SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Coraz więcej osób starszych i emerytów w profilu widowni „Teleexpressu”

Program informacyjny TVP1 „Teleexpress” w 2021 roku chętniej oglądały kobiety niż mężczyźni. Wśród widowni stacji rośnie udział osób starszych, emerytów i widzów z podstawowym wykształceniem - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.

Krzysztof Ziemiec; fot. TVPArticle

„Teleexpress” ogląda więcej kobiet niż mężczyzn

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 „Teleexpress” w TVP1 (serwis jest nadawany codziennie o godz. 17.00; dziennik oglądać można również w TVP Info) oglądało średnio 52,60 proc. kobiet i 47,40 proc. mężczyzn. „Teleexpress” ma minimalnie większy udział widowni kobiecej nad męską w porównaniu do struktury widowni całego rynku telewizyjnego w naszym kraju. Charakteryzuje się on minimalnie mniejszą przewagą widowni kobiecej - w analizowanym okresie wszystkie stacje śledziło średnio 53,27 proc. kobiet i 46,73 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

„Teleexpress” większe udziały widowni kobiecej nad męską miał w poprzednich latach. W 2020 roku kobiety stanowiły 55,65 proc. (mężczyźni - 44,35 proc.). Z kolei w 2019 roku w widowni serwisu było 54,52 proc. kobiet i 45,48 proc. mężczyzn.

51 proc. widzów stanowi grupa wiekowa 65+

„Teleexpress” (podobnie jak inne dzienniki telewizyjne i cały rynek) charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni dziennika w grupach wiekowych 4-9, 10-11, 13-15, 16-17, 18-19, 20-24 i 25-29 w zeszłym roku z reguły wyniosły poniżej lub w okolicy 1 proc. Niskie zainteresowanie w najmłodszych grupach wiekowych serwis miał również w poprzednich latach.

W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie dziennikiem TVP1 stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono wysokie w starszych grupach wiekowych, zdecydowanie wyższe niż w ujęciu całorynkowym.

Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności „Teleexpress” notuje w grupie 65+, w której widownia stanowi 50,73 proc. wszystkich widzów. Dla porównania w całym rynku jest to 30,95 proc.

Rośnie udział widowni wiejskiej

Mniejsze dysproporcje oglądalności „Teleexpressu” względem całego rynku notowane są ze względu na miejsce zamieszkania widzów. Dziennik ma jednak zauważalną przewagę w strukturze widowni mieszkańców wsi, którzy stanowią 45,85 proc. udziału wszystkich widzów. Wartość ta w całym rynku wynosi 37,13 proc. W dodatku z roku na rok zauważalny jest wzrost udziału widzów w tym miejscu zamieszkania (w 2019 roku było to 42,75 proc., a w 2020 roku - 44,71 proc.)

Coraz wyższe dochody widzów „Teleexpressu”

Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że „Teleexpress” śledzi coraz więcej osób z wysokimi dochodami.

Średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł netto w 2021 roku wynosił 24,58 proc., rok wcześniej było to 21,96 proc., a dwa lata wcześniej - 17,76 proc. Z kolei w przypadku dochodów od 0 do 1400 zł w zeszłym roku wynik wynosił 7,49 proc., a w poprzednich latach - odpowiednio 9 proc. i 10,89 proc.

Wzrasta udział widzów z wykształceniem podstawowym

„Teleexpress” najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, a udział takich widzów rośnie - z 55,53 proc. widowni w 2019 roku do 55,54 proc. w 2020 roku i 57,22 proc. w 2021 roku (w całym rynku w zeszłym roku było to 45,81 proc.).

Spada udział widzów z wykształceniem średnim, którzy w zeszłym roku stanowili 29,93 proc. widowni (31,49 proc. w całym rynku). Rok wcześniej było to 31,15 proc., a dwa lata wcześniej - 33,16 proc.

Z kolei udział w widowni osób z wykształceniem wyższym rośnie - z 8,72 proc. w 2019 roku do 10,66 proc. w 2020 roku i 10,89 proc. w 2021 roku.

63 proc. widowni stanowią emeryci, ich udział rośnie

Ze względu na wykonywany zawód „Teleexpress” zdecydowanie najchętniej oglądany jest przez emerytów, którzy stanowią 63,08 proc. widowni. Dla porównania, wszystkie stacje telewizyjne w Polsce w strukturze widowi średnio w zeszłym roku miały 43,76 proc. emerytów.

W 2020 roku udział emerytów w widowni serwisu wyniósł 57,53 proc., a w 2019 roku - 55,33 proc.

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

Średnia widownia „Teleexpressu” w TVP1 i TVP Info w 2021 roku wyniosła 2,46 mln osób (1,84 mln w Jedynce i 626 tys. w stacji newsowej). Z kolei udział serwisu uplasował się na poziomie 26,48 proc.

Dołącz do dyskusji: Coraz więcej osób starszych i emerytów w profilu widowni „Teleexpressu”

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
Wiele osób starszych nie ma skomplikowanego dla nich Internetu więc jedyne wyjście to oglądanie tv.
odpowiedź
User
Seba
Polskie media to żzeracze mózgu.
Włączam sobie takie zagraniczne i mam info z całego świata.
W Niemczech statystyki covid to statystyki, całe 10 sekund zajmują, w PL konferencje i podniecanie się politykami
odpowiedź
User
Górnik z kopalni Bytom
Za to widzowie TVN coraz młodsi.
odpowiedź