SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Smart Shopping - czyli Polak na mądrych zakupach

Polacy dobrze sytuowani i wykształceni wiedzą jak oszczędzać na zakupach i robią to chętniej od swoich mniej zamożnych rodaków. To wnioski płynące z najnowszych badań przeprowadzonych przez ośrodek badawczy Pentor Research International. Sprytne zakupy, tzw. "Smart Shopping", czyli umiejętność korzystania z okazji na zakup dobrej jakości produktów w okazyjnych cenach zapoczątkowano w Stanach Zjednoczonych.

"Smart Shopping" czyli idea tzw. "sprytnych zakupów" znana jest od lat na całym świecie. W Polsce, już czterech na dziesięciu Polaków stosuje wybrane sposoby na oszczędzanie podczas zakupów.

Wbrew pozorom, w wyścigu o najtańsze i jednocześnie wysokiej jakości produkty wygrywają bardziej zamożni i wykształceni Polacy. Osoby mniej wykształcone mają problemy z analizą i porównaniem dostępnych na rynku ofert przez co zwykle wybierają produkty tanie, ale niższej jakości lub rezygnują z zakupów.

Najsprytniejszymi osobami robiącymi zakupy najwyższej jakości produktów w najniższej cenie okazują się kobiety do czterdziestego roku życia. W chwili przeprowadzania badania 19 proc. mężczyzn i 26 proc. kobiet miało na sobie rzeczy kupione okazyjnie.

Do najsprytniejszych konsumentów należą mieszkańcy województwa mazowieckiego (głównie Warszawa), śląskiego (Sosnowiec i Katowice) oraz pomorskiego (Trójmiasto, głównie Gdańsk). To miejsca, w których istnieją najlepsze oferty dla tzw. "Smart Shopperów". Duży wpływ na propagowanie idei sprytnych zakupów miało powstanie w tych regionach Polski centrów wyprzedażowych - tzw. outletów, które od momentu powstania odwiedził już co trzeci Polak.

- Jak widać w Polsce można kupować tanio, nie oszczędzając jednocześnie na jakości. To przecież jest dopiero prawdziwa oszczędność! Kupując niedrogo produkty nietrwałe, musimy wymieniać je częściej, więc oszczędzamy tylko pozornie. Wyniki badania Pentoru pokazują, że na kształtowanie się świadomości i zwyczajów zakupowych Polaków duży wpływ mają funkcjonujące od kilku lat w Polsce centra outletowe. To one są esencją "Smart Shoppingu" - udostępniają dobrej jakości asortyment po cenach niższych od 30% - 70% od tych samych produktów w innych sklepach - mówi Katarzyna Czapran, marketing manager Fashion House Outlet Centre.

Z badania wynika, iż osoby posiadające wyższe niż przeciętne dochody, są bardziej nastawione na poszukiwanie oszczędności przy zakupach odzieży i obuwia. Dobrze zarabiający stanowią jednocześnie najszerszą grupę klientów odwiedzających centra outletowe. Zdecydowanie rzadziej niż to się zdarza ogółowi Polaków stosują oni strategię ograniczania zakupów, częściej natomiast korzystają z okazji, promocji, rabatów.

Badanie przeprowadzone zostało w czerwcu 2007 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie (1015 osób) i próbie klientów outletów Fashion House w Warszawie, Sosnowcu i Gdańsku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Smart Shopping - czyli Polak na mądrych zakupach

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl