SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Szefowie firm doceniają działy PR

Szefowie firm i przedsiębiorstw przywiązują duże znaczenie do działań PR

Przeważająca większość menedżerów Public Relations i rzeczników prasowych przebadanych przez Instytut SMG/KRC uważa, że szefowie firm i przedsiębiorstw przywiązują duże znaczenie do działań PR. Badanie pt. "Public Relations w oczach polskich menedżerów - diagnoza stanu obecnego i prognozy na przyszłość" zostało zrealizowane przez SMG/KRC przy współpracy Agencji RPR Group, a jego wyniki zostaną zaprezentowane 28 listopada br. w Hotelu Sheraton w Warszawie na II Ogólnopolskiej Konferencji PUBLICON - Biznes, Media, Public Relations, organizowanej przez Związek Firm Public Relations.

"W tym roku interesowała nas przede wszystkim ocena menedżerów komunikacji, zarówno dotycząca skuteczności stosowanych przez nich technik PR, jak i stopnia świadomości ich szefów - ścisłej kadry zarządzającej największymi przedsiębiorstwami w Polsce - odnośnie celów, jakie firma może przy pomocy narzędzi Public Relations skutecznie realizować. A więc, w jakim stopniu PR pomaga w budowaniu wizerunku firmy i jej produktów bądź usług, jak częste znajduje zastosowanie w sytuacjach kryzysowych, wreszcie, jak oceniane są perspektywy i kierunki rozwoju PR w Polsce" - wyjaśnia Andrzej Stolarczyk, Dyrektor Programowy Konferencji PUBLICON.

Badanie zostało przeprowadzone na starannie wyselekcjonowanej grupie docelowej, obejmującej menedżerów PR i rzeczników prasowych kilkuset największych polskich przedsiębiorstw za pomocą metody CATI - komputerowo wspomaganych wywiadów telefonicznych. "Zastosowanie tej metody to gwarancja wysokiej wiarygodności otrzymanych wyników, ponieważ ankieter uzyskuje odpowiedzi od konkretnej osoby, która została wytypowana do udziału w badaniu. Jednocześnie, dzięki ścisłemu przestrzeganiu zasady anonimowości, nasi respondenci mogli w sposób nieskrępowany dzielić się z nami swoją wiedzą i spostrzeżeniami" - uważa Kuba Antoszewski, PR Manager, nadzorujący badanie w instytucie SMG/KRC.

Badani liderzy komunikacji PR-owskiej są, jak wynika z badań, generalnie zadowoleni ze współpracy z kierownictwem firm. Aż trzy czwarte badanych uważa, że dział PR w ich firmie jest traktowany przez zwierzchników jako partner w kreowaniu polityki informacyjnej, a tylko 25% ankietowanych postrzega swoją rolę przede wszystkim jako wykonawcy odgórnych poleceń. Ponad 80% badanych uważa także, iż ich zwierzchnicy rozumieją i doceniają rolę działu PR w firmie. Nie zgodziło się z tym stwierdzeniem 12% ankietowanych.

Nadspodziewanie pozytywnie wypadła również ocena zrozumienia wielokierunkowości zastosowania technik Public Relations, którą menedżerowie komunikacji przypisują swoim szefom. Na 5-stopniowej skali aż 4,46 pkt uzyskały odpowiedzi: "Kierownictwo firmy uważa, że działania PR są ważnym narzędziem komunikacji firmy z grupami docelowymi" oraz "Kierownictwo firmy uważa, że działania PR są koniecznością w czasach rosnącej konkurencji". Szefowie badanych PR-owców w większości wypadków dostrzegają potrzebę ciągłości działań PR, dbając jednocześnie o ich dostosowanie do strategii firmy, a także uważają PR za ważną i integralną część zarządzania firmą. Tylko 1,61 pkt uzyskała odpowiedź, sugerująca pożyteczność technik PR jedynie w sytuacjach kryzysowych. Nieco ponad 1/5 odpowiedzi twierdzących dotyczyła stwierdzeń, iż Public Relations to niepotrzebna strata czasu i pieniędzy oraz że PR jest generalnie niepotrzebny i firma może się bez niego obyć.

