”, „Tylko muzyki”, „Twoja twarz brzmi znajomo” oraz „Naszego nowego domu”, który zanotował spory wzrost widowni. Na antenie pojawiły się zasadniczo dwie nowości: talent-show „SuperDzieciak” i serial „Skazane” - oba nie były specjalnymi hitami (pojawił się też nowy paradokument w paśmie dziennym -  „Poznaj swoje sprawa” , ale bezpośrednio w miejscu zdjętego „Dlaczego ja?”).

Ogromną oglądalnością (średnio 6,8 widzów) cieszyło się też pokazanych jesienią br. kilka meczów eliminacji do piłkarskiego Euro 2016 z udziałem reprezentacji Polski. - Zadziałały one na plus, ale jako pojedyncze wydarzenia nie miały takiego wpływu na wyniki - uważa Bieńko.

Według prezesa Codemedia, stacji TVN jesienią br. zaszkodził brak konsekwencji w prowadzeniu ramówki.  - Trudno winić TVN, że szuka nowych rozwiązań. Zbyt nerwowe ruchy pokazują jednak, że ich poszukiwania nie dają efektów - mówi Piotr Bieńko.

TVN wprowadził jesienią br. do ramówki pięć nowości, w tym muzyczny show „Aplauz aplauz!”, telenowelę „Singielka”, paradokument „Wesołowska i mediatorzy” (szybko przeniesiony do TVN7 i zastąpiony na głównej antenie przez inny serial z tego gatunku „Ten moment”) oraz serial obyczajowy „Aż po sufit!” - ostatnie z tych produkcji okazały się klapami. Poza tym poprzestawiano część programów - „Żony Hollywood” i „Na językach” zmieniły dni emisji, „Kuchenne rewolucje” zaczynały się wcześniej, zaś „Ugotowani” znów stali się programem nadawanym raz w tygodniu (w poprzednich ramówkach mieli cztery odcinki w tygodniu). Zupełnie inaczej niż wiosną tego roku czy zeszłej jesieni wyglądało też niedzielne pasmo po godz. 20.00.

W grupie 16-49 o wiele słabsze wyniki zanotowały stacje publiczne. TVP1 zajęła miejsce trzecie z wynikiem na poziomie 8,35 proc., ale jej udział poszedł do góry aż o 6,23 proc. Natomiast TVP2 miała 7,6 proc. udziału po niewielkim spadku o 0,91 proc.  A trzeba dodać, że jeszcze w ub.r. Jedynka i Dwójka notowały duże spadki udziałów, co było głównie skutkiem cyfryzacji.

TVP1 zyskała m.in. dzięki wzmocnieniu pasma popołudniowego - wprowadziła tam turecki serial „Wspaniałe stulecie”, który jest teraz najpopularniejszą zagraniczną pozycją w odcinkach w polskiej telewizji. - Zaskoczyło mnie, że ten format okazał się sukcesem - mówi Bieńko. Duży wzrost widowni w Jedynce zanotował reality-show „Rolnik szuka żony”, dobre wyniki osiągnął nowy serial „Dziewczyny ze Lwowa”.

W grupie komercyjnej tuż za czterema największymi stacjami znalazła się TV4, której udział poszedł do góry o 24,68 proc. do 3,94 proc. Za sukcesem tej stacji stoi m.in. serial paradokumentalny „Policjanci i policjantki”, który w grupie 16-49 miał 10,16 proc. udziału i pokonał nawet TVP2.  Szóste miejsce zajęła TVN7 (3,6 proc. udziału, wzrost 6,51 proc.), a siódma była TV Puls po spadku o 7,12 proc. do 3,52 proc.

- TV Puls miała swego czasu spektakularne wzrosty, ale trudno się spodziewać, by trwały one cały czas - mówi Bieńko. Stacja jesienią br. nie wprowadziła do ramówki nowych dużych produkcji polskich (poza kolejną edycją cyklu „Wojciech Cejrowski. Boso”), a te nadawane wiosną nie były w mijającym sezonie kontynuowane.

16-49

1 września - 26 listopada

2014

2015

Stacja

SHR %

SHR %

Polsat

14,11

13,71

TVN

14,58

13,22

TVP1

7,86

8,35

TVP2

7,67

7,6

TV4

3,16

3,94

TVN7

3,38

3,6

TV Puls

3,79

3,52

TVN24

2,13

2,43

Puls 2

1,62

1,86

TTV

1,5

1,78

TVP Seriale

1,38

1,68

TVP Info

1,06

1,64

TV6

1,2

1,6

Polsat 2

1,7

1,34

Polo TV

0,94

1,17

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Sezon jesienny na finiszu: Polsat pokonuje TVN w grupie 16-49

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
X
TVN od kilku sezonów coraz słabiej
36 14
odpowiedź
User
pavv
TVN coraz słabiej, a "ochy" i "achy" nad ramówką pana Miszczaka coraz większe.
26 10
odpowiedź
User
Kazik
Ale ojcowie "sukcesu" TVN nadal maja się dobrze.
Schemat rodzinnej firmy nie przynosi oczekiwanych efektów. Amerykany czas zrobić porządek z nepotyzmem w Tvn.
18 10
odpowiedź
User
do Kazika
Ale ojcowie "sukcesu" TVN nadal maja się dobrze.
Schemat rodzinnej firmy nie przynosi oczekiwanych efektów. Amerykany czas zrobić porządek z nepotyzmem w Tvn.


O czym ty piszesz? Przecież tam nikt z rodziny nie pracuje. Nigdy Stary i Nowy zarząd na to by nie pozwolił. Tak duza korporacja dba o to, zdajac sobie sprawę, że jest to patologia i to jeszcze w polskim wydaniu?
12 10
odpowiedź
User
ewa
Ale ojcowie "sukcesu" TVN nadal maja się dobrze.
Schemat rodzinnej firmy nie przynosi oczekiwanych efektów. Amerykany czas zrobić porządek z nepotyzmem w Tvn.

A co znaczy "ojcowie sukcesu tvn nadal mają sie dobrze" ?
10 11
odpowiedź