Całkowity zakaz reklamy alkoholu? "Warto rozważyć"

Otwieranie furtki dla promocji określonych rodzajów alkoholu jedynie wyzwala kreatywność marketingowców. Piwo jest napojem alkoholowym, koniec, kropka – powiedział prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny w "Rzeczpospolitej". Jego zdaniem, warto rozważyć całkowity zakaz reklamy alkoholu.

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:
Całkowity zakaz reklamy alkoholu? "Warto rozważyć"
fot. Pixabay

Prezes UOKiK ocenił, że słowem kluczem w dyskusji o problemie promocji i reklamy alkoholu, jest aktualny stan prawny, który należy dostosować do rzeczywistości rynkowej, społecznej, medialnej.

Odniósł się do pytania "Rzeczpospolitej", czy obecne regulacje dotyczące reklamy piwa – zwłaszcza w kontekście ich zgodności z zasadami zakazującymi kojarzenia reklamy z relaksem, sukcesem czy atrakcyjnością – są wystarczająco precyzyjne.

"Użycie klauzul generalnych pozwala objąć swoim zakresem liczne praktyki przedsiębiorców bez konieczności szczegółowej legislacji ad casum. Z naszych doświadczeń wynika, że wyzwaniem jest zaangażowanie organów ścigania w zwalczanie tego procederu. Z drugiej strony, tam gdzie prokuratura podejmuje działania, to ich skuteczność pełni bardzo dobrze funkcję prewencyjną. Dlatego myśląc o nowych przepisach, warto rozważyć całkowity zakaz reklamy alkoholu, bez wyjątków i podziałów na piwo, czy tzw. alkopopy" - stwierdził rozmówca "Rzeczpospolitej".

Dodał, że z doświadczeń UOKiK wynika, że bezwarunkowo należy doprecyzować zakazy odnoszące się do promocji i reklamy alkoholu.

"Te ujęte w ustawie wymagają aktualizacji, aby odpowiadać na bieżące wyzwania rynku, w tym marketingu napojów alkoholowych. Przede wszystkim powinniśmy rozważyć ograniczenie udziału postaci rozpoznawalnych publicznie, w szczególności aktorów, muzyków czy influencerów w takich działaniach marketingowych. Postulujemy zakaz reklamy piwa w mediach społecznościowych czy w trakcie wydarzeń sportowych i kulturalnych. Chcemy też wyeliminowania marketingu opartego na budowaniu pozytywnych skojarzeń ze spożyciem alkoholu" - wskazał Chróstny. 

Kiedy można reklamować piwo w telewizji?

Obecnie działające na polskiej koncesji stacje telewizyjne mogą reklamować piwo od godziny 20.00 do 6.00. Wyjątkiem jest promocja prowadzona przez organizatora imprezy sportowej w trakcie transmisji z niej. W styczniu i lutym senacka komisja petycji zajmowała się propozycją zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zgodnie z propozycją zakaz reklamy piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze zostałby wydłużony do godziny 22. Przeciwna temu jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Sony zapowiada "kinową" transmisję 4K z Watykanu w święta

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

Wigilijne kolędowanie na ekranie. Co przygotowały największe stacje?

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

TVP znów z zaległościami wobec ZAiKS. "Należności sięgają dziesiątek milionów złotych" [TYLKO U NAS]

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Ta reklama nie pokazuje idealnych Świąt. I właśnie dlatego działa

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska

Nowy kanał sportowy w Play i dawnej sieci UPC Polska