SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telemetria Polska nowym sposobem badania konsumpcji mediów? (promocja)

Dzięki nowym technologiom granice pomiędzy poszczególnymi mediami zacierają się. Telewizja działa nie tylko jako medium linearne, ale też w segmencie online - przekonywali w Krynicy uczestnicy panelu "Nowe technologie - nowe wyzwania". Według nich stanowi to wyzwanie dla skutecznego pomiaru mediów na polskim rynku. Rozwiązaniem ma być przygotowany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji projekt Telemetria Polska.

Projekt Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji polega na jednoźródłowym pomiarze mediów, który ma objąć nie tylko pomiar korzystania z telewizji i radia, ale też internetu. Docelowo takie badanie ma wykorzystywać wiele różnych źródeł danych - m.in. panel telemetryczny, panel RPD, panel DMP - łączyć je ze sobą i poszerzać badania o inne media.

Ponadto, media tradycyjne zyskują narzędzie, z którego od dawna korzystają media internetowe. Chodzi o lepsze poznanie odbiorcy i dopasowanie do niego oferty. Chodzi o Dynamiczne Wstawianie Reklam, czyli DAI (Dynamic Ad Insertion), które polega na rozszczepieniu sygnału i spersonalizowaniu ofert reklamowych.

- DAI w świecie telewizji porównałbym do auta hybrydowego w świecie motoryzacji. Wszyscy wiemy, że samochód elektryczny to przyszłość, ale to co jest w stanie zaproponować rynek to hybryda. Od kwietnia tego roku stosujemy DAI jaki pierwszy podmiot w tej części Europy. Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie monetyzować strumień w telewizji z efektywnością internetu - mówił na panelu "Nowe technologie - nowe wyzwania" podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Jacek Świderski, prezes holdingu Wirtualna Polska SA.

Jak zaznaczył, technologia DAI może pomóc nadawcom, którzy borykają się z wyzwaniami stawianymi przez konkurencyjnych producentów treści.

DAI to tylko jeden z elementów układanki. Teraz trwają prace nad rozbudową panelu telemetrycznego i RPD oraz nad prototypem zintegrowanego systemu pomiaru. Od kwietnia 2018 do czerwca tego roku miały miejsce prace rozwojowe. Następnie zakończyła się pierwsza faza, czyli uruchomienie jednoźródłowego pomiaru.

Teraz pomiar mediów realizowany jest na kilka sposobów. Pracownia Nielsen prowadzi niezależne badanie oglądalności telewizji, słuchalność radia mierzy Kantar MillwardBrown a oglądalność witryn internetowych firma Gemius). Badania te nie uwzględniają jednak przenikania się mediów często oparte są na nieco przestarzałych metodach.