Równie interesujące wyniki przyniosły odpowiedzi na pytanie nr 13: "Co stanowi dla Pani/a najważniejsze kryterium wyboru agencji do obsługi PR", gdzie badani mogli wskazać trzy najistotniejsze w ich ocenie cechy, decydujące o wyborze oferty. Efektywne relacje mediowe znalazły się dopiero na czwartym miejscu, uzyskując łącznie 33% wskazań. Najczęściej respondenci wskazywali na: Kreatywny projekt (52%), Rozumienie strategii marketingowej klienta (48%) oraz Wcześniejsze doświadczenia w branży klienta (36%). Na dalszych miejscach znalazły się: Wiarygodne referencje (23% wskazań), Skład zespołu, proponowanego do współpracy (21%) oraz Konkurencyjne wynagrodzenie (17%). Najmniejsze znaczenie przy wyborze agencji PR ma - według badanych - Kilkuletni staż agencji na rynku (istotny dla 14%), Ciekawa prezentacja (10% wskazań), Dobra opinia (8%) i wreszcie Wskazania z centrali firmy (tylko 4%). Struktura płci w badaniu wyniosła: 111 kobiet oraz 89 mężczyzn. Najwięcej respondentów (89) to osoby w przedziale wiekowym 31-40 lat oraz do 30 roku życia (66); aż 194 osoby legitymowały się wyższym wykształceniem. ? badanych PR-owców ukończyło specjalistyczne szkolenia, a ponad połowa dokształcała się na kursach zawodowych. 1/3 respondentów to osoby pracujące samodzielnie, w jednoosobowym dziale, pozostałe 2/3 pracuje w większych zespołach lub działach. Interesująco kształtuje się również podległość służbowa respondentów: aż połowa deklarowała, iż ich bezpośrednim przełożonym jest Prezes Zarządu bądź Dyrektor Generalny. W 42 przypadkach natomiast rolę szefa PR-owca sprawował Dyrektor Marketingu.

"Skonfrontowanie tych wyników, a także wyników odpowiedzi na pozostałe 27 pytań tegorocznego badania, z przekonaniami i doświadczeniami uczestników PUBLICONU, będzie z pewnością niezwykle interesującym przedsięwzięciem. W sesji plenarnej, inspirowanej przez wyniki badania instytutu SMG/KRC, weźmie udział grupa zarówno menedżerów PR, jak i szefów największych firm." - zapowiada Ryszard Solski, Prezes Związku Firm Public Relations.

W programie Konferencji PUBLICON znalazło się też 12 popołudniowych paneli dyskusyjnych i warsztatów praktycznych, prowadzonych przy udziale wybitnych przedstawicieli świata PR-u, mediów i biznesu oraz Wieczorna Gala z rozstrzygnięciem Konkursu Złote Spinacze, na najlepsze projekty PR-owskie.

Tegoroczny PUBLICON jest kontynuacją konferencji, która odbyła się dwa lata temu. Poprzedniemu PUBLICONOWI również towarzyszyły badania instytutu SMG/KRC: "Dlaczego nie drukują?", poświęcone ocenie relacji pomiędzy mediami i PR-owcami, których pełną wersję w pliku .exe można pobrać ze strony www. publicon.pl. Były to pierwsze profesjonalne badania sektora PR w Polsce. "Badanie tegoroczne jest w pewnym sensie kontynuacją tej tradycji. Chcemy, aby co roku Konferencji PUBLICON towarzyszyły nowe, ciekawe badania sektora PR." - deklaruje Kuba Antoszewski z SMG/KRC.

Organizatorem konferencji PUBLICON 2003 jest Związek Firm Public Relations, www.zfpr.pl, a koordynatorem - Agencja RPR Group, www.rprgroup.com.pl.

Dołącz do dyskusji: Szefowie firm doceniają działy PR

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